Problem på dagis

Enya

Trådstartare
Nu är jag faktiskt jätteledsen, sitter här och gråter för mig själv. I dag pratade personalen om att de upplever att det är något som hänt med Eric 6 år och Elin 1 (16 månader) år.

Elin har hela tiden varit en lugn och snäll flicka, gått runt i sin värld och varit superlätt att ha med att göra, men för ca en vecka sedan vände hon helt. Hon börjar visa humör, slänger sig på golvet och skriker när hon inte får som hon vill, blir arg om de andra barnen tar något från henne och liknande saker. De tycker att det är konstigt att det vänt så.
Jag tycker inte det. När pojkarna var runt året var de som hon var då; lugna och superlätta, exakt som hon var. När de närmade sig 1,5 år så började de får humör och gjorde precis som hon gör nu. Är det verkligen mitt fel att alla tre barnen gör på samma sätt?

Isaac är det konstigt nog inga problem med, hon är som en normal 4 åring tydligen. Han är kompis med en pojke som Eric verkligen inte gillar.

Eric upplever de som jätteduktig. Han är så enormt hjälpsam, bråkar inte och lyssnar bra. Men han leker inte gärna med andra barn, han drar sig undan och vill hellre leka själv om han nu måste leka. Pyssla tycker han om, rita är han jättebra på och det är sånna saker han gör helst. Men han drar sig gärna till de vuxna, vill hjälpa dem med saker.

Han är lika dan hemma, förutom att han är rätt ordentligt trotsig här. Men han hjälper till ofta och mycket och älskar att känan sig stor och behövd. Han har ju också fått hjälpa till, han VILL ju det. Personalen upplever dock att han borde leka mer, att han borde vara barn mer för det är ju det han är.

Han är ju äldsta här och jag är ensam vuxen så jag kan tänka mig att det faktiskt faller en del ansvar på honom omedvetet från min sida, men också att han själv, med tanke på att han är äldst och jag är ensam vuxen, tar mer ansvar. Han vill känna sig stor. Och som sagt har han ju fått hjälpa till så mycket han velat. Dock har jag sagt nej till flera saker den senaste tiden då jag känt att han borde backa lite då han ju inte är vuxen. Jag har också talat om för honom att JAG är den vuxna här i familjen, jag bestämmer och fattar besluten och det får inte han göra.

Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu, jag har bara sett det som väldigt positivt att han hjälper till, herregud, när han är 15 kommer han att slänga sina kläder överallt, vägra ta undan efter maten och vill inget annat än att INTE hjälpa till..... kanske;)

Vad ska jag göra? Tvinga min duktiga son som inte tycker om att leka att göra just det? Mår han bättre av att göra något som han inte tycker om att göra? Är det verkligen fel att inte vilja leka så mycket med andra barn? Han upplevs inte som blyg, står inte i en hörna och tittar på och vill vara med, utan verkar nog mer ointresserad. MEn det kan ju vara som han är blyg i alla fall, han blir ibland blyg när vi är någonstans och träffar andra människor. Själv är jag oerhört blyg och har alltid varit. Huruvida jag tyckte om att leka med andra barn som barn vet jag inte, innan förskoleklassålder var jag hemma med mamma och syskon och efter den åldern blev jag bara mobbad i skolan, så det är inte så lätt att veta hur jag är /var i grunden. Hur pappan var vet jag inte och kan ju inte fråga :cry:

De tycker också att tiderna är lite dumma, de är där mellan 10 och 17:30, för de tiderna passar min mamma som kör mig. De vill ha barnen där på förmiddagen helst för det är då de har verksamhet i grupper och så. Jag jobbar varje kväll och kommer hem när de sover så de träffar mig på morgonen innan kl 10 och så 5-10 minuter när de kommer hem från dagis, det är som det ser ut just nu.

Jag vet att det är fel. Jag vet, och mitt samvete påminner mig ofta. Men det är tack vare att de är på dagis som gör att jag har klarat skolan och de uppgifter jag har att lämna in och allt pluggande. Jag varvar plugg med buke och städning och jag tycker att jag fått in bra rutiner på det. Att ha barnen hemma och plugga går inte, jag får ingen ro, jag har försökt.

Att tacka nej till jobbet gör att jag inte, har jag inte den inkomsten men fortfarande har samma utgifter nästan, då går jag inte runt ekonomiskt. Alternativet, det enda alternativet som finns är att tacka nej till skola. Mitt val att jobba varje kväll kom sig av att jag var tvungen att välja mellan att förlora de timmarna jag hade (ca 8 i veckan) eller att ta hela.

