Problem vid skoning

teresehaaa

Trådstartare
Hej!
Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko utan problem, men från en gång till en annan så började han att bli problematisk vid skoning.
Vill först och främst påpeka att INGENTING hade hänt som gjort att han skulle börja bråka, varken med hovslagaren, en söm eller liknande.

Det han gör är att egentligen bara gå fram och tillbaka i gången och tillåter inte att man tar upp ett ben så han är varken sur eller dum.
Det som är väldigt frustrerande är att han är inte rädd överhuvudtaget utan det är ren dryghet och jävelskap. Han är lugn som en filbunke så länge man inte ska sko honom. Han tycker om hovslagaren så det är inte det som är problemet. Han står och myser med honom annars.
Och han har inga problem att få hovarna kratsade eller liknande, och inte heller ont nånstans osv. Så förstå min huvudbry.

Jag har och kör fortfarande med Domesedan för att kunna sko honom, det går inte annars, och det svarar han bra på och vi har inga problem med det. MEN det är en tråkig kostnad och en tråkig förberedelse eftersom det ska i ca 45 minuter innan hovis kommer.

Så egentligen undrar jag om ni har några tips på vad man kan göra för att få bort det här väldigt tråkiga beteendet som uppkom från ingenstans.
Inga pekpinnar eller dryga kommentarer heller, utan bara genuina tips eller liknande upplevelser och vad ni gjorde för att få bukt med det 😊
 
Hej!
Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko utan problem, men från en gång till en annan så började han att bli problematisk vid skoning.
Vill först och främst påpeka att INGENTING hade hänt som gjort att han skulle börja bråka, varken med hovslagaren, en söm eller liknande.

Det han gör är att egentligen bara gå fram och tillbaka i gången och tillåter inte att man tar upp ett ben så han är varken sur eller dum.
Det som är väldigt frustrerande är att han är inte rädd överhuvudtaget utan det är ren dryghet och jävelskap. Han är lugn som en filbunke så länge man inte ska sko honom. Han tycker om hovslagaren så det är inte det som är problemet. Han står och myser med honom annars.
Och han har inga problem att få hovarna kratsade eller liknande, och inte heller ont nånstans osv. Så förstå min huvudbry.

Jag har och kör fortfarande med Domesedan för att kunna sko honom, det går inte annars, och det svarar han bra på och vi har inga problem med det. MEN det är en tråkig kostnad och en tråkig förberedelse eftersom det ska i ca 45 minuter innan hovis kommer.

Så egentligen undrar jag om ni har några tips på vad man kan göra för att få bort det här väldigt tråkiga beteendet som uppkom från ingenstans.
Inga pekpinnar eller dryga kommentarer heller, utan bara genuina tips eller liknande upplevelser och vad ni gjorde för att få bukt med det 😊
Han kan ha ont någonstans och belastningen som sker på de övriga tre benen, ryggen och ev den hov som arbets med kan orsaka smärta.

Jag har inte hört talas om att en häst bara blir "dum", utan anledning - om hanteringen fungerat innan.

Kolla upp honom av veterinär är mitt råd.
 
1. Det är inte dryghet eller djävulskap. Någoting är det. Hästar är inte dryga och planerar inte heller djälvulskap.

2. När saker kommer pang-bom så misstänker jag alltid smärta.

3. Något behöver ändras. Testa:
- sko på annan plats
- öva på att hålla upp benen på skoplatsen även när den inte ska skos
- se till att hästen är välmotionerad innan, både i huvud och kropp
- hitta triggern (det som säger till hästen att det är skoning på g) och släck den.
- hitta alternativa mutor (tex mat, slicksten, mkt effektivt för hästar som inte vill stå still, och betydligt trevligare än att behöva droga)
- testa en annan hovslagare (både hemma och på annan plats)

4, fortsätter protesterna så bör hästen tas till veterinär (gärna då kanske klink med hovslagare på plats som ev kan hjälpa).
 
På min ponny kom det successivt värre och värre beteenden. Jag fick det att fungera hjälpligt genom att motionera ordentligt innan (minst 45-60 min körning där större delen av passet var trav och galopp), ge feromoner och att jag höll mig undan.

Jag trodde att beteendet berodde på att skoning tar längre tid än verkning och det är en ganska otålig ponny generellt. Att jag inte var där minskade beteendet, men det var bara för att ponnyn då inte kunde "tala om" för mig vad hon tyckte/kände. Givetvis hjälpte motionen för att hon då blev mjukare i kroppen och feromonerna dämpade henne lite.

I hennes fall visade det sig vara en rejäl inflammation i ryggmusklerna (vilket också förklarade varför det var bakbenen som var jobbiga, inte fram).

Så jag skulle ta hästen till veterinär och göra en ordentlig utredning, för uppenbart är nåt fel.
 
från en gång till en annan så började han att bli problematisk vid skoning.
Det han gör är att egentligen bara gå fram och tillbaka i gången och tillåter inte att man tar upp ett ben
Och han har inga problem att få hovarna kratsade
Han försöker säga dig någonting; du måste försöka lyssna. Har det varit samma hovslagare hela tiden? Kan hovslagaren lyfta och bara kratsa? Lyfter hen för högt så hästen kommer i obalans? Har ni ändrat något i skoningen? Är det samma problem på alla ben? Rör den sig normalt? Värme, svullnad, puls?

Ta ut en veterinär som kan känna igenom hovar, ben, rygg etc och utesluta smärta. Något är fel.
 
Hade en ponny som började stegra sig när vi bytte hovslagare, dock endast när han skoddes fram. Vi trodde först att det var en ny olat men efter ett tag kom vi på att hovslagaren var väldigt lång och det krävdes att hans framben trycktes högt upp för att vila på hovslagarens ben.
Vi bytte till en hovslagare som i början satt på huk när han skodde framhovarna och ponnyn slutade att stegra. Så småningom kunde den nya (kortare :p) hovslagaren sko i normal arbetsställning.

Hade senare ett importerat sto som hade haft ett traumatiskt liv. Hon hade fula ärr över kroppen som tydde på misshandel. Hon gick aldrig att sko utan lugnande, tyvärr. Men hon var ”svår” i all hantering och en enmanshäst.
 
Hej!
Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko utan problem, men från en gång till en annan så började han att bli problematisk vid skoning.
Vill först och främst påpeka att INGENTING hade hänt som gjort att han skulle börja bråka, varken med hovslagaren, en söm eller liknande.

Det han gör är att egentligen bara gå fram och tillbaka i gången och tillåter inte att man tar upp ett ben så han är varken sur eller dum.
Det som är väldigt frustrerande är att han är inte rädd överhuvudtaget utan det är ren dryghet och jävelskap. Han är lugn som en filbunke så länge man inte ska sko honom. Han tycker om hovslagaren så det är inte det som är problemet. Han står och myser med honom annars.
Och han har inga problem att få hovarna kratsade eller liknande, och inte heller ont nånstans osv. Så förstå min huvudbry.

Jag har och kör fortfarande med Domesedan för att kunna sko honom, det går inte annars, och det svarar han bra på och vi har inga problem med det. MEN det är en tråkig kostnad och en tråkig förberedelse eftersom det ska i ca 45 minuter innan hovis kommer.

Så egentligen undrar jag om ni har några tips på vad man kan göra för att få bort det här väldigt tråkiga beteendet som uppkom från ingenstans.
Inga pekpinnar eller dryga kommentarer heller, utan bara genuina tips eller liknande upplevelser och vad ni gjorde för att få bukt med det 😊
Vad har ni gjort för att utesluta smärta?
Skoning är inte jämförbart med hovkratsning, eftersom det både tar längre tid och benen lyfts högre/i andra positioner. Dvs det belastar betydligt mer och annorlunda än vad hovkratsning gör.
 
Hej!
Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko utan problem, men från en gång till en annan så började han att bli problematisk vid skoning.
Vill först och främst påpeka att INGENTING hade hänt som gjort att han skulle börja bråka, varken med hovslagaren, en söm eller liknande.

Det han gör är att egentligen bara gå fram och tillbaka i gången och tillåter inte att man tar upp ett ben så han är varken sur eller dum.
Det som är väldigt frustrerande är att han är inte rädd överhuvudtaget utan det är ren dryghet och jävelskap. Han är lugn som en filbunke så länge man inte ska sko honom. Han tycker om hovslagaren så det är inte det som är problemet. Han står och myser med honom annars.
Och han har inga problem att få hovarna kratsade eller liknande, och inte heller ont nånstans osv. Så förstå min huvudbry.

Jag har och kör fortfarande med Domesedan för att kunna sko honom, det går inte annars, och det svarar han bra på och vi har inga problem med det. MEN det är en tråkig kostnad och en tråkig förberedelse eftersom det ska i ca 45 minuter innan hovis kommer.

Så egentligen undrar jag om ni har några tips på vad man kan göra för att få bort det här väldigt tråkiga beteendet som uppkom från ingenstans.
Inga pekpinnar eller dryga kommentarer heller, utan bara genuina tips eller liknande upplevelser och vad ni gjorde för att få bukt med det 😊

Min häst började helt plötsligt slänga sig vid skoning, det började på vintern när det var många minusgrader i stallet och han skoddes utan att ha rört sig innan. Efter det började jag rida före skoning och då fungerade det, så antagligen var han stel och kall den dag han protesterade.

Efter något år började han igen, men bara på ett ben. Då hade han varit halt ett tag, så antagligen någon smärta som triggades när hovslagaren höll upp och ut benet. Exakt vad det berodde på vet jag inte, han var ganska gammal och pensionär och hade inte ont av att bara gå i hagen och skrittpromenader när han var ohalt igen, så jag gjorde ingen utförlig vet undersökning, bara rönten hemma för att utesluta alllvarliga fel. Det gick i alla fall bra att sko bara man tog hänsyn till hans problemben (inte vinkla ut/lyfa upp för mycket) fram till den dag han togs bort, 25 år gammal.

Jag skulle säga att det är någon smärta din häst känner.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 784
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 449
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp