Problemet jag inte trodde fanns - mögligt porslin

Balahé

Trådstartare
Som rubriken säger. Detta var för mig ett okänt problem tills nu i veckan. Jag plockade fram ett par cocotte-formar ur skåpet och noterade att de var lite svarta undertill. Trodde givetvis att det var sot då de använts bla i ugnen. Diskade dem, använde och diskade igen. Sambon plockade in disken och satte dem på en hylla av glas och där såg jag igår att det blivit ännu mer svart. Den ena var tom lite luden:yuck:

Varför blir det såhär? Kan de ha sugit upp fett eller något? Vet någon om det går att få bort möglet och i så fall hur? Satte dem i blöt i ättika, men inte får jag bort de svarta fläckarna. Är det bara att kasta?
 
Skrubba bort allt synligt så gott det går med hett vatten, blötlägg dem sedan i klorin i af under några timmar, kör dem genom disken en gång och se till att de är ordentligt torra sen.
 
Har dom oglaserad undersida? Tänker ifall dom blivit riktigt "suggiga" av matrester/skitigt diskvatten. Prova att koka dom med lite diskmedel.
Ja, det är precis där de möglat. Visste väl att jag kunde klandra sambon för detta... Han har inte fattat vitsen med att diska utsida/undersida av disken:meh:
 
Skrubba bort allt synligt så gott det går med hett vatten, blötlägg dem sedan i klorin i af under några timmar, kör dem genom disken en gång och se till att de är ordentligt torra sen.
Har inget klorin och ingen diskmaskin. Kan något annat medel funka tro?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp