sireen

Trådstartare
Sökte och kollade om det fanns en liknande tråd, men hittade ingen, så jag chansar och gör en ny!

Har en 6-månaders Phalenetjej som är hur go som helst, men har ett problem som jag inte vet riktigt hur jag ska hitta lösning på.
När hon var ca 16 veckor var vi ute och gick i kvarteren bara, så helt plötsligt dök det upp en terrier av något slag(?) och börjar göra utfall mot min hund, som självklart blir jätterädd! Jag lyckas lyfta upp henne, och försöker kolla efter ägaren, som tillslut kommer fram. Jag är jätteförbannad såklart och frågar henne varför hon inte kan hålla reda på sin hund, och hon svarar halvironiskt "han brukar springa iväg sådär ibland". :eek: Jag fick inte ett enda ord ur munnen, jag bara mummlade något om att nästa gång jag ser dig ha hunden lös och den springer fram anmäler jag dig. Jag hade självklart min hund kopplad!

Nu till saken: Hon har aldrig varit tillbakadragen då hon träffar/busar med andra hundar, men nu helt plötsligt är det ett problem..Hon är inte aggresiv på något sätt, men hon försvarar sig själv genom att "hugga i luften" mot den andra hunden och "pipa" samtidigt, även fast den andra hunden inte gjort något, utan bara vill nosa. Hundarna vi har hemma går bra, det är helt lugnt. Hon kan fortfarande springa runt och leka på avstånd s.a.s, men så fort den andra hunden kommer i närheten börjar hon.

Någon som vet hur man kan lösa det? Eller någon som har/haft en hund som betett sig likadant? Försöker låta henne träffa så många hundar som möjligt (självklart hundar som jag vet vilka dom är, har väldigt många hundar inom släkten) Hoppas någon orkar läsa igenom och kanske har ett svar!:)
 
Sv: Problem

Din lilla hund är rädd efter träffen med terriern som sprang fram.
Tycker att du ska försöka avdramatisera det genom att prata med henne och ge lite godis vid hundmöten
.
Pjoska inte och ta inte upp henne i famnen utan beröm med stadig röst. Så att hon känner att det inte är farligt.:)

Låt hundarna stå lite på håll ifrån varandra först och låt din hund gå fram och nosa när hon känner sig mogen. Kanske behöver hon inte gå fram dom första gångerna alls utan bara vara lugn. Låt henne lita på ditt ledarskap så att hon inte känner att hon behöver försvara sig!

Det är bra att du låter henne träffa många hundar. Kanske har du någon bekant som har hund som du kan träna med? Ta en liten bit i taget.

Låt henne få lite tid och med träning så kommer det gå över så småningom.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Problem

Har det börjat nu eller har hon varit sådan sedan händelsen med terriern inträffade?
 
Sv: Problem

Tack för svar!
Problemet har börjat efter terriern, så är säkert för att hon blev attakerad hon är rädd och tillbakadragen.

Det där med godis och gör det till något positivt lät bra! Hon ser mig som en stadig ledare och är trygg, så hon vet att det matte gör det är inte farligt, så förhoppningsvis kanske det funkar . Kanske är bra att låta henne träffa hunden på håll så hon känner att det inte är farligt. Har som sagt massor av släkt/vänner med hundar, så ska försöka få tag i någon av dom som har en snäll och lugn hund som får bli ett första offer tror jag!:)
Tack för tipsen, ska prova!:laugh:
 
Sv: Problem

Se till att hon träffar "många" lagom ointresserade hundar så hon själv får ta kontakt och inbjuda till eventuell lek, detta stärker hennes självförtroende. Ha henne lös och den stabila hunden i koppel i början, så hon kan springa undan lite om hon känner sig trängd. Inget tvång. Kanske att du håller i kopplet till den andra hunden?

Pjoska inte med henne men bli inte heller arg. Om hon blir stressad står du bara stilla med en lugn kroppshållning, när hon lugnat ner sig lite kan ni går där ifrån. Hon får aldrig "komma undan" när hon är som mest stressad.

Gör andra hundar till något positivt för henne, när ni ser andra hundar på promenad kanske du tar upp bollen och leker lite med henne en bit från vägen/stigen eller plockar fram en godis. Då kopplar hon ihop hundmöten med något trevligt, trots att det inte är den andra hunden som är jätterolig, utan du. Det bygger upp en förväntan till dig, inte till någon annan hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem

Har aldrig tagit upp henne när hon varit osäker eller backat undan, som tur är, då är det nog kört..
tror på det där med att träffa så många hundar som möjligt, verkar vara många som håller med om det.
Tack så jätte mycket för tips och svar, ska prova så gott jag kan, vill verkligen han ska tycka det är positivt och kul att träffa och leka med andra hundar!:) svårt att veta sådär på rak hand hur man ska försöka lösa problemet. Men det är väll det man har er kloka bukefalister till!:laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 488
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp