Professional choice eller back on track?

Bison

Trådstartare
Ponnybus ska få ett par nya benskydd :)

Vilka är bäst?
Bäst passform?
Bäst hållbarhet?

Sv: Professional choice eller back on track?

PC utan minsta lilla tvekan. Enda reservationen är för hur liten ponnybus är?

Han är runt 155 cm så en rätt stor ponnybus ;-)

Har haft skydd från PC i många år och är nöjd

Tänkte köpa nya skydd till våren och då blir det nog ett par Iconoclast Orthopedic Support boots. Säljs bland annat hos Pryss.

PC helt klart! Mina jag har till min pålle är ca 18 år gamla. :D

PC helt klart - suverän kvalitet.

Delvis OT. När jag började rida fälttävlan ville jag ha ett par PC-boots, men jag var lite snål. Har för mig att de kostade typ 300 kronor paret, så jag köpte ett annat märke som "bara" kostade 150 kronor paret. Dåligt val. Pålle trampade sönder dem under första terrängträningen. Blev till att åka till ridsportsaffären och köpa de där "dyra" PC-bootsen som sedan höll i mååånga säsonger.

PC bootsen gillar inte jag, de är så konstiga i storlekarna och två av mina har fått skav av dem. Tyvärr =/

*kl*
Angående PC - hur är de i storleken?
Beställde L till min storhäst på 165 idag, kvinnan som hjälpte mig rekommenderade dock helst en storlek mindre då hon ansåg att de ofta var stora i storlekarna (främst om kotorna). Vad säger ni?

Planerar kunna användas till mina unghästar senare med, båda ser ut till att hamna på drygt 170 med långa ben/skenor.

Blev dessutom mkt nyfiken på ett annat benskydds-märke som nämndes tidigare i tråden, Iconoclast Orthopedic Support boots. Någon som har erfarenhet av dom och finns de tillgängliga att köpa i Sverige?

Jag har stl L som jag hade till båda mina (ca 163cm höga) hästar. Problemet med M, tycker jag, är att dom blir för korta och slutar på halva skenbenen medans L kanske blir lite för stora i omkrets men det brukar sällan vara ett problem eftersom kardborren tar på hela benskyddet. Så jag tycker du gjorde rätt som tog L.

Jag gillar iofs PC bootsen MEN mina billiga i plast från Börjes skyddar minst lika bra och skaver inte.

Till att börja med ha skydden heeeelt olika funktioner.

Back on track första egenskap är ju att reflektera tillbaks kroppens värme och öka blodcirkulationen och läka ev inflammationer.
Inge bra arbetsskydd enligt mig då det kan bli väldigt varmt under sånna skydd.

PC är ju rena arbetsskydd som är framtagna för att minska trycket på leder och senor vid extrema påfrestningar vid tex westernridningen.
Men funkar såklart inom vanlig dressyr och ridning med:)

Så vill man ha rena ridskydd skulle jag välja PC
Och back on track skulle jag välja att ha under natten ist

Jag tolkade det som att hon menade BoTs arbetsdamasker (eller vad de nu kallar dem). Jag har svårt att tro att de blir varmare än ett par PC, som tyvärr blir ganska varma de med (där är väl eg enda nackdelen med dem, förutom att de inte finns i XS då ;))

Och arbetsdamasken och PC har (enligt tillv) ungefär samma funktion.

Precis som Alex skriver menar jag arbetsdamaskerna.

Blev ett par pc elite i som passar perfekt.

Jag tycker dock att pc bootsen har lite lustig passform. Benskydden sitter som gjutet men bootsen är mystiska...
Jag har Pegasus skydd till min tjej. Tyler de är kanon!

Bootsen är jätteknepiga ja - jag fick boots med när jag köpte mina PC, men sålde bootsen rätt fort.

Tänkte köpa nya skydd till våren och då blir det nog ett par Iconoclast Orthopedic Support boots.

Blev dessutom mkt nyfiken på ett annat benskydds-märke som nämndes tidigare i tråden, Iconoclast Orthopedic Support boots. Någon som har erfarenhet av dom och finns de tillgängliga att köpa i Sverige?

Nå, har någon hunnit klämma på/prova dessa nya benskydd?

Behöver benskydd specifikt för extra stadga till en senskadad häst, och snubblade över dessa. PC Elite eller Iconoclast Support?

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
139
Senast: aglaonema
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
764
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?