Problem vid hundmöten

Bubble

Trådstartare
Jag har en omplaceringshund som inte verkar ha blivit så uppfostrad eller aktiverad eller något innan jag fick honom.
Jag har anmält oss till en kurs i vardagslydnad men de bara skjuter på den hela tiden så nu ska de inte komma igång förrän i feb-mars.. anmälde mig i november..
Men iaf tänkte höra om någon här har några tips. Vårat ena problem är att han drar väldigt i kopplet när vi är ute och går (detta har jag dock börjat komma lite lite tillrätta med, har läst en bok som hette kontaktkontraktet som jag tyckte var väldigt bra).

Det andra problemet är att han skäller och gör utfall när det kommer andra hundar. Så fort han ser en annan hund blir han helt döv och lyssnar inte alls :(
Jag har verkligen försökt allt jag kan komma på. Använder klicker så har provat att klicka så fort han får syn på en hund, fungerar inte så fort hunden kommer nog nära sätter han igång iaf.. Har provat att hålla kopplet kort så han inte kommer åt och sen bara lugnt gå förbi, fungerar inte heller.. har provat att rycka till i kopplet o säga "nej" när han börjar, fungerar inte heller..det sista jag provat är att ha med en leksak och börja leka med honom när det kommer en annan hund så att han ska "glömma bort" den.. men han bara struntar i mig :D

Det är min första hund så jag har inte jättemycket erfarenhet, har haft honom i ca 3 mån. Det bästa är ju att gå en kurs men det löser ju inte heller alla problem plus att det är ganska trevligt om vi kan möta andra hundar på ett någorlunda lugnt sätt tills dess :p

Någon som har några fler tips jag kan prova? :)

Sv: Problem vid hundmöten

Det finns en annan tråd om samma fråga. Senaste inlägget (som det ser ut just nu) var igår. Tråden heter "jag orkar inte längre", det finns diverse olika tips i den tråden. Kolla den, förhoppningsvis hittar du rätt metod där.

Men, om du klickar när han fått syn på hunden, berömmer/förstärker du hans reaktion på den andra hunden. Klicka när han tittar på dig!

Fast är det inte det som är poängen? Att man lär hunden att "varna", det är ju lite svårt att be om ögomkontakt vid det tillfället.

(jag kan inte riktigt det här så jag undrar bara)

Okej jag förstod det som att man ska klicka när han "stelnar till" o får syn på den andra hunden. För när jag klickar tittar han ju upp på mig och får belöning.
Men jag ska alltså vänta tills han själv tittar på mig? :)
Fast det gör han i princip aldrig när han fått syn på en annan hund. :crazy: Vi håller på att träna väldigt mycket kontaktöningar eftersom han i princip struntar i mig när vi är ute o promenerar. :o

Men jag är helt nybörjare på både hundar och klickerträning, är lite orolig att göra fel.

Man använder inte klickern för att fånga hundens uppmärksamhet, obs obs obs, utan för att markera önskvärt beteende. Klickar man när hunden stelnar till och börjar stirra på den andra hunden, belönar man exakt det beteendet.
Jag är liiite osäker på hur man ska använda klickern vid hundmöten, men du ska ju klicka/markera/belöna exakt det beteende du vill ha i den sekund hunden utför det, och det du vill är ju att hunden ska ha uppmärksamheten på dig. Den kan se den andra hunden, sen vända sig mot dig (skvallra!) och DÅ få sitt Klick! Då har du brutit hundens fixering på den andra hunden, istället har den tagit kontakt med dig. Det är det du ska belöna.

Ok tack för svaret då har jag nog gjort lite galet :p
Nej har förstått att man ska klicka precis när han gör som jag vill men ar nog missuppfattat det där med hundmöten lite.

Han är en golden, han gillar mat väldigt mycket så går alltid bra att belöna med godis. Men han gillar även bollar, pinnar m.m kan man använda det på något sätt? Har försökt att leka med honom när vi går förbi men han är alldeles för uppstressad om det är en annan hund i närheten.
Kampa gillar han, men man måste "få igång" honom lite först det fungerar inte att bara dra fram nåt o börja kampa då tittar han bara på mig ungefär som "vad håller du på med?" :p

Men hur bryter man fixering och får honom att vända sig emot en?

Jag läste någons förklaring, att man klickar när hunden ser den andra hunden, klickar, ger belöning. När det sitter så ger man inte belöningen förens man får kontakten med hunden, dvs när den vänder på huvudet och undrar var godiset tog vägen.

Jag håller med om att det kanske inte låter helt rätt.

Senast ändrad:

Det är isåfall en ganska bakvänd klickermetod. Ide´n med klicker är, att man sekundsnabbt och precist ska kunna markera exakt när hunden gör RÄTT. Absolut inte att använda klickern som ett slags tillrop eller liknande för att få dennes uppmärksamhet.
Man får också med klickermetoden en hund som själv börjar tänka och försöka grunna ut vad den ska göra, för att göra rätt och få ett Klick/godis.
I det här fallet får man ju börja på långt avstånd, och innan hunden blivit blockerad. Minsta antydan till kontakt med matte ska klickas/belönas. Belöningen måste också, speciellt i det här fallet, vara enormt attraktiv! Inga torra hundgodisbitar, utan smörstekt kycklingfile, nötköttfärs, leverpastej eller liknande! :d Så hunden verkligen VILL göra rätt!
Är hunden riktigt inklickad? Det måste den vara, så den reagerar rätt, dvs inser att den gjort rätt när den får sitt Klick!
Sen vet jag inte om enbart klickermetoden är rätt för den här hunden i den här situationen. Hjälp av en riktigt bra instruktör vore jättebra...
När du möter en annan hund, kommendera fot, ha kopplet löst men med rejält grepp så du kan stoppa ett utfall på nån centimeter, gå sedan med rak rygg, raska steg, huvudet höjt och blicken vänd FRÅN den mötande hunden! Titta rakt fram/i riktning från den andra hunden. Titta inte på din egen hund heller. Din hund ska inte ha en chans att ta kommandot och DU ska vara oberörd, stolt och stark!

Senast ändrad:

Det handlar om skvallerträning som används för att ändra hundens inställning till mötande hundar.

I början ska man bara lära hunden att "annan hund = godis eller lek". Man väntar inte på kontakt och det är alltså helt rätt att klicka så fort jycken får syn på mötande. Efter ett tag lär sig hunden kopplingen; hund = belöning och kommer börja att söka kontakt för att undra "var är belöningen".

Jag har också använt mig av skvallerträning men ska man inte belöna att hunden tar kontakt med mig istf att den spänner upp sig mot den mötande hunden? Klickar man för att hunden blir spänd, stel och vill göra utfall, belönar man väl det beteendet?

Klickandet ska komma innan utfallen och spännandet!
Det ska komma så fort man ser hunden, då "belönas" bara att hunden noterar den andra och det är ju det man vill. "Åh, en hund/katt/bil/tant. Jag springer till matte"!
Jag tror säkert att man kanske kan belöna helt fel och skulle själv inte klicka om hunden exempelvis börjat gruffa eller liknande. Det måste göras innan. (Jag har inte hört om någon hund som blivit "värre" efter skvallerträning, men det går säkert att få en sådan och därför hade inte jag velat belöna om hunden betedde sig)

Kan man inte bara skvallra direkt utan klicker? Om hunden dessutom inte är riktigt rätt inklickad vad det verkar, skulle jag hoppa klickersteget och gå direkt till se hund-få kyckling tex. En mindre grej för matte att hålla reda på.

Jag har också en omplacerad voffsing. Han var exakt likadan, gjorde utfall mot andra hundar vare sig den andre var agressiv eller kolugn. Detta visade sig bero på att han var rädd för andra hundar. Alltså kom vi på att man ska inte rycka i kopplet, det skrämmer bara upp honom och gör honom mer vaksam. Istället ska man gå på löst koppel (man måste självklart vara beredd ifall hunden gör utfall ändå, detta funkade ju bara på min hund, ej säkert att det funkar på din, men bara så kopplet inte är stramt) och gärna prata med någon, eller i telefon eller något så att hunden får något annat att tänka på, och så att det är precis samma situation som att hunden inte hade vart där. Idag är det min hund som är tyst och nyfiken medans de andra skäller, känner mig väldigt stolt. Detta har funkat toppen för mig.

En fråga, varför väljer ni klicker istället för att säga "bra" när hunden gör rätt? Och eventuellt förstärka "braet" med godis. det känns som att momenten bli onödigt många i redan jobbiga och spända hundmöten

Klart man kan!
Jag tycker dessutom nästan att klickern blir overkill vid möten när det är koppel, jycke, belöning, halt ute och allt. :D

Xray: Visst kan man ha ett "bra" istället. Fördelen med en klickerdosa är att den låter likadant varje gång och blir väldigt tydlig för hunden. Den är dessutom lätt att tajma perfekt med om man vill fånga något litet. Ett "bra" används förmodligen ganska ofta, och ofta utan efterföljande belöning vilket gör att det inte riktigt har samma effekt för hunden som en klicker. (om inte bra:et används som en sådan markör dårå)

Håller med! Det är inte det lättaste att ha klickern i handen med tummen på, och hundkopplet redo etc etc etc. En tjejj jag känner gör klickljudet med tungan!
Annars tycker jag man kan reda ut detta utan klicker, jag nämnde det eftersom TS skrev att hon försökt med klicker vid möten utan att det hjälpt.

Jag kommer nu ihåg ett råd vi fick på hundkursen. Det var nog det viktigaste, förstår jag nu. Det var att stärka min roll som ledare. Jag skulle få hunden att inse att det är lönande och roligt att vara uppmärksam på mig. Att jag är väldigt bra och överträffar allt annat som kan vara av intresse för hunden.

Jag gjorde dagliga övningar där jag i smyg kastade lite köttbullebitar på marken och låtsades att jag hittade dom. Jag skulle visa min glädje över godiset och snabbt plocka upp de flesta (låtsas äta). Var inte hunden uppmärksam så blev det inget av det goda till den. Jag placerade ibland i förväg lite godis i ett träds stam. Det handlade om att vara en överraskningarnas ledare som hade ännu bättre lukt och syn än vovven.

Med andra ord jobbade jag mig till att bli en ledare som hunden valt. Det var grunden i utbildningen innan korrigeringar kom in. Hunden ska alltså uppleva sig "tjäna" på att vara uppmärksam på mig. Därför kunde jag, när jag såg/ser en annan hund komma, börja med att bara sätta handen mot fickan där godiset är numera (utan att det är något där.) Ibland väntade jag med att ge maten efter promenaden för att hon skulle vara riktigt sugen.

Numera räcker det ibland att jag säger "kontakt" så får hon godis om hon tittar upp mot mig snabbt. Då måste hon hålla sig nära mig. Annars försvinner chansen till att få en bit.
I början blev jag otroligt trött då hon ofta gjode utfall. Hon är stor och stark. Jag övervägde att göra mig av med henne. Efter hennes tonårstid mellan 1-1,5 år började belöningen komma av träningen. Men jag har accepterat att det är min dagliga träning som avgör hur lydig hon är. :bow:
Det har blivit vårt sätt att umgås. Vi tränar varandra, kan man säga, så ingen av oss slappnar av för mycket.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 941
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
566
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka