problem vid longering

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare guppyy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 749
G

guppyy

Har börjat inridning/grundutbildning av en 3årig nordsvensk..
Problemet är i longeringen!:angel:

Hon förstår inte det här att hon ska gå ensam på volten,provat att någon leder henne(funkar men såfort hon går ensam igen går hon in mot mitten)hur driver jag ut henne?(använder jag pisken på henne?) Dock funkerar "körlongering" utmärkt då hon får stöd i yttertömmen.:rofl:

Andra problemet är att hon inte förstår alla kommandona ( speciellt trav o galopp) försökt med att slå pisken i marken o vifta men det blir ingen reaktion. ska jag då använda pisken på henne? eller vad gör jag?:confused:

Tacksam för alla tips o råd:bow:

Sv: problem vid longering

Tänk på att alltid gå "bakom" hästen med pisken. Det är extra viktigt på unghästar som inte är redigt vana att bli longerade.
De är väldigt känsliga och hamnar du ½ meter för långt fram så kommer den stanna/gå mot mitten istället.Har du mycket longervana själv?
Annars kan det vara bra att ta hjälp av någon som ser när du gör fel och hamnar framför.

Tycker inte du ska använda pisken på henne, utan den ska vara som en hjälp för att hästen ska fortsätta framåt.

Ang. kommando så är det kanske lättare att du försöker lära henne för hand, eftersom du/hon inte har så stor koll på longeringen än.
Kanske inte galoppen då, men skritt och trav går ju alldeles utmärkt.
Galoppen ska du nog vänta med tills hon lär sig att bli longerad.

Galoppen kan man göra så att man smackar (Lyder hon det?) och säger galopp, och sen när hon galopperar så berömm massor och gör om det.
De lär sig ganska fort ändå.
Det kan även fundera att lösgaloppera henne, släpp henne och säg galopp och berömm massor direkt när hon börjar galoppera.
Gör om "fattningarna" flera gånger.

Sv: problem vid longering

kan inte säga att jag har mkt longervana. Det med att stå i position en bit bakom får jag försöka tänka lite mer på:angel:

Ska nog försöka få med någon som kan det och få lite tips.
har börjat med komandorna skritt och halt när jag leder henne men ska testa trav oxå=)

tack för tipsen..

och har ni mer så ös på!:bump:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 866
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 965
Senast: pulkaskurk
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har... 7 8 9
Svar
175
· Visningar
15 457
Senast: em-pirre
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 486
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25