Jag gör så gott jag kan, men jag kan inte göra allt. Jag vill så gärna plugga och jag vill ha kvar mitt jobb, min inkomst, men jag vill också att mina barn ska må bra!

Slutar jag plugga så får barnen bara vara där 3 timmar om dagen och det tänker jag inte utnyttja. Det kostar på tok för mycket och ger knappt barnen något.

Jag vet inte vad jag ska göra, enda alternativet är att sluta plugga och det känns för jävligt.

Ville bara skriva av mig :cry:
 
Sv: Problem på dagis

Jag tycker du skall fråga dagispersonalen vad de tycker att du skall göra åt situationen?

Att ett barn på 1½ år (snart) beter sig som du beskriver kan knappast vara något nytt...? Hon har väl precis upptäckt att hon har en egen (kanske stark) vilja...? Och du kan ju inte "prata henne tillrätta", utan det är väl bara för både dig hemma och dagispersonalen att ta striderna på bästa sätt när de kommer? Det kan bara inte vara en nyhet för förskolepersonal att ett barn i den åldern börjar testa sin egen vilja mot de vuxnas!

Vad beträffar din store kille, så tycker jag inte alls att du skall tvinga honom att vara något han inte är. Jag känner igen mig lite i det du skriver om honom i hur jag själv var i den åldern. Gillade och var duktig på att rita, skriva, pyssla... Jag var dessutom van att vara med min mormor i allt hon gjorde - baka, laga mat och hjälpa till på en massa andra sätt. Och det blev folk av mig också (fast jag är fortfarande inte jättesocial, gillar fortfarande att vara ensam och göra "mitt eget"). Vad är det i din sons beteende som dagispersonalen tycker är "fel"? Vad tror de att du kan göra åt det? Måste alla barn vara likadana?

Tiderna på dagis är ju faktiskt något du inte kan göra mycket åt. Det är ju faktiskt så att dagis är en verksamhet som är till för barnen under den tid då föräldrarna jobbar/pluggar!!!

Jag tycker du måste ställa dagispersonalen mer mot väggen och fråga vad de föreslår att du gör, om dina barn nu är ett problem? När min dotter gick på dagis var personalen väldigt noga med att informera när något särskilt hänt, men var också noggranna med att poängtera att de mycket väl visste att jag inte kunde göra något åt att min dotter t.ex. hade rivit ett annat barn (vilket hände en gång). Det är skillnad på att informera och att kräva att föräldrarna skall göra något! Fråga personalen vilket det är de egentligen gör - vill de bara hålla dig informerad eller vill de att du skall göra något och i så fall vad?
 
Sv: Problem på dagis

Det kan inte vara lätt att vara ensam! Vad jag förstår gör du ju så gott du kan. Inte kan de kräva av dig att du ska lämna barnen tidigare. Jag har förståelse för att de vill ha barnen med på samling osv, men när situationen ser ut som den gör med ditt arbete och plugg så kan du ju inte göra annorlunda! Du och dina barn måste ju åtminstone få ha mornarna tillsammans.

Ang att din son inte leker så mycket så känner jag spontant att alla är väl olika. Jag är inget "proffs", men jag kan bara se det som positivt att han vill hjälpa till hemma så länge som du inte "utnyttjar" det, men det verkar du absolut inte göra!

Jag kan inte råda dig, men jag tycker att det låter som att du är EN BRA MAMMA.

:)
 
Sv: Problem på dagis

Enya, nu får du inte ta mina ord fel.
Men det är inte så att du är inne i en känslig period just nu där du upplever personalens samtal som kritik?

Jag -och de flesta föräldrar men kanske allra helst vi som är ensamstående- får periodvis så dåligt samvete...man slits itu mellan att hinna allt som måste göras samtidigt som man vill skapa en bra framtid åt sig och familjen!

Din Elin uppför ju sig just nu som ett högst normalt barn i den åldern!
Min minsta är ungefär i hennes ålder och bara sedan han började på förskolan -i oktober förra året- så har han genomgått en "förvandling" som heter duga!
Den första tiden var han avvaktande och lyssnade som en ängel på allt som pedagogerna sa till honom.
Nu -när han är varm i kläderna och dessutom ett halvår äldre- så är han som dom andra barnen!
Dom är 4 st barn i Elins ålder och jag tycker att dom kastar sig än dit och en hit och skriker MIN!! om precis allt!;)

När jag frågade "min" personal om dom ansåg att min Mio var jobbig så skrattade dom och sa att alla ungarna är så goa i den åldern!
Det hör till..

Det gör det säkert för din flicka med!
Så jag kan inte förstå varför det skulle ringa ev. varningsklockor bara för att hon har ändrat sitt beteende?
För vissa barn sker det gradvis och för andra så är det som om man får en ny unge från en dag till en annan!;)

Gällande din äldsta så är det där högst induviduellt ju!
Vissa barn trivs mer i ensamlekar och söker sig till vuxna utan att det föreligger någonting annat än att barnets personlighet är sådan!
Det där kan med vända på en kvart!
Till nästa sommar kanske han är den som är "översocial" och deltar i varenda aktivitet!

Så jag förstår inte vad som skulle vara problemet från personalens sida?

Det var därför jag frågade -då jag vet själv av egen erfarenhet- om det kanske är du som är lite känslig just nu!
Att det dåliga samvetet, stressen, de nya utmaningarna osv, gör att du tolkar och förstorar upp saker?

Är det inte det så tycker jag att det är beklagligt att du inte har bättre pedagoger på din förskola...
Självklart ska personalen informera om det är något problem osv men så som du beskriver det så ser jag, som sagt, inte vart problemet ligger!
 
Sv: Problem på dagis

För mig är Elins humör absolut inget som förvånar mig, är inte alla barn sånna liksom?

Och Erics ovilja att leka kan jag förstå är jobbig, men samtidigt känns det fel att tvinga honom. Jag tror nog, nu när jag har tänkt efter , att jag var osocial som liten, ensamvarg, precis som min mamma är. I dag föredrar jag att vara ensam oftast.

Men jag ser inte problemen, varför tolkar de det här som att något hänt? Varför är det ett problem, något negativt?

Jag ska i alla fall ändra schemat, en dag i veckan ska de vara hemma med mig. Kanske mer, får se om det går.

Fast frågan är väl om det hjälper mot att Elin visar humör och Eric inte tycker om att leka.
 
Sv: Problem på dagis

Tack!

Ibland känns det lite som att hur jag än vänder och vrider mig så är det alltid någon som kommer i kläm på ett eller annat vis. Ibland känns det som att det inte är så bra att det hela tiden är jag som kommer i kläm, det tar för mycket av mina krafter att alltid vara den som backar. Jag tog en chansning när jag valde att plugga och jobba och jag hoppades att det skulle funka i alla fall.
Det ska vara möte nästa vecka, ska försöka att fråga dem vilka alternativ som finns för oss. OM nu kommunen ställer upp med skolskjuts hem så kan barnen lämnas på morgonen och komma hem tidigare, de dagar jag inte är i skolan. Men då får ju kommunen offra, och det gör de inte har jag fått höra av dem. Det skulle vara möte med personalen och rektorn och så mig så vi får väl se vad de säger om förslaget denna gången.
 
Sv: Problem på dagis

Jo, jag är säker på att jag överreagerar. Att nämna att mina barn inte mår bra, att något är fel, är ett svårt ämne för mig. Jag vill att de ska må bra, jag försöker att göra så att alla blir nöjda- även jag.

Men att ha så stort möte för detta känns lite... skrämmande kan jag tycka. :o
 
Sv: Problem på dagis

Försök att inte ta så allvarligt på vad personalen säger, de tycker och tänker så mycket jämt.

Jag har två barn, pojke 15 och flicka 10. När pojken var liten var han precis som din äldsta - ville inte leka. Oj, vilket sjå de hade på dagis för det, hjälp! ett barn som inte vill leka! Han lekte på sitt vis. Han var med morfar ute och jagade och han hjälpte till med skottning, att snickra och hjälpa till att bära tunga saker tex. Det var hans lek.

Iom att han var mkt ute i skogen med morfar blev han ju ganska naturligt vapenintresserad. Det hade dagis jätteproblem med. De tog bort alla vapen på dagis vilket jag tyckte var bra, fast det hjälpte ju förstås inte. För då byggde han sig en pistol av lego eller tog en pinne han hittade på gården.

Detta togs upp på ett utvecklingssamtal vi hade, som ett allvarligt problem. Jag hade nog börjat skratta om jag inte sett minen hos den allvarliga fröken. Men jag tog aldrig detta på allvar för jag förstod att det växer bort, herregud, det är en liten pojke på 4-5 år vi pratar om här.

Idag är han som sagt 15 och höjer inte ens på ögonbrynet om han råkar få se ett vapen - han är inte ett dugg intresserad längre. Nu är det bara cross som gäller. Så lita på din magkänsla och din instinkt som förälder, det är mitt råd. Det är du som känner dina barn bäst och låt dagispersonalen få veta det. Låt dem höra att DU inte är orolig, då finns det ju heller ingen anledning för dem att vara det. Eller hur?!

Många kramar
 
Sv: Problem på dagis

Tycker du ska låta din son göra precis vad han vill, kul att leka om man inte gillar det liksom :(

Men på dagis förstår jag verkligen att de inte vill ha honom "hängandes i kjolarna" så fort man ska göra något, plus att om en får hjälpa till brukar alla vilja så ni får väl sätta olika regler för hamma och dagis, hemma finns det tid att vara pedagogisk o att få hjälpa till men på dagis måste man vara självgående eller hänga med likasinnade :)

Lycka till
 
Sv: Problem på dagis

Jag menar ju givetvis att dagispersonalen ÄR pedagogisk på dagis men inte hinenr se till varje individ och "roa" denne efter speciella behov :)
 
Sv: Problem på dagis

Jag får bara en enda konkret tanke/idé när jag läser ditt inlägg: kan det vara så att Eric upplever att det bästa sättet att få uppmärksamhet och beröm är just när han "presterar" och "hjälper till"? Han kanske känner att det är då han får uppmärksamhet från sin mamma och att han därför vill vara en duktig pojke och även för att han då får dela DIN tid en stund?

Jag lekte nog själv mycket när jag var liten, men jag var också väldigt mycket storasyster och just "duktig". Det behöver inte vara ett problem, men jag funderar lite i banorna att det kanske var så för mig; att jag var duktig just för att det var DÅ jag fick mest beröm och uppmärksamhet?

Annars tycker jag inte något utav det du beskriver låter på något sätt alls som något allvarligt. Jag tycker (som vanligt!) att du resonerar sunt, har en vettig inställning till dina barn och din mammaroll och om DU som ju känner dina egna barn BÄST inte känner att de beter sig annorlunda så tycker jag nog inte du ska oroa dig för mycket. Alla är vi också individer - som du själv säger så är du lite av en ensamvarg och kanske brås din son (Eric) på dig helt enkelt? Han kanske bara ÄR lite "lillgammal" och gillar bättre att vara med vuxna än andra barn? Ett problem är det ju först om Eric själv känner att han egentligen vill leka mer, men inte vågar/kan/får. Eller om han blir påverkad så att han får svårt att ta kontakt med jämnåriga barn. Men vad jag förstår är det inte läget är!
 
Sv: Problem på dagis

Jag förstår din tanke. Men jag håller inte med, absolut inte. Han får uppmärksamhet av mig när han sitter tyst och stilla och tittar på tv, leker fint och tyst med sin bror, är ute själv och leker osv Han får mycket beröm när de sakerna funkar för han har så otroligt lätt för att bråka med sin bror så att leka fint och tyst blir då lätt till att knycka brorsans leksaker, knuffas och gapa och tjuta.
Jag läser för dem på helgerna och jag gör saker med dem då också, tex pysslar eller spelar spel. Leka med dem gjorde jag förut, fick lära mig det på kursen i föräldraskap jag gick, men känner att det är tråååååkigt så det blev mer och mer att vi spelar spel, ritar eller leker med lera.

Men visst får han uppmärksamhet när han hjälper till och beröm också och belöning för att han vill hjälpa till, så att han känner sig uppskattad, behövd och duktig. Att han INTE hjälper till känns itne som något alternativ då jag tycker att man måste lära sig det. Han är dessutom pojke, jag vill att han ser det som en självklarhet att diska och dammsuga när han nu kommer att träffa tjejer.

Jag kommer i håg när han som 3 år gammal skulle vara ute och leka i sandlådan med ett gäng barn i hans ålder. Han drogs till pojkarna som var 7-8 år gamla och ville leka med dem istället för han sa att de yngre barnen var tråkiga, de ville ju bara leka. Detta var några månader innan hans pappa dog så det var innan hans tuffa tid i livet.

Jag har aldrig tänkt att det skulle vara något fel att inte vilja leka så mycket med andra barn.

Eftersom han är äldst på dagis så känner han nog ett visst ansvar där också, men det förändras ju till hösten när han kommer till en förskolklass med jämnåriga. Dessutom valde jag att sätta honom i den lilla byskolan några km härifrån istället för i orten där han går på dagis nu. Min stora baktanke med det är att jag tror det är lugnare och mindre våld och stim på den lilla byskolan än i orten han går på dagis i nu ( vilket jag typ lärt mig på kursen jag går nu:angel:).
 
Sv: Problem på dagis

Vem anser det?

Säkert en tolkningsfråga, men det var underförstått när en personal sa " de har ju långa dagar". De vet ju dessutom om att jag jobbar på kvällen så min syster tar hand om dem och lägger dem så de sover när jag kommer hem.

Fast egentligen borde jag istället säga att de ser mig för lite.
 
Sv: Problem på dagis

Tack!

Det är svårt att lita på sin magkänsla, tänk om den säger fel så att jag tror barnen har det bra och egentligen har det dåligt?:eek: Men jag har märkt själv att vi har lite lite tid ihop, dock trodde jag inte att det påverkade dem så. Att Elin visar humör tycker jag är fullt normalt. Hon är ändå alltid jätteglad, men kan numer fräsa ifrån. Eric har alltid varit hjälpsam som person medan Isaac inte är det alls i perioder och i vissa perioder lite mer hjälpsam. Aldrig har jag sett det som negativt faktiskt. Men så tänker jag, kan det vara okunskap hos mig som gjort att jag inte sett de tecknen eller det på samma vis som personalen?
 
Sv: Problem på dagis

Han får uppmärksamhet av mig när han sitter tyst och stilla och tittar på tv, leker fint och tyst med sin bror, är ute själv och leker osv
Ja, dåså -då är det ju definitivt inte det som det handlar om. :)

Men visst får han uppmärksamhet när han hjälper till och beröm också och belöning för att han vill hjälpa till, så att han känner sig uppskattad, behövd och duktig.
Ja, och det ska han naturligtvis också ha! Som du säger är det ju toppenbra att dels lära sig hjälpa till/klara av saker redan från man är liten och dels väldigt bra att du inte gör skillnad för att han är en pojke!

Jag kommer i håg när han som 3 år gammal skulle vara ute och leka i sandlådan med ett gäng barn i hans ålder. Han drogs till pojkarna som var 7-8 år gamla och ville leka med dem istället för han sa att de yngre barnen var tråkiga, de ville ju bara leka.
Kanske är han helt enkelt lite mognare än sina jämnåriga kamrater? Och det skulle också kunna vara ett tecken på hög intelligens - han kanske helt enkelt är för "smart" för att tycka att det är roligt med jämnåriga barn? :idea:
 
Sv: Problem på dagis

Efter ditt -och andras- inlägg så känner jag återigen en sådan oerhörd tacksamhet över att ha mina barn på just den förskolan jag har!
(Det är f.ö Europas största förskola!)

Jag känner inte igen mig i några av de sakerna ni berättar och jag blir så ledsen Enya över att dom får dig att känna så här.
Det finns en anledning till att du har valt dom tiderna du har valt till dina barn och personalen ska inte på något sätt ifrågasätta eller komma med undertoner om dessa tider!
Mår barnen dåligt -vilket både vi och du inte anser att dom gör- så borde dom ifrågasätta sig själva som pedagoger istället!

Jag vet barn som går på "dagis" mellan kl 07-19!
Allt tack vare föräldrarnas/förälderns situation.
Det räcker med det dåliga samvetet, och längtan efter mer tid med sina barn, som dessa föräldrar har utan att personalen ska komma med antydningar!

När syster jobbade och parallellt pluggade till lärare samtidigt som pappan hade ett försäljarjobb med långa arbetsdagar -tack vare resorna- så var deras barn på förskolan långa dagar!
Jag vet hur syster och pappan "led" över situationen men de byggde upp sin ekonomi och nu jobbar syster som lärare på 75% och är ledig alla lov.
Pappan har fått ett jobb alldeles i närheten så nu ser situationen helt annorlunda ut!
De ger sina barn jättemycket tid och den minsta går endast ett par timmar på dagis 4 dagar/v istället!
Detta är ju inte på något sätt unikt utan så har ju många haft eller har det!

Erfaren personal borde ju veta om att ens levnadsmönster ser olika ut under olika perioder!
Så här kommer ni ju inte ha det hela livet!

Jag är så övertygad om att ditt mammahjärta hade talat om för dig om någonting var oroande både med din flicka och äldsta pojke!
Låt inte personalen och din ev. överkänslighet få dig att tro någonting annat!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 294
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp