Problem med sitsten

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare BancoB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 060
B

BancoB

När jag för några år sedan red på ridskola och red hopplektioner ofta hade jag aldrig några problem med sitsen vid hoppningen, den satt lixom i ryggmärgen ;)
Slutade på ridskolan när jag skaffade egen häst för några år sedan och sedan dess har det blivit lite dåligt med hoppandet. . Har tagit upp hoppningen "lite mer på allvar" nu sedan i höstas och det hade varit så roligt att bli lika säker igen . . men det känns som jag har glömt av lite hur man gör :crazy:

Problemet är att jag litar "för mycket" på hästen. Jag lutar mig framåt när jag rider mot hindret och lättar på tyglarna istället för att sitta tillbaka och rida ordentligt an mot hindret. Det resulterar i en häst som hoppar av alldeles för tidigt eller för sent . . och att jag kommer i obalans och hamnar med näsan mellan öronen på hästen och i värsta fall ramlar av :crazy:

Det värsta är att jag gör felet även om jag vet om vad jag gör för fel. Jag blir så irriterad på mig själv :mad:

Har ni några tips? Kanske det ända som hjälper är en instruktör som tjatar på en? Jag hoppas verkligen att det blir ändring på min sits snart iallafall annars slutar det illa ;)

:banana: Mvh Banco b

Sv: Problem med sitsten

:o Jag känner igen det :) när jag hopptränade min flickas ponny var jag tvungen att sitta lite ifältsits hela tiden, annars blev det för baktungt för honom och då orkade han inte riktigt hoppa lika bra, men min egna häst tvärt om, sitta ner, tänk på andningen och låt hästen göra jobbet, att du inte luta dig för mycket framåt över hindret axlarna ska stanna ungifär där du har knäna och räta på dig så fort ni landar, titta på hinderna eller
te x bokstäverna om du inte har fler hinder framme, så du inte titta neråt och glöm inte att andas, svårt att förklara tycker jag....;) Man behöver alltid hjälp av en instruktör hur duktig man än är.....det löser sig ska du se...;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet hur du menar! Själv är jag då nybörjare inom hoppning men jag har något konstigt för mig precis när vi hoppar av, jag skjuter fram överkroppen o slänger mina axlar frammåt, som min ridlärare sa. (hon såg ut som en hukad skidåkare med stavarna upp i luften när hon härmade mig, fast på marken :P)

Men precis som du skrev, sitt ner o försök behålla hästen som om du bara skulle rida över en bom o sen lite innan "puscha på" o följ med hästens rörelser. Jag är absolut ingen expert på detta så jag vet inte om jag ska råda dig att lyssna på mig :P

Det ser ju så förbaskat enkelt ut när andra gör det så, se o lär dig av andra, det ska jag börja med iaf. :)

Ja det är väl bara att kämpa vidare :) Det är ju bra att jag vet vad jag gör för fel iallafall. Snart ska jag börja med hopplektioner igen och då lär det väl komma efter ett tag, men helst vill man ju att det ska komma på en gång men det är ju oftast omöjligt! ;)
Tack för bra svar . . :)

Hihi har ridit två ponnyer som tvärnitade varje gång man gjorde som du beskriver, det var nyttigt :p prova en sån ;)

Men tänk att du ska ha hästen extremt mycket framför dig... jag tänker att jag ska sitta i stolsits typ - så blir det ganska bra - har också ovanan att luta mig framåt...

Hade en tysk tränare som alltid vrålade Sitt on you arch fem meter före hindret, det ältade han så hårt att det fortfarande kommer upp när jag hoppar :)

Senast ändrad av en moderator:

eftersom du beskriver att du lutar dig framåt för tidigt innan hindret finns det en bra övning som gör att du tvingas känna efter när din häst vill hoppa av (Oftast är det ju så att den som är bäst på att bedömma när man bör hoppa av är hästen själv) om du har en häst som är säker att hoppa på så kan du knyta upp tyglarna om hästens hals, styra upp mot hindret och sedan blunda. då lär du dig att resa dig när hästen tänker hoppa av och inte när du tycker att den bör hoppa av :)

Fy faan vad läskigt det låter! Men skulle vara kul att prova :p

hade jag skrivit ett långt inlägg råkade radera det :d
Skriver nytt imorgon :P

Du Banco B... Du var inte på ridläger i Susedalen för typ 5-6 år sen och var med när vi råkade knäcka ett staket i Falsterbo? :angel:
:idea:

Som tur är, är min häst sådan att man måste sitta ordentligt när man rider mot hindret annars blir det garanterat stopp. Har hänt att jag flugit av flera ggr på grund av detta, även efter hindret eftersom han hoppar fel om jag inte sitter ordentligt, och då har jag flugit över hans huvud :crazy: Men nu har jag äntligen lärt mig att sitta som jag ska när jag rider honom och han hoppar så mycket bättre!:bump:

Red en ponny på ridskolan för någon vecka sedan som var lat. Vi skulle hoppa bana och ridläraren sa till mig "Nu vill jag se på fart!" Det var det ända jag hade i huvudet så jag ställde mig upp och satte fräs på ponnyn. Smart, verkligen! Ponnyn hoppade av konstigt och flera gånger hade jag näsan mellan öronen på honom i landningen, tur att ponnyn var så snäll och trygg på hinder annars vet jag inte hur det hade gått. Nu efteråt frågar jag mig själv, varvar inte rida hästen med sätet och rida ordentligt? Man behöver ju faktiskt inte stå upp och lätta på handen för att få hästen att öka galoppen :crazy: Men man lär sig av sina misstag!

Men lite framåt går det ju, ska träna tills sitsen sitter där den ska :p

Får väl prova på det där med att blunda också när jag sitter på en rutinerad häst ;)

Men framför allt ska jag tänka att jag ska sitta ner ordentligt och lära mig att följa med i hästen rörelser istället.

Vertigo: Hm, nä det var nog inte jag. .:D Vad fick dig att tro det :cool: ? ;)

För där var en tjej som hade en häst som hette Banco B...nånting och bodde i Halmstad :) Men det finns kanske 2 av er ;)

:D det är 100% säkert min häst, eller ja han är ju faktiskt bara min foderhäst ;) Banco Brodde? Finns nog inte så många sådana i Halmstads området ;)

Han har haft en annan fodervärd för länge sedan och innan mig red två tjejer som var tvillingar honom? Var säkert någon av dem? Han har alltid haft samma ägare men har varit några olika ryttare på honom. .
Jag har bara haft honom i 3 år, men ska få ha honom tills han inte vill leva längre. . som tur är.:p

Har du träffat honom, Banco? Hade varit roligt om du hade gjort det och höra vad du har för minne av honom :D

Jag har precis det problemet ganska ofta, fast på lägre hinder. På de lägre kryssen går det sådär, men på de högre rättupstående hindrena går det super! Vet inte vad det beror på, men det går bra om jag har blicken med mej och inte tittar på mina händer. Kanske inte var nåt vettigt tips i detta inlägg, men du ska iallafall veta att du inte är den enda men det här problemet. ;) :)

Fler tips? Jag har en nära vän som håller på att tappa självförtroendet i hoppning. Hon bytte sadel för att bommen var trasig i den gamla. Sen dess har hon problem med det här. Vad kan det bero på? Jag har försökt hjälpa till med tips, men hon säger att hon hamnar liksom för långt fram i sadeln och överlivet åker fram.
Hästen är vinglig och ju mer vinglig ju mer faller hon fram istället för att räta upp sej. Hon säger att i denna sadel som dock är utprovad åt dem och är samma märke som den gamla, kommer hon för långt fram, liksom framför sadeln känns det som. Vad tror ni alla hoppexperter? Vad mer ska jag ge henne för råd? Sadeln verkar ligga bra.
Vi skulle ut och tävla tillsammans men nu håller hon på att ge upp helt och det vill jag inte.
Tränaren är inte så bra på detta, tycks inte se vad som blir fel heller. Hon bara tjatar om samma, men jag vet ju att det fungerade bra tidigare. Hon vet hur det ska vara, men får inte till det.

Testa att hoppa lite låga hinder barbacka! :idea: Då kan man helt enkelt inte göra så mycket utan mest sitta där och hålla om och vänta tills hästen hoppar! Man kommer liksom in i hästens rörelser bättre..!

Jag har märkt att jag själv gärna reser mig för tidigt och släpper på tyglarna för tidigt om jag kollar på hindret eller hästen istället för rakt fram :o . Det kanske inte gäller dig men det är något jag tänker på när jag hoppar! :D

Det tipset om att låna en häst som tvärnitar så fort ryttaren gör så som nån gav skulle jag också vilja haka på! :devil: ;) Red en sådan häst på ett ridläger, hon hoppade fantastiskt bra om jag bara satt och höll om men om jag gjorde det felet stannade hon garanterat! :p Jag lärde mig jätte mycket tack vare det! :love:

Lycka till!!

oopsie skrev:
Tränaren är inte så bra på detta, tycks inte se vad som blir fel heller. Hon bara tjatar om samma, men jag vet ju att det fungerade bra tidigare. Hon vet hur det ska vara, men får inte till det.

Min första tanke var att hon kanske ska testa med en annan tränare? Lite nya vinklingar från färska ögon?

Själv har jag samma tendens å min instruktör tjatar hela tiden om att sitta ner och rida hela vägen fram och understödja från sätet hela vägen över. Hästen jag rider är inte mycket hoppad och inte så säker så henne måste man hålla mellan säte och hand hela vägen före, under och efter hoppet.

Blicken är otroligt viktig!

:banana: :banana: hurray:banana: :banana:
... jätte bra att du förstår hur viktigt det är med tränare/ instruktör... så många som verkar harva omkring hemma & då det uppstår problem så har de inga "verktyg" att lösa dem med. Detta är så synd för problemen kanske börjar i minimal storlek men gör man inget åt det så har de ofta kommit för att stanna eller bli ännu värre...:banana: :banana: :banana: Go girl :banana: :banana: (eller boy...:D )

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 105
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 476
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka