Problemen hopar sig......

Sv: Problemen hopar sig......

En snabb koll i webbstamboken visar att stoet Bilboza har en reggad avkomma som heter Mt Zafira och dennas pappa är Wän Saheer...
 
Sv: Problemen hopar sig......

Hejsan

My Zafira visade sig till slut vara betäckt med Wän Saheer.

Knappt en vecka innan Zafira fölade för tre år sedan fick jag mitt efterlängtade pass.

Tyvärr fick jag ta bort henne nu i Maj och mitt hjärta värker. Det finns och kommer aldrig att finnas en sådan häst igen...
 
Sv: Problemen hopar sig......

ja, nu fick du väl svar till slut men jag hade ett rent helv**e med arabföreningen när jag skulle ha pass (då när man fick för sig att alla hästar skulle ha pass i stället för reg.bevis, vilket han hade) till min arab. De ville inte ge mig något eftersom alla ägarbyten hästen gjort inte var registrerat hos dem. De menade på att jag var skyldig att leta upp dem, få dem att fylla i hästägarbyte OCH betala varje byte som skett!!! Jag var vansinnig och tvärvägrade. Jag tror jag höll på i ett halvt år och tjafsa med dem och till slut fick jag passet.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Tråkigt att Zafira har gått bort. Hon var ett fantastiskt vackert föl! Hennes mor Bilboza var också en helt underbar häst. Snäll, mjuk och klok. Har sett att även hon gått bort:(
 
Sv: Problemen hopar sig......

Nyfiken som man blir undrar jag ju hur den andra hingsten (Wän Saheer) kom att bli far - tjuvbetäckning eller annan förklaring?
 
Sv: Problemen hopar sig......

Vet inte hur det kom sig att Wän Saheer blev pappan till slut.

Uppfödaren svor på att det var Etic som var pappan. Lät förvånad att det var Saheer som var det egentligen.

Har hört från två håll:
En säger sig ha sett henne betäcka med Etic och den andra var förvånad att jag trodde att det var Etic som var pappan för henne var det självklart att det var Saheer.

Men för mig spelade stammen ingen roll jag var ute efter en häst. Och hade hittat min dröm häst i Zafira.

Men problemet blev när det blev obligatoriskt att alla hästar skulle ha pass.
Jag visste att jag hade en renrasig arab och ville inte ha en arabkorsning.

Blev glad att det löste sig. Fick mitt pass värt allt.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Men hingstarna stod på samma gård? Isåfall var det väl ganska enkelt att räkna ut att den andra kunde varit pappa?
 
Sv: Problemen hopar sig......

Det gjorde de men ägaren hade inte tänkt på det.

Hon sa när jag frågade: - Det fanns en hingst till men han var inte så gammal då. Visade sig att han var 4 vid det tillfället om jag inte minns fel.

Det var skönt att det löste sig iallafall.
 
Sv: Problemen hopar sig......

Och jag sålde en fölunge en gång som blev pappa som 3-åring. Och ägarna förstod inte huuuur det kan ha gått till, för inte förstår han sig på sånt... (delade hage med stoet som 2-åring) :grin:
 
Sv: Problemen hopar sig......

Suck detta med arabhästföreningen är/va ju sådär... det tog mig 14 år att få mina papper på min häst...

jag ville ju oxå ha min reggad som arab och inte partbreed eftersom hon faktiskt är arab!

Skönt att det ordnade sej för dej ts till slut!:)
 
Sv: Problemen hopar sig......

Och jag sålde en fölunge en gång som blev pappa som 3-åring. Och ägarna förstod inte huuuur det kan ha gått till, för inte förstår han sig på sånt... (delade hage med stoet som 2-åring) :grin:

Det är käääärlek. :love:
VI köpte en 4-åring hingst (SWB) en gång som ägaren hade haft tillsammans med ett nordsvenskt sto (för att han skulle ha sällskap).
Hon trodde inte "de skulle para sig för det var ju olika raser". :idea:

Det blev en svensk ridponny som fick 40 p och tävlas fortfarande en hel del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp