Bukefalos 28 år!

shetory

Trådstartare
Tänkte kolla ifall det är någon som varit med om liknande situation som jag. Har en ponny på 8 år som har problem med återkommande kotledsinflammationer i frambenen.
Dessa inflammationer kommer bara på vintern. Även fast jag inte tränar han hårt, jag skrittar/joggar mest. Är väldigt noga med att ta hand om benen oxå. På somrarna ha han funkat bra, fått varit extra noga med att kyla och linda efter träningspass osv, har tävlat en del och då ha vi för det mesta varit bland dom tre första.
Har haft olika veterinärer och alla ber mig se över träningen osv. Har följt deras råd, men det är samma visa varje vinter och jag vet snart inte vad jag ska göra längre. Sist så röntgade vi båda framkotorna och hittade inget fel. Veterinären sa att han inte klarar av brodden mot isen, att det blir för stumt. Har bytt skor till PG med liten brodd. Förmodligen ha veterinären rätt men det måste ju vara något som gör han känsligare. Har även haft en kiropraktiker på honom ibland och då ha han haft lite låsningar i ryggen och framknäna. Nu på lördag ska en annan kiropraktiker få kolla på honom. Om inte han hittar problemet så åker jag nog och röntgar honom igen. Tänkte som sagt kolla ifall någon varit med om något liknande. Håller på att bli tokig av detta :/
 
Brodden var min första tanke innan jag ens läst så långt som till dess.

Precis som olika människor är känsligare än andra har vissa hästar känsligare/sämre leder än andra. ^

Sen kommer kotledsinflammationer ofta av något annat än just kotlederna, så det kan mycket väl vara så att hästen har besvär någon annanstans i kroppen, som gör att kotorna överbelastas. Sen på vintern kommer brodd, sämre underlag, tyngre underlag eller liknande in i ekvationen och det blir droppen som gör att kotorna inte klarar det mer.
 
Håller med @Alexandra_W - och veterinären sa väl samma sak? Jag råkade vara på kliniken samtidigt som min hovis en gång. Hon nickade mot den lååååååånga raden halta hästar och sa "det är brodden". Jag tror inte att de behöver vara särskilt superkänsliga för att få problem av brodd + hårt underlag.
 
Håller med @Alexandra_W - och veterinären sa väl samma sak? Jag råkade vara på kliniken samtidigt som min hovis en gång. Hon nickade mot den lååååååånga raden halta hästar och sa "det är brodden". Jag tror inte att de behöver vara särskilt superkänsliga för att få problem av brodd + hårt underlag.

Intressant, hurså och vad ska man ha istället?
 
Det kan ju vara så att man måste brodda (så är det väl för de allra flesta i Sverige) men att man ska vara medveten om hur brodden kan påverka och välja liten brodd om det går, inte låta hästen gå med brodd på stumt underlag av slentrian o.s.v.
 
Rider du ute eller i ridhus? En sak jag tänkte på är att din pålle kan vara känslig för hårt underlag, och rider man ute är det ju hårdare på vintern. Annars håller jag med Alexandra att kotledsinflammationer ofta är sekundärt till andra problem, t.ex. i bakbenen. När det gäller träning skriver du inte vilka råd du fått men om hästen är känslig i kotlederna är det ju viktigt att den bär sig rätt - arbetar korrekt med bakben och rygg. Det räcker t.ex. inte att bara undvika för mycket böjda spår etc. Jag tränar mycket från marken med min gamla ponnytant eftersom det är mindre belastande för lederna om man inte rider varje dag men ändå ger bra träning genom tömkörning etc. Kan ju även vara värt att testa en annan hovslagare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 219
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 262
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 456
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp