• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jenkoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 053
J

Jenkoo

Är så fruktansvärt trött i skallen just nu.. Har vart och ridit på bana ikväll (som ligger brevid hagen) och mitt kära lilla new forest sto bara krånglar.
Det började i spiltan när jag skulle göra i ordning henne. Hon försökte slita sig två gånger, trängde in mig flera gånger och sparkade med hoven i luften. Hon verkade inte rädd, utan snarare bråkig.

Väl ute på banan ville hon inte gå eller backa. Hon stog still!! Spöt bryr hon sig inte om, likaså sprorrana. Ingenting rör henne i ryggen.
Min tjejkompis som är något större än mig satte sig på henne, men icke.. Hon vägrade att gå.

Sen höll det på så i 40 min. Gick några steg, sen stannar hon igen. Även från trav så stannar hon. Jag tänkte att hon kanske skulle bli glad av ett hinder för hon älskar att hoppa, så jag satte upp ett kryss. Jättekul! Hon bockade innan och drev på bra, men två meter efter var det tvärstopp igen.
Nu är jag i och försi ännu arg när jag skriver detta, så jag kanske verkar väldigt negativ.. Men just nu tycker jag inte om henne över huvudtaget!
Jag har tränat från marken i en vecka nu och det har gått jättebra. Men det känns som hon skiter i mig helt och hållet.

Snälla! Vad gör man med henne????:confused:

Sv: Problem!

Hon kanske testar!? Min häst som jag haft i snart tre år håller hela tiden på och prövar olika saker som han kan testa. Lyckas han minsta lilla gör han så varje gång.

Sparf skrev:
Hon kanske testar!? Min häst som jag haft i snart tre år håller hela tiden på och prövar olika saker som han kan testa. Lyckas han minsta lilla gör han så varje gång.

Ja.. det hoppas jag verkligen, Men det känns väldigt mycket som hon bara skiter i mig. Men det kanske är hennes sätt att testa mig.

kanske!? jag vet inte hur hon är riktigt men vissa hästar tar säkert till drastiska metoder. Jag inte direkt några bra tips på vad du ska göra med henne, tyvärr. Någon annan kanske har någon smart ide´:idea:
du vet inte om hon känner obehag av något slag? så hon protesterar på det viset?
Lycka till!

Sparf skrev:
kanske!? jag vet inte hur hon är riktigt men vissa hästar tar säkert till drastiska metoder. Jag inte direkt några bra tips på vad du ska göra med henne, tyvärr. Någon annan kanske har någon smart ide´:idea:
du vet inte om hon känner obehag av något slag? så hon protesterar på det viset?
Lycka till!

Nej.. Nåt obehag tror jag inte det är. Men hennes pesonlighet är ju att vara envis. Men man tappar ju gnistan lite ibland. Hon Har ju sina idéer om att testa mig, men det har mest vart att "dra iväg" med mig i grimskaftet, men den biten är på god väg att arbetas bort. Ibland skulle det underlätta om hästar kunde prata så man förstod :smirk:

Jenkoo skrev:
Väl ute på banan ville hon inte gå eller backa. Hon stog still!! Spöt bryr hon sig inte om, likaså sprorrana. Ingenting rör henne i ryggen.
Min tjejkompis som är något större än mig satte sig på henne, men icke.. Hon vägrade att gå.

Sen höll det på så i 40 min. Gick några steg, sen stannar hon igen. Även från trav så stannar hon. Jag tänkte att hon kanske skulle bli glad av ett hinder för hon älskar att hoppa, så jag satte upp ett kryss. Jättekul! Hon bockade innan och drev på bra, men två meter efter var det tvärstopp igen.
Snälla! Vad gör man med henne????:confused:

En häst som reds på lektion gjorde likadant ... Alla mummlade på läktaren
- vilken envis häst ... den ska alltid hålla på så ... stackars ryttare ...
Ryttaren manade på på alla vis och ridläraren likaså ... den gick några steg ... stannade ... bockade lite i traven ... ja så höll det på under hela lektionen ...

Fick veta sedan att hästen hade akut fång :eek: men blivit ordinerad att gå ändå, början på hovbensrotation...:mad: Å nej den visade ingen hälta!... Inte fan hade jag i alla fall gått ett enda steg...

Så vad du ska göra? Få henne kollad av vet. Det behöver kanske inte vara något, kanske är det bara brunst eller dyl. men kul att sitta med skägget i brevlådan när man får beskedet att den häst man suttit och bankat på och blivit förbannad på i själva verket hade jä...gt ont men inte visste hur den skulle förmedla detta till sin ryttare...

Senast ändrad av en moderator:

333 skrev:
En häst som reds på lektion gjorde likadant ... Alla mummlade på läktaren
- vilken envis häst ... den ska alltid hålla på så ... stackars ryttare ...
Ryttaren manade på på alla vis och ridläraren likaså ... den gick några steg ... stannade ... bockade lite i traven ... ja så höll det på under hela lektionen ...

Fick veta sedan att hästen hade akut fång :eek: men blivit ordinerad att gå ändå, början på hovbensrotation...:mad: Å nej den visade ingen hälta!... Inte fan hade jag i alla fall gått ett enda steg...

Så vad du ska göra? Få henne kollad av vet. Det behöver kanske inte vara något, kanske är det bara brunst eller dyl. men kul att sitta med skägget i brevlådan när man får beskedet att den häst man suttit och bankat på och blivit förbannad på i själva verket hade jä...gt ont men inte visste hur den skulle förmedla detta till sin ryttare...

Jag hade vetrinär ute förra veckan för hennes knott utslag på kroppen..Men hon kanske inte kollade efter andra fel direkt.. Så man kanske ta ut henne till min häst igen.
Skulle ju kännas skit om det var nåt fel på henne och jag bara blir sur.. (skäms)

Förutsatt att ni inte hittar något fel på henne: går det att få henne att gå i snäva cirklar? Isåfall, låt henne gå runt i cirklar tills hon ledsnar och går framåt. Ibland kan det gå att få dem att röra sig på en cirkel trots att de inte vill gå framåt, bara en tanke :)

mvh Anna

eldhroka skrev:
Förutsatt att ni inte hittar något fel på henne: går det att få henne att gå i snäva cirklar? Isåfall, låt henne gå runt i cirklar tills hon ledsnar och går framåt. Ibland kan det gå att få dem att röra sig på en cirkel trots att de inte vill gå framåt, bara en tanke :)

mvh Anna

Nej, hon går inte med på cirklarna heller. Har även suttit och bara väntat för att se om hon tröttnat, men nej då. Tänkte att hon kasnke tycker det är "roligt" att reta upp mig så jag testade att inte bry mig att hon stannade.. Men hon har en vilja som heter DUGA :smirk: Ska träffa en person i morgon som ska titta på henne. Ingen vetrinär dock.. Men hon är hippolog. Kolla vad hennes åsikt är av det hela.

ja det är alltid skönt att ha någon att fråga som man känner förtroende för ... hoppas din vän kan hjälpa dig men är ni minsta osäkra så röstar jag på en koll..

och nej, veterinärer kollar vanligtvis inte hästen för andra saker än den är utringd för, om du ej ber dem göra det då de redan är på plats..

vid en utredning varför hästen ej "fungerar" så är det alltid bäst att ta den till en klinik, de har större insikt med mera gällande hästens rörelse organ osv. Veterinärer som kommer "hem till dig" är oftast mer inriktade på akutvård, sårvård & allmäna besiktningar...
På klinik brukar man bli ombedd att ev. rida hästen innan eller efter longering & böjprov, de går mer in på djupet så att säga..

du har redan haft en vet. ute så självrisken är ju mer eller mindre betald,,

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 040
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen... 2
Svar
21
· Visningar
5 443
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur