Bukefalos 28 år!

Problem vid brunst

Remaining

Trådstartare
Hoppas jag postar detta rätt, annars flytta gärna till rätt.

Har ett sto som är 14år. Har ägt henne i 3år och under tiden jag har ägt henne har vi haft problem att när hon brunstar så står hon och "kastar sig" i väggen oftast med baken. Hon kan även stå med huvudet in i väggen och "banka" rumpan i väggen. Hon gör det i boxen och i transporten.

Hon är kollad av vet, hon är frisk och kry. Hon slutade med detta beteende när vi betäckte henne och var lugn ett tag efter men nu vid senaste brunsten har hon börjat igen.
Spelar ingen roll i vilken box hon står, eller vilka grannar. Just nu står hon med sitt föl och gör detta.

I övrigt är det inga problem med hennes brunst, hon visar inget konstigt beteende vid ridning eller hantering. Men det känns inte speciellt hälsosamt för henne att stå så.

Någon som har tips eller idéer på nått man kan göra för att hjälpa henne?
 
Sv: Problem vid brunst

Djävulsklo eller munkpeppar, ska fungera bra för att dämpa brunst

Lycka till
 
Sv: Problem vid brunst

Djävulsklo är smärtstillande och anti-inflammatoriskt (typ "butta light") och det har jag aldrig hört talas om kan hjälpa till med brunstproblem... däremot Munkpeppar!
 
Sv: Problem vid brunst

Det låter som att du pratar om min häst :grin:

Hon gör visst likadant..
Enligt hennes fd ägare fungerar det bra att ge munkpeppar men det tror jag det är karens på?
Så det är ju knepigt om du vill tävla.
Den fd ägaren pratade också om att man kan lägga in glaskulor så hästen tror den är dräktig och lugnar sig.
Det är tydligen vanligt att man gör så inom travet.

Min plan är att prova glaskulor till våren då min fröken tydligen är som värst.
Även om hon är asdryg nu också..
 
Sv: Problem vid brunst

Det låter som att du pratar om min häst :grin:

Hon gör visst likadant..
Enligt hennes fd ägare fungerar det bra att ge munkpeppar men det tror jag det är karens på?
Så det är ju knepigt om du vill tävla.
Den fd ägaren pratade också om att man kan lägga in glaskulor så hästen tror den är dräktig och lugnar sig.
Det är tydligen vanligt att man gör så inom travet.

Min plan är att prova glaskulor till våren då min fröken tydligen är som värst.
Även om hon är asdryg nu också..

Det är 96 timmars rekommenderad karenstid på munkpeppar. Sen är ju frågan om man vill åka och tävla med en häst under brunsten om den beter sig så... eller ger man varje dag oavsett var hon befinner sig i brunstcykeln? Jag har bara använt det på hund mot hanhundsaggressitivitet - med gott resultat!

Om man behöver ge det hela brunstcykeln borde man kunna låta bli att ge det de sista fem - sju dagarna innan start för att vara på säkra sidan...
 
Sv: Problem vid brunst

Finns något som heter Stroppy mare som några i stallet har använt som verkar ha funkat bra på deras häst! Det kanske kan vara något? :)
 
Sv: Problem vid brunst

Kl

Jag gav munkpeppar till min förra häst (visserligen valack) som var svårhanterad. Han freakade ut totalt efter att ha fått munkpeppar. Gick från svårhanterlig till farlig :crazy: Kanske funkar bättre på ston :p
 
Sv: Problem vid brunst

SV

Tack för alla svar.
Det är min tävlingshäst det gäller så tävlas gör hon ju. Inte i år men till nästa.
Har också hört om glaskulor men även hört att dom ska kunna gå sönder och att det finns någon annan form av kula. Men då ska man väl byta dom ganska ofta om jag förstod det rätt?

Får titta vidare på alternativen ni skrivit och se om vi kan hitta någon lösning.
 
Sv: Problem vid brunst

Djävulsklo eller munkpeppar, ska fungera bra för att dämpa brunst

Lycka till

Ngn som har provat och fått resultat?
Ger ni varje dag eller bara vid brunst? Jag ser inte på min när hon brunstar, inga yttre tecken, men det påverkat ridningen: mkt mera känslig, samtidigt mera stoig, sur m.m
 
Sv: Problem vid brunst

Djävulsklo är smärtstillande och anti-inflammatoriskt (typ "butta light") och det har jag aldrig hört talas om kan hjälpa till med brunstproblem... däremot Munkpeppar!

Känns tveksamt att ge ngt smärtstillande, tänk om man döljer en skada? Hur mkt ger ni och hur ofta?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 986
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp