Problem på dagis

Sv: Problem på dagis

Ta det lugnt!
Att en 1½-åring börjar visa humör när hon blivit varm i kläderna är fullt normalt.
Att din äldste son är lugn och tyst tror jag definitivt kan ha att göra med det trauma ni haft i familjen, det brukar vara äldsta syskonet som "tar ansvaret" och fyller ut tomrummet.
Sen är han kanske en lugn unge som inte vill klänga, hänga och brottas, vi är alla olika.
Det du ska tänka på är att se till att han inte tar på sig för mycket ansvar utan tillåter sig själv att vara liten.
10-17.30 är 7½ timme inte mycket i mina ögon, dessutom får de ta det lugnt på morgonen och kan avsluta sin dagisdag i ett lugnare tempo.
Dagis är till för barn och föräldrar inte för att personalen ska få ha sina samlingar på morgonen (det fungerar utmärkt att ha dem på vakenvilan) hittills har ingen unge dött av att inte vara med på samlingar och tvärgrupper heller vad jag vet.
Man kan ha en kort samling precis innan lunch så att småttisarna får träna på att vara med.
Behöver du dagis 10-17.30 5 dar i veckan så ska du ha det utan att ha dåligt samvete.
Jag blir alltid så imponerad på dig, allt du gått igenom och ändå så sansad och välplanerad.
 
Sv: Problem på dagis

Fråga dem om de hade tyckt det var onormalt om Eric hette Erica och Elin hette Nils.
 
Sv: Problem på dagis

Så nu har de berättat för dig att de inte gillar dina/barnens tider och att de tycker minsta och äldsta barnen har förändrats. Vad har de berättat om vad DE kommer att göra på förskolan för att ge barnen bästa möjligheter att växa och trivas?

Nog måste möjligheten för gruppfrämjande aktiviteter finnas även efter kl 10? Och nog är det normalt för barn att komma in i en självständighetsfas vid 1,5 är?

Känner du att du förlorar för mycket tid med barnen är det nog bra att de är hemma en dag per vecka men jag tycker förskolepersonalen gör det lätt för sig genom att lägga hela ansvaret för barnens trivsel på förskolan på dig.

Kram på dig!
 
Sv: Problem på dagis

Knapplån.

Jag blir återigen mycket glad bara av att tänka på Sebastians förskola :love: Dom är så underbara där! Och jag önskar att alla skulle få ha lika duktig personal.

En liten episod kan jag berätta om. Ett av dom äldsta barnen på Sebbes avdelning (1-3 år) är rätt.. Hmm, bufflig. Rätt dominant av sig, och rätt utåtagerande. Han hade i alla fall kommit på att man kunde knuffas rätt rejält. Han knuffade alla andra barn, personalen etc. Dom jobbade intensivt med att lösa problemet, men det tog ju förstås ett tag. Under den perioden så såg Sebbe hur den stora killen gjorde, och ville väl prova själv antar jag. Helt plötsligt så sprang han rakt in och knuffade personalen vid en lämning, och därefter knuffade han 2 barn i bara farten, så att dom ramlade. Den "drabbade" ur personalen förklarade direkt för mig om hur situationen såg ut med det andra barnet, och hur dom jobbade på det och försökte involvera alla barnen där för att dom också skulle förstå att man inte fick göra så, varför osv. 2 dagar senare så slutade Sebastian upp med sina knuffar (Som bara hände på förskolan) och har inte gjort likadant sen dess. Även den äldre killen slutade, och fick lära sig att försöka få fram vad han ville med ord istället.

Såna småsaker gör att dom har mitt fulla förtroende :love: Det och att dom verkligen bryr sig till 100% om mitt barn.
 
Sv: Problem på dagis

Att vi skulle ha det så här är ju inget som var tänkt att vara resten av livet. Att ha kvar jobbet som extrainkomst har känts viktigt, dels ATT ha ett jobb, men också som just en inkomst som gör det möjligt att plugga också. Jag hade tänkt söka psykiatrisk omvårdnadsprogrammet med inriktning mot människor med särskilda problem. Den är 2 år. Som det ser ut nu kommer jag bara att plugga denna termin ut, om jag inte struntar i allt och bara går på föreläsningarna och seminarierna för att ha kvar dagisplatsen de dagarna. Trots att jag jobbar 50% så har jag inte rätt till dagis mer än en arbestlös eller mammaledig, alltså 3 timmar om dagen, förlagda mellan kl 8:15 och 11:15. Min kommun är verkligen stelbent....

Jag har i alla fall bestämt att de inte ska till dagis i morgon och på måndag, på tisdag ska jag till skolan igen så då ska de egentligen gå mellan 10 och 17:30. De går ut varje dag kl 10 så jag tyckte det var bra att de kom dit så de kunde vara med och gå i skogen och liknande. På tisdagar går mitt tåg 12:23, är i Malmö kl 13:08, det tar 10 minuter att gå till högskolan och föreläsningen börjar kl 14 och varar till kl 16. 10 minuter till centralen, tåget går 16:53 och är i Stehag 17:29. Mamma slutar jobbet kl 17 och kör direkt till dagis och hämtar barnen och kör hem till mig och lämnar av barnen och min syster medan jag går till jobbet. När hon lämnat dem kommer hon till jobbet och så hjälps vi åt ( tar 2 timmar på ett ungefär), sedan kör hon hem mig och kör hem min syster. Torsdagar ser likadana ut förutom att jag då börjar kl 13 och alltså får åka en timme tidigare.
På onsdag skulle mötet vara, tror inte jag vill ha dem på dagis då utan får be min syster passa dem.

Jag har ingen lust att ha dem på dagis alls mer. Min framtid är usel. Jag kommer aldrig att bli mer än en underbetald städerska med en hög depressioner och ett uttråkat liv. Jag är 28 år, jag kan itne vänta längre med att utbilda mig, om jag ska hinna få något kul jobb sedan.
 
Sv: Problem på dagis

Ta det lugnt!
Att en 1½-åring börjar visa humör när hon blivit varm i kläderna är fullt normalt.
Att din äldste son är lugn och tyst tror jag definitivt kan ha att göra med det trauma ni haft i familjen, det brukar vara äldsta syskonet som "tar ansvaret" och fyller ut tomrummet.
Sen är han kanske en lugn unge som inte vill klänga, hänga och brottas, vi är alla olika.
Det du ska tänka på är att se till att han inte tar på sig för mycket ansvar utan tillåter sig själv att vara liten.
10-17.30 är 7½ timme inte mycket i mina ögon, dessutom får de ta det lugnt på morgonen och kan avsluta sin dagisdag i ett lugnare tempo.
Dagis är till för barn och föräldrar inte för att personalen ska få ha sina samlingar på morgonen (det fungerar utmärkt att ha dem på vakenvilan) hittills har ingen unge dött av att inte vara med på samlingar och tvärgrupper heller vad jag vet.
Man kan ha en kort samling precis innan lunch så att småttisarna får träna på att vara med.
Behöver du dagis 10-17.30 5 dar i veckan så ska du ha det utan att ha dåligt samvete.
Jag blir alltid så imponerad på dig, allt du gått igenom och ändå så sansad och välplanerad.

Nja lugn och tyst är han ju inte precis, han är rätt vild och har otroligt lätt för att spåra ur när han "leker". Men där har han inte alls visat sådana tendenser, inte alls. Det är bara det att han gärna hjälper till, inte tar så mycket kontakt med andra barn, tar mer kontakt med dem och när han leker, då helst vill vara ensam. Han pratar också en del om sin pappa. Det är ju inget jag kan förhindra.
Det är just deras ord " Vi upplever det som att Eric inte bår bra" som svider. Om han hade slagit på de andra barnen hade jag förstått deras oro, men att oroa sig för honom när han hjälper till...?:crazy:

Och Elin, ja, hon är väl ett fullständigt normalt barn i mina ögon, hon mår inte dålig det minsta lilla, har inget att må dåligt över. Inte så som pojkarna som ju har förlorat sin pappa, menar jag.
 
Sv: Problem på dagis

Fråga dem om de hade tyckt det var onormalt om Eric hette Erica och Elin hette Nils.

:)
Jag har foto på mig själv när jag var strax över året och inte fick som jag ville och slänger mig på golvet! :D Ligger det i generna, tro? Dessutom, med två föräldrar med ett hett temperament vore det udda om barnet blev lugn och sansad och förstående och logisk och ...ja allt det där som man tydligen ska vara när man är nästan 1,5 år.

Och Eric... Jag och mamma pratade om hans pappa i dag. Han var en person som gärna pysslade med olika saker, precis som Eric. Visst att han inte "hjälpte till" med hushållsarbetet ( hans föräldrars fel!!), men hjälpsam i största allmänhet var han. De två är väldigt lika.

Jag är GLAD över att elin har humör och Eric tycker om att hjälpa andra människor! Visst att Elins humör kan komma att bli skitjobbigt att uppleva och Eric kommer kanske att ha svårt för att balansera på hjälpa till för mycket linjen, men jag tror att båda två kommer att växa in i sina personligheter med tiden!
 
Sv: Problem på dagis

Jag är 28 år, jag kan itne vänta längre med att utbilda mig, om jag ska hinna få något kul jobb sedan.
:rofl::rofl::rofl::rofl:
Men geeeeeeeeeeee dig!!

Jag fyller 30 år i maj och går första året på en utbildning som är dubbelt så lång som din! I min klass finns det personer i 40-års åldern. Jag lovar att det finns personer i din klass som är betydligt äldre än vad du är.

Se det såhär. Om du är klar med din utbildning när du är 35 år. Nu tar jag i så du har gott om tid på dig. I Sverige pensioneras man när man är 65 år gammal. Det innebär att du från och med 35-års ålder har 30 år av arbete framför dig! Härligt va?? ;)

Tjejen, det finns hur mycket tid som helst i ditt liv att plugga. Åldern är bara ett nummer och verkligen inget hinder ifall man vill utbilda sig.
 
Sv: Problem på dagis

Kan det inte bara vara så att de vill tala om hur de upplever att dina barn är på förskolan, de flesta föräldrar vill ju veta hur barnen har det och är där, hur de utvecklas helt enkelt.

Det behöver ju inte vara menat som kritik mot dig, utan bara information till dig, alla barn är ju inte likadana hemma som borta.

;) kom ihåg det är mycket lättare att tolka saker negativt och ta åt sig det för mycket än att lägga märke när någon säger något positivt och ta åt sig det
 
Sv: Problem på dagis

Så nu har de berättat för dig att de inte gillar dina/barnens tider och att de tycker minsta och äldsta barnen har förändrats. Vad har de berättat om vad DE kommer att göra på förskolan för att ge barnen bästa möjligheter att växa och trivas?

Nog måste möjligheten för gruppfrämjande aktiviteter finnas även efter kl 10? Och nog är det normalt för barn att komma in i en självständighetsfas vid 1,5 är?

Känner du att du förlorar för mycket tid med barnen är det nog bra att de är hemma en dag per vecka men jag tycker förskolepersonalen gör det lätt för sig genom att lägga hela ansvaret för barnens trivsel på förskolan på dig.

Kram på dig!
Det har de itne sagt något om då jag förhoppningsvis får höra det på onsdag.

De sa att jag inte ska oroa mig, jag tror de såg på mig att jag blev blek när de började prata om mötet. Men hur lätt är det att inte oroa sig när de tog hela min värld och vände upp och ner på den, och pratade om att mina barn inte mår bra?
Den största anledningen till att jag pluggar är för min egen skull. att jag vill bli något mer än en lågavlönad utråkad städerska som HATAR sitt jobb över allt annat ( för det å¨r så det är!), men om nu inte mina barn mår bra så innebär det att jag får sluta plugga, vilket innebär att min framtid är just det jag hatar så mycket. Svårt att inte oroa sig när allt jag strävat efter det senaste halvåret/året riskerar vara helt fel.

Tack för kramen! :D
 
Sv: Problem på dagis

Kan det inte bara vara så att de vill tala om hur de upplever att dina barn är på förskolan, de flesta föräldrar vill ju veta hur barnen har det och är där, hur de utvecklas helt enkelt.

Det behöver ju inte vara menat som kritik mot dig, utan bara information till dig, alla barn är ju inte likadana hemma som borta.

;) kom ihåg det är mycket lättare att tolka saker negativt och ta åt sig det för mycket än att lägga märke när någon säger något positivt och ta åt sig det

Visst kan det vara så, men det var just den meningen de sa " vi upplever att Eric inte mår bra". Tyvärr är det svårt att tolka det som något annat än negativt. Att vi ska ha möte om det dessutom, känns inte bara som att de ville informera utan mer som att de upplever att det finns problem som måste lösas. Tror jag i alla fall.
 
Sv: Problem på dagis

:rofl::rofl::rofl::rofl:
Men geeeeeeeeeeee dig!!

Jag fyller 30 år i maj och går första året på en utbildning som är dubbelt så lång som din! I min klass finns det personer i 40-års åldern. Jag lovar att det finns personer i din klass som är betydligt äldre än vad du är.

Se det såhär. Om du är klar med din utbildning när du är 35 år. Nu tar jag i så du har gott om tid på dig. I Sverige pensioneras man när man är 65 år gammal. Det innebär att du från och med 35-års ålder har 30 år av arbete framför dig! Härligt va?? ;)

Tjejen, det finns hur mycket tid som helst i ditt liv att plugga. Åldern är bara ett nummer och verkligen inget hinder ifall man vill utbilda sig.

Nä, det finns ju inte alls tid! Jag vill ju hinna ha kul också! Jag vill se tillbaka på mitt liv och kunna le och säga att jag i alla fall har haft roligt den mesta av tiden! Inte sucka och tänka att det har varit en jävla kamp som äntligen är slut. 30 år är inget ju! :eek:
 
Sv: Problem på dagis

Den största anledningen till att jag pluggar är för min egen skull. att jag vill bli något mer än en lågavlönad utråkad städerska som HATAR sitt jobb över allt annat ( för det å¨r så det är!), men om nu inte mina barn mår bra så innebär det att jag får sluta plugga, vilket innebär att min framtid är just det jag hatar så mycket. Svårt att inte oroa sig när allt jag strävat efter det senaste halvåret/året riskerar vara helt fel.
Först och främst måste det ju utredas om barnen mår dåligt av att du pluggar eller om det är någonting annat som gör att de mår dåligt....om de ens mår dåligt.

Sluta dra en massa förhastade slutsatser!
 
Sv: Problem på dagis

Visst kan det vara så, men det var just den meningen de sa " vi upplever att Eric inte mår bra". Tyvärr är det svårt att tolka det som något annat än negativt. Att vi ska ha möte om det dessutom, känns inte bara som att de ville informera utan mer som att de upplever att det finns problem som måste lösas. Tror jag i alla fall.

Kanske är för att prata om det i lugn och ro och inte i tamburen då både dina barn, andra barn och andra föräldrar vill ha uppmärksamhet. Ta det inte allvarligare än ett vanligt utvecklingssamtal. Ta det som att de bryr sig om hur dina barn mår och kanske hur du mår, för hur man själv mår påverkar ju även barnen.

:p ta det inte som kritik mot dig som förälder utan som omtanke om dina barn. ;) fast det vill du nog inte se det som just nu.
 
Sv: Problem på dagis

Först och främst måste det ju utredas om barnen mår dåligt av att du pluggar eller om det är någonting annat som gör att de mår dåligt....om de ens mår dåligt.

Sluta dra en massa förhastade slutsatser!

INGET har hänt i vårt liv mer än att jag mår bättre, är gladare, lugnare och .. mår bra! Förutom då att han bara träffar mig 4 timmar per dygn, jämfört med all vaken tid innan som han fick med mig. Det är enda saken som hänt.
 
Sv: Problem på dagis

Kanske är för att prata om det i lugn och ro och inte i tamburen då både dina barn, andra barn och andra föräldrar vill ha uppmärksamhet. Ta det inte allvarligare än ett vanligt utvecklingssamtal. Ta det som att de bryr sig om hur dina barn mår och kanske hur du mår, för hur man själv mår påverkar ju även barnen.

:p ta det inte som kritik mot dig som förälder utan som omtanke om dina barn. ;) fast det vill du nog inte se det som just nu.

Jodå, det är visst omtanke om mina barn, absolut. Jag är inte arg på dem eller något sådant, även om det kankse verkar så just nu.

Brukar rektorn för området vara med på ett vanligt utvecklingssamtal? Jag har aldrig varit på ett, men det jag har hört så hör itne det till vanligheterna. Någon som vet?
 
Sv: Problem på dagis

Kan du ta med din mamma på mötet? Självklart är det positivt om förskolepersonalen reagerar på att barn verkar må dåligt och kontaktar föräldrarna men det ska inte ske någon hetsjakt på dig personligen för att du väljer att göra något av ditt liv. Dina barn går inte speciellt långa tider jämfört med många andra och har heller inte gått på förskolan under speciellt lång tid.

Jag tror att du kan behöva någon som stöttar dig och kan hjälpa dig att "vända på steken". Hur ska förskolan agera för att dina barn ska trivas bäst? Är det verkligen ett problem att äldsta sonen vänder sig till personalen, finns det några gruppfrämjande övningar som kan hjälpa honom mer in i gruppen eller är det kanske så att han inte riktigt hittat någon kompis han stämmer med till 100%?

Kanske du kan ta en kontaktdag för att själv se hur barnen verkar trivas och interagera?

Jag tycker absolut inte att du ska sluta plugga, det är väl toppen att du försöker "vända" ditt liv!
 
Sv: Problem på dagis

Min tös på 8 år lekte sällan med andra barn när hon gick på dagis. Ville alltid vara med mig och hjälpa till. Nu så sköter hon massa saker hemma, tar ansvar för hästar och hunder (givetvis inte själv). Då jag har väldigt ont av foglossning så är det dagar som hon själv tar ut hästarna, ger hundarna mat m.m. Men hon behöver inte göra det om hon inte vill, utan hon erbjuder sig.
När hon började skolan så började hon umgås med kompisar mer. Men om valet står mellan att leka med en kompis eller åka till farmor och vara med och mjölka så brukar hon välja farmor. Fast hon är där rätt ofta och hjälper till. Har alltid dragits till att hjälpa vuxna med "riktigt" jobb, framför att leka
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 294
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp