Progesteronprov för hemmabruk

Nominous

Trådstartare
Någon som testat sådana? Kan man lita på att de fungerar? Tänker att tekniken borde ju vara samma som för människa i teststickor och därmed funka eftersom dom ska ge utslag på ett hormon, men det är väl lätt att sälja skräp också.

Snubblade över denna, den ligger på första sidan https://k9protection.se

Annars om ni enbart använt er av att åka till veterinärern för att testa, hur har ni lagt upp det? Svårt att veta när man ska börja testa på en hund som ställer upp sig och viker svansen från dag 6 till 17 typ.
 
Min (förhoppningsvis) blivande uppfödare har tagit sådana tester ett par dagar och nu är tiken i höglöp enligt dem. :) Tror absolut att de kan vara tillförlitliga!
 
Frågan har lyfts i SKK uppfödargrupp på fejan och det har varit typ 50/50 om de var bra eller ej. Jag tänker att om nära hälften säger att de inte funkar så är det inte mycket att ha. Para på rätt dag har man ju faktiskt lyckats med utan test i många år så de som tycker dom prickar in bra kanske hade lyckats ändå?
 
Vi har haft in hund på kliniken som hade kört snabbtest på klinik. Testet hade sagt att de skulle para, men det gick inte. När hunden kom in och körde progesteron hos oss så var i den i höglöp då, alltså inte 4 dagar innan.
 
Enligt veterinär så är det bara bluff och båg - alltså dom där stickorna som man kan beställa själv. Dom är dessutom tydligen väldigt vassa, så folk måste klippa till dom då tiken inte ska riskera skadas
 
Jag testade på min tik, men de var precis som @russinbulle säger väldigt vassa, så jag testade bara med en sticka, som inte gav något utslag. Progtestade ett par dagar senare och då ägglossade hon den dagen :)
 
Tack för era svar! Då vet jag att det inte är något att ha! :bow:

När börjar ni testa hos veterinär?
 
Frågan har lyfts i SKK uppfödargrupp på fejan och det har varit typ 50/50 om de var bra eller ej. Jag tänker att om nära hälften säger att de inte funkar så är det inte mycket att ha. Para på rätt dag har man ju faktiskt lyckats med utan test i många år så de som tycker dom prickar in bra kanske hade lyckats ändå?

Ja är det så mycket negativt så är det inget att förlita sig på!
 
Har försökt hitta något vetenskapligt angående detta test men inte hittat så jag skulle inte förlita mig på det. Man skulle ju vilka se någon form av studie. De flesta, vetenskapligt framtagna test, bygger ju alltid på studier gjorda för att verifiera testet och hur specifikt samt sensitivt resultatet är. Men med detta finner jag inget sådant alls och hemsidan för testet verkar vara översatt med Google translate.
Låter ju sjukt också att man gör testet med vassa kanter?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag ber ödmjukast om tips och råd i denna tråd och inga påhopp tack. Jag har en helt underbar häst som jag älskar högre än...
2
Svar
38
· Visningar
4 443
Senast: Coolfrees
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 992
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 055
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp