Problemkatt

L

Lainee

Jag har världen värsta problemkatt och behöver hjälp nu akut! :eek:

De en hane och de en kattunge. men han är typ 6-7månader gammal, jag vet att de litet och normalt att de jobbiga men jag vill få hjälp nu!


Han hoppar på gardinerna, river sönder sofffan och sängen, kissar inte i huset men i kattlåda men samtidigt torkar han av bajset på golvet, han river ner saker, biter en, river en, hoppar på en, river ögonen, anfaller ansiktet och mera..
Men om man bör avliva så ska jag inte det! Men om ni vet så snälla ge förslag till mig, bara gör det! Blir hemskt tacksam! :banana:
 
Sv: Problemkatt

När han river soffan så ta han därifrån och sätt han på klösställningen så lär han sig till sist att det är där han ska klösa. Toahus ogillar många katter pga den instängdhet det innebär vilket skapar en lukt i likhet med den som finns i varma utedass så jag kan förstå han inte vill gå på den lådan så ta bort den.

Torkar av bajset på golvet förstår jag inte riktigt. Har han diare och drar rumpan då eller? För i så fall måste ni fixa diaren och duscha rumpan hans när han varit på toa.

Allt det andra är ren överskottsenergi, aktivera honom, visa honom hans leksaker allternativt skaffa en kattkompis till han så ser du en annan mindre energisk katt sen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problemkatt

Kastrera honom! Han har blivit könsmogen och han kommer troligtvis upphöra med kissande utanför lådan och bli lugnare med det.
 
Sv: Problemkatt

Jag tycker det låter som en fullständigt normal lymmel i den åldern. Han har massor av energi som han behöver få utlopp för.

En likasinnad kompis skulle lösa mycket. Kastrering likaså.

Rumpåkandet beror oftast på problem med avföringen, antingen för löst eller för hårt.

Aktivera honom jättemycket, skaffa helst en kompis till honom. Det finns hyfsat billiga aktiveringsleksaker att köpa, typ laserpenna, Fling-ama-string, Under cover mouse.
Placera klösbrädor/träd där han vill klösa.
 
Sv: Problemkatt

Jag har oxå en katt som blir helt rabiat om hon inte får utlopp för sin energi. Hon svinar på flit om jag säger så :grin: Tittar mig stint i ögonen och ger sig på det hon vill förstöra. Nu har jag dock ganska god pli på henne och hon är lydig, men det hjälper inte fullt ut när hon sätter igång.

Så det enda som gällde förra sommaren när hon var 2 år, var att få ut henne och bli utekatt. Det fungerar hur bra som helst. Nu är hon mycket lugnare, har ett stort behov att få röra sig utomhus. Men visst kan hon fortfarande trasha inomhus när hon är på sitt värsta "bitch humör". Vill ha henne inne på nätterna och då kan hon protestera och vill ut, men har lärt sig att när jag säger att hon ska gå och lägga sig, s¨å gör hon det snart.
 
Sv: Problemkatt

Skaffa en kattkompis! Då har han någon att rasa av sig med och som han kan bita och bråka med istället för dig.
Kastrera är också en mycket bra idé.
Min ena hona var också helt tossig förut, henne kunde man få lugn genom att leka en bra stund med en så kallad kattvippa (tänk upp och ner för stolar, säng, trappor, klösträd). En pinne med ett snöre där det hänger en råtta längst ut helt enkelt.
091018085.jpg
 
Sv: Problemkatt

invisible windsurfing :D

Ja katter är svin i den åldern. När mina höll på med kvällsrännet lät det som tåget gick genom lägenheten och man fick sitta och vråla till varandra
 
Sv: Problemkatt

Att han torkar av bajset (åker kälke säger vi i familjen) kan vara tecken på att nått inte är bra med t.ex analsäckarna. Basjet ska normalt sett inte sitta kvar i baken alls, såvida han inte är långhårig och det fastnar lite. Men att det inte lossar ordentligt tycker jag tyder på nått. Framförallt när det händer flera gånger. Vad har bajset för konsistens och färg?
 
Sv: Problemkatt

Säger som alla andra, kastera den lilla killen, aktivera han som fanken så han får utlopp för sin energi, skaffa en kattkompis om pengar och tid finns där och sen, har ni avmaskat herren ? Kan vara det som spökar. Jag hade nog avmaskat honom och tagit honom till vet mest för att kolla så allt är okej med lille rumpestumpen.
 
Sv: Problemkatt

Könsmogen helt klart. Gör ett veterinärbesök för en hälsokontroll. Kastrera honom och avmaska honom innan operation. Vet berättar hur du ska göra innan.

Aktivering är ett sätt att få utlopp för all energi. Är han ensam hela dagarna är en kattkompis bra idé. De aktiverar varandra under dagen och du behöver inte ägna hela kvällarna åt lekar.

Ordentligt klätterträd. Inte de som bara är en pinne utan välj ett som når upp till taket med linor, hyllor och lådor. Klösbräda av papper. Leksaksråttor. Jag brukar köpa de små leksaksdjuren på ikea för 5-9 kr spraya dem med kattmynta. Leksaksmöss varar i min familj endast 5 minuter sedan är det bara "stycken" kvar. Pingisbollar, rullar lätt men låter som f-n på nätterna.

Det finns numera även en aktiveringsboll för katter. Du stoppar in en godisbit som sedan katten får jobba hårt för att få ut.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 759
Senast: Sel
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 056
Senast: AnneB
·
Katthälsa Kan börja med att vet har kollat kissen men inte har några förslag (inriktad på produktionsdjur bör tilläggas) Andra gången min katt...
Svar
6
· Visningar
1 192
Senast: vinkelina
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 613
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp