Bukefalos 28 år!

Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Jeenny914

Trådstartare
I april 2011 blev jag avkastad från min häst och vred vänsterknät oturligt. Jag hade extremt ont första kvällen, hoppade på kryckor de första dagarna men kunde sen ta mig fram som vanligt. Läkaren jag uppsökte ville avvakta men jag gick tillbaka med samma symptom i september och fick då en remiss till ortopeden med misstanke om skador på inre menisken.

Väl där kände jag mig dåligt behandlad. Han var väldigt hastig i både frågor och undersökning och verkade ha väldigt bråttom, vilket fick mig att komma av mig i mina frågor och det kändes som om han inte fick rätt bild av mina symptom. Han ville inte ta steget till artroskopi men gav mig en remiss till magnetkameraundersökning som ska ske i mitten på januari.

Min fråga är egentligen: om de kommer fram till att skadan är för liten för operation, vad kan jag göra för att få hjälp? Jag vill inte ha mitt knä såhär längre och vill ha råd om vilka vägar man kan gå för att lösa problemet. Jag har full respekt för ortopedavdelningen om de anser att artroskopin är fel väg för mig att gå (och misstänker även att de kommer tycka det pga att jag inte har "funktionsproblem"), men då borde det väl finnas något annat att göra?
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Har du varit i kontakt med sjukgymnast?
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Min erfarenhet av dagens vårdsystem är att man måste veta vad man vill och pusha på det, att bara gå hemma o vänta på att något händer hjälper inte.
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Nej just det, man ska säga vad man vill ha ungfär som i affären. Been there done that.
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Japp, fick en övning som jag inte tycker har hjälpt nämnvärt.

Ni andra: Men om jag inte vet vad jag vill? Jag vill ha operation men är lite rädd för framtida problem pga det. Om då sjukvården säger att riskerna är för höga för det jag får ut av operation skulle jag nog inte våga pusha.
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Du kommer få tjata dig blå om ngt ska hända :p Jag springer mkt och fick problem med ett knä för några månader sen. Sjukvården där jag bor är sämst när det gäller idrottsskador och jag visste själv vad jag behövde för att få bukt på det men det ville de inte skriva ut (för enligt de så är voltaren rena miraklet så det är det enda som krävs, yeah right). Som tur är har vi en vän till familjen som skrev ut det jag ville ha (ett morfinpreparat) och en veckas kur av detta gjorde mig frisk. Och jag är fortfarande frisk trots stenhård träning.

Det där med hastig undersökning känner jag igen, min läkare frågade om det gjorde ont när jag stod still och när jag sa nej så blev jag friskförklarad :grin: Så ja,som dom andra också säger, tjataaaa!! Lycka till :)
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Men en övning?
Då skulle jag uppsöka en annan. Jag går regelbundet hos sg efter min fotfraktur. Hon är riktigt engagerad o superduktig. Ett besök räcker ju inte.
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Vänta först och främst på MRT.
Om dom inte hittar något där så finns det fortfarande risk att det är skadat inuti. Läkaren som opererade mitt knä berättade att han flera gånger haft patienter som sett helt friska ut på röntgen och MRT men där det ändå varit trasigt när man öppnat upp och tittat.

Så länge problemen kvarstår får du vara lite på för att komma någonvart. Att hamna hos rätt person är guld värt, både när det gäller läkare och sjukgymnast.
I mitt fall hjälpte det att hitta rätt sjukgymnast först, han skickade ett brev till kirurgmottagningen åt mig så jag fick komma dit igen för ett andra utlåtande hos en annan läkare (vilket sen ledde till operation, där man hittade problemet och rättade till det).
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Nästan exakt samma sak hände mig i maj 2011. Jag väntade med att uppsöka läkare för jag trodde det var en stukning.
Har genomgått både röntgen, MR och CT med knäet och det har nu visat på en skada på korsbandet, dock inte tillräkligt allvarligt för operation.
Rekommenderades sjukgymnastik ett par månader, men blir det inte bättre med det så är nästa steg atroskopi
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Man måste stå på sig!!!

Jag blev avslängd och vred till knäet och det krashade till. Lyckades samtidigt få en spricka på svanskotan så på sjukhuset röntgade de enbart knäet, aldrig MR tyvärr.
Gick med det i ca: 2år och kände av det lite till och från men det funkade i övrigt hyfsat, kunde till och med åka telisar. Lyckades sen på en thaiboxningsträning sparka fel och då sa det knaster igen.
Denna gång så propsade jag på MR och gav mig inte.

Givetvis var korsbandet helt väck. Först ville de inte alls operera eftersom de flesta klarar sig rätt bra utan ett korsband resten av livet, men eftersom jag då både red, thaiboxades, åkte skidor osv så kände jag inte för att fortsätta vara halvpaj... Jag fick argumentera för min operation och verkligen påpeka att jag tävlade aktivt både med hästen och i thaiboxning (vilket hm, kanske var att skarva sanningen en bit) och att det skulle menligt påverka mitt liv att inte göra operationen.

Jag fick i alla fall först artroskopi och sen min korsbandsop och efter typ 5 mån rehab med 3 morgnar i veckan i gymmet hos sjukgymnasten så var jag bättre i det opererade knät än det andra på test.

Så stå på dig! Är det menisk och "bara" artroskopi så borde de kunna fixa det då det ju inte är en jättegrej!
Men framförallt så tror jag det är bra om du har kontakt med läkare/sjukgymnast redan nu som kan hjälpa dig hålla igång knäet på rätt sätt innan MR och ev. operation.
Jag fick ett schema för att börja träna upp knäet flera veckor innan planerad operation. Läkaren som opererade sa att 50% av skadan kan jag fixa med operationen. Resterande 50% av hur bra du kan bli är helt upp till dig hur du sköter sjukgymnastiken efteråt så vad du gör, slarva inte för då har operationen varit helt i onödan...
(Så hade jag sjukgymnasten från :devil: också. Hon var fantastisk! :) )

Lycka till!
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Ibland får man jämka för och nackdelar med en operation. Så fort man går in i en led på nåt sätt är infektionsrisken mycket stor. Därför är man restriktiv med såna ingrepp och man försöker med sjukgymnastik stärka musklerna för att stärka upp själva leden. Tyvärr händer det ju att man inte blir så mycket bättre och precis som du säger, drabbar det inte funktionen för mycket väljer man att låta det vara. Alltså, man opererar inte.

Jag själv har en lång historia med ledproblem. Framförallt höger knäled låste sig, ibland kunde jag inte stödja på benet...jag var mycket aktiv, simtävlade, red, handboll, fotboll och basket. En kontraströntgen visade "ludd" i leden så man gick in och öppnade i tron att det var ett meniskproblem...det var det inte. Patellasenan satt lite fel samt att jag har en lite udda broskuppbyggnad, brosket går sönder o.s.v. Jag genomgick 5 operationer...hjälpte inte...till slut träffade jag en mycket duktig idrottsortoped och han knackade kort och gott bort knäskålen helt, så det blev den 6:e operationen. Var inget att ha, sa han :o ...Det blir lite annorlunda att få det att fungera utan knäskål och träningen har varit superviktig. Enligt en uppföljning är det 2 av 8 som fått upp funktionen på en bra nivå det året. Jag är en av dom 2 och det tog 2 år att få det stabilt.

Jag är 100% arbetsför men kan inte löpträna, cykla är inte bra men jag kan gå flera mil i tuff terräng. Jag har ett fysiskt krävande arbete, mycket trappor...som kräver att man ibland springer och på den nivån fungerar det. Jag har två hästar som jag tränar...

Jag kan inte rida enligt den klassiska skolan (engelskt). Rida lätt och stå i fältsits är kört. Hoppning funkar icke...nedslaget får höger knä att gå ur led. Där har jag "skolat om mig" och rider idag western vilket funkar utmärkt.

Det finns inga garantier att en operation hjälper och man måste ställa sig själv frågan om de problem man har är något man kan stå ut med. I mitt fall fick jag också börja med sjukgymnastik men sjukgymnasten såg frågande ut när hon fick se mig för mina muskler var liksom redan väldigt starka så hon skickade tillbaka mig till läkaren och det var så det hela började ...
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

Nej just det, man ska säga vad man vill ha ungfär som i affären. Been there done that.

...och jag förstår att du är expert på sjukdomar; rätt utredning och behandling.

Att gå och "shoppa" sjukvård kan leda till onödiga tidskrävande omvägar. Tyvärr.

Till TS: Tjusigt att kunna få MRT-undersökning inom loppet av 1-2 månader för knäbesvär!
Om du bara fått en övning av sjukgymnast, se till att få ny bedömning och fler övningar. Och följ dem flitigt. Det brukar vara bästa sättet att få god funktion i knän.
 
Sv: Problemknä - går det att pusha på sjukvården?

...och jag förstår att du är expert på sjukdomar; rätt utredning och behandling.

Att gå och "shoppa" sjukvård kan leda till onödiga tidskrävande omvägar. Tyvärr.Till TS: Tjusigt att kunna få MRT-undersökning inom loppet av 1-2 månader för knäbesvär!
Om du bara fått en övning av sjukgymnast, se till att få ny bedömning och fler övningar. Och följ dem flitigt. Det brukar vara bästa sättet att få god funktion i knän.

I mitt fall hade det förkortat med minst 8 månader. Nej det skulle sjukgymnastas och akupunkteras o gud vet allt. Till slut sa sjukgymnasten att han inte kunde göra nåt utan det måsta vara nåt annat fel. Röntgen fick jag tjata mig till men det skulle ju inte visa nåt , neej då.
Det visade sig vara massor med fel som syntes på röntgen.
Det var inte det enda exemplet i mitt liv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 323
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 471
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp