Problem med uppfödaren... *hjälp*

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare dagoberth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 616
D

dagoberth

hua, vart ska jag börja...

Har lite frågor till er som är insatta i kontraktsskrivning av köp av hund...

*Får en uppfödare skriva bilagor till skks kontrakt?

*Får en uppfödare ha avelsrätten på en hund, hela hundens liv?

*Får en uppfödare ha hur många kullar per år som hellst?

*Får en uppfödare ha hur många foderhundar som hellst?

*Får en uppfödare vara delägare?

Snälla kan ni hjälpa mej med dessa frågor?

Tackar

Dagoberth

Sv: Problem med uppfödaren... *hjälp*

Har lite frågor till er som är insatta i kontraktsskrivning av köp av hund...

Min uppfödare har jag iaf fått med ett paper där det står att jag av nån anledning skulle måsta placera om min hund ska jag kontakta dom först.

Det är till viss ålder tro ligger på 6-7. Om hunden blir över den åldern har uppfödaren inte rätt ta valpen utan blir helt den som haft den på foder

Det ska finnas ett max men vet inte va den ligger på, Kanske beror på hur många hundar man har rätten att äga?

Ja uppfödare får vara delägare på hund.
Snälla kan ni hjälpa mej med dessa frågor?

Nej, om jag förstått skk rätt så får man inte skriva olika bilagor till skk;s kontrakt. Skk har olika kontrakt gällande köpeavtal, köpeavtal med bibehållen avelsrätt, fodervärdsavtal. Dessa avtal får man inte ändra.

Praxis brukar vara på tikar helfoder 2 kullar innan 5 års ålder. Halvfoder halva köpeskillingen 1 kull på tikar. På hanar gäller andra regler.

Nej, 1 kull/år är rekommenderat, men 2 täta kullar är tillåtet förutsatt att tiken får vila 1 år. Max 5 kullar får man ta på 1 avelstik under dess livstid.

Nej, minns inte maxantalet. Men 10 hundar ute på foder är tillåtet.

Ja, det är reglerat i köpeavtal med bibehållen avelsrätt.

Många uppfödare även dessa som inte är anslutna till skk använder sig av blanketterna. Reglelverket som vi anslutna uppfödare måste följa finns att läsa på skk;s hemsida.

Nej, om jag förstått skk rätt så får man inte skriva olika bilagor till skk;s kontrakt. Skk har olika kontrakt gällande köpeavtal, köpeavtal med bibehållen avelsrätt, fodervärdsavtal. Dessa avtal får man inte ändra.

Man får nog, men det har väl ingen laga kraft om jag inte missminner mig helt.
Men vet man inte om det så kan ju uppfödaren köra ett fulspel kanske?

Skk är inte överförtjusta i ändrade blanketter. Får det plats det som ska ändras i dom tomma raderna är det en sak. Hade den diskussionen både med min uppfödare och andra uppfödare senast i september och alla sa samma sak. Man får inte ändra i avtalen.

Jag vet inte om jag var otydlig kanske :)

Men att lämna med en bilaga till ett kontrakt i sig är inte olagligt ( dvs att SKK inte är förtjusta i det spelar mindre roll )

Däremot om uppfödaren någon gång ska ta till bilagan som kontrakt och nya ägaren ställer sig på tvären så blir det problem då denna bilaga inte har någon laga kraft.

Vet nya ägaren inte om hur det förhåller sig med SKK-kontrakt och bilagor så kan h*n däremot bli snuvad..

Senast ändrad:

Då är det fullständigt meningslöst att lägga till olika villkor på ett separat papper då det inte har laga kraft. Då måste man skriva ett separat kontrakt med dessa villkor för att det ska vinna laga kraft.

Ja precis, det är ju det jag skriver.

Men för någon som inte vet om det ( TS ) så kan det ju betyda att man går med på det som står i bilagan för att uppfödaren säger det.

Du skrev dock att man inte får lämna bilaga till ett SKK-kontrakt och det tror jag inte är olagligt i sig, bara att bilagan egentligen inte har någon laglig kraft...

Senast ändrad:

Ja, det är mycket papper att skriva och man är nog så glad och överlycklig när man ska hem med sin valp. Därför är det många uppfödare som skickar kontraktet hem för påläsning innan leverans för att man ska förstå innebörden i det hela.

Nej inte på samma hund men tror inte att det finns några begränsningar när det gäller olika tikar om man bara följer reglerna om hur många kullar och hur tätt kullarna får komma på samma tik

Nej inte på samma hund men tror inte att det finns några begränsningar när det gäller olika tikar om man bara följer reglerna om hur många kullar och hur tätt kullarna får komma på samma tik

Ja det är inga begränsningar på antal tikar/kullar, en uppfödare kan alltså äga hur många tikar som helst och ta hur många kullar han vill.

Men däremot på enskild tik, fodertikar får man inte ha mer än två kullar på och det före 5 års ålder, sedan går hon över i fodervärdens ägo (även om inte båda kullarna är tagna)

Det normala ovasett om det är egen tik eller fodertik, är att man tar kullarna med minst ett år emellan.
Men det är godkänt att ta två kullar efter varandra, dock måste tiken sedan vila minst ett år.

Min uppfödare har jag iaf fått med ett paper där det står att jag av nån anledning skulle måsta placera om min hund ska jag kontakta dom först.

Det är till viss ålder tro ligger på 6-7. Om hunden blir över den åldern har uppfödaren inte rätt ta valpen utan blir helt den som haft den på foder

Om du köpt hunden så är den din och ingen annan har att göra med vem du säljer till. De kan skriva vad de vill men det är helt upp till ägaren vad den vill göra med sin hund. :)

Har en hund på bibehållen avelsrätt och där går gränsen för när de inte får ta kullar vid 5 års ålder enligt kontraktet.

Ja, men om de är hållbara i en tvist är en annan sak.

Nej.

På olika tikar; Ja

Nej, max 10.

Ja, givetvis.

Dagoberth

I Djurskyddslagen är det fastställt hur många hundar man får ha utan att begära tillstånd av kommunen.

"Hund
4 § Följande verksamheter med hund ska anses vara av större omfattning:
1. hållande av 10 eller fler hundar äldre än 12 månader,
2. uppfödning av 3 eller fler kullar per år,
3. upplåtande av 3 eller fler hundar per år,
4. försäljning av hundar från 3 eller fler kullar per år av egen
uppfödning,
5. försäljning av 3 eller fler hundar per år från annans uppfödning, samt
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler hundar"

Är det en SKK-uppfödare så kontakta SKK !!
Bra info om vad SKKs Grundregler innebär http://www.skk.se/pdf/regler/grundregler09_kommentarer.pdf

I Djurskyddslagen är det fastställt hur många hundar man får ha utan att begära tillstånd av kommunen.

"Hund
4 § Följande verksamheter med hund ska anses vara av större omfattning:
1. hållande av 10 eller fler hundar äldre än 12 månader,
2. uppfödning av 3 eller fler kullar per år,
3. upplåtande av 3 eller fler hundar per år,
4. försäljning av hundar från 3 eller fler kullar per år av egen
uppfödning,
5. försäljning av 3 eller fler hundar per år från annans uppfödning, samt
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler hundar"

Är det en SKK-uppfödare så kontakta SKK !!
Bra info om vad SKKs Grundregler innebär http://www.skk.se/pdf/regler/grundregler09_kommentarer.pdf

Detta är inte riktigt skk regler, detta är flr miljö/hälsa och vad som räknas för "hobby" el verksamhet. men i princip får du ha hur många kullar som helst på ett år på olika tikar, men att rek är tre från skk.

Detta är inte riktigt skk regler, detta är flr miljö/hälsa och vad som räknas för "hobby" el verksamhet. men i princip får du ha hur många kullar som helst på ett år på olika tikar, men att rek är tre från skk.

Jag har inte påstått i mitt inlägg att den översta biten har något med SKKs regler att göra, däremot har det att göra med Djurskyddslagens 16 §
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf

Har inte sett att SKK "rekommenderar" att uppfödarna ska ta max 3 kullar per år. Däremot har de varnat för att man inte kan ta många kullar varje år och tro att man inte får problem med Skattemyndigheterna och ev. Försäkringskassan.

Jag har inte påstått i mitt inlägg att den översta biten har något med SKKs regler att göra, däremot har det att göra med Djurskyddslagens 16 §
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf

Har inte sett att SKK "rekommenderar" att uppfödarna ska ta max 3 kullar per år. Däremot har de varnat för att man inte kan ta många kullar varje år och tro att man inte får problem med Skattemyndigheterna och ev. Försäkringskassan.

ja skrev så för att inte ts skulle missuppfatta ditt inlägg, vilket man KANSKE hade gjort om man inte är ngt insatt i det alls, fel av mig att tänka så kanske.

Jag har fått det bekräftat på tele en gång och läst någonstans från skk att man inte bör har fler kullar än tre per år, men det är ju ett par år sen och kanske ändrat det oxå, anledningen minns jag inte men det va inget krav heller utan en rekom.

Däremot om uppfödaren någon gång ska ta till bilagan som kontrakt och nya ägaren ställer sig på tvären så blir det problem då denna bilaga inte har någon laga kraft.
Varför skulle inte bilaga ha "laga kraft"? Antar du menar att den inte skulle vara giltig vid rättslig prövning.

Visst är en avtalsbilaga juridiskt giltig. Den ingår s a s i avtalet. Men vid en tvist är det viktigt hur den är utformad för att den ska ha någon praktisk betydelse!

Vad SKK säger om bilagor (dvs överenskommelser utanför köpeavtalet) är jag inte insatt i, men jag tvivlar starkt på att dom har juridiska möjligheter att hindra sådana. Möjligen kan det bli strul mellan uppfödare och SKK beroende på deras ev överenskommelser.

LIA

*KL*
Åt tackar för så många svar...
måste klargöra denna fråga

Då menar jag alltså för kennelns räkning inte per tik =)

Enligt SKK så får inte en privatperson och en kennelägare ingår i delägarskap... är det något som ni hört nått om? mellan kennel och kennel är ok men inte privatperson och kennelägare

Dessutom.. är det inte brukligt att OM en person nu har (jag) delägarskap med en uppfödare, ska man då inte dela ALLT lika??
Denne uppfödare har även snirkat åt sig avelsrätten för hunden hela hundens liv...

tror även att denne har 20foderhundar

tror även att denne har ingått i div. olika kontrakt med bilagor med bla. avelsrätt och återköpsrätt..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 788
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 462
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 000
Senast: tuaphua
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 617
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck