Prognos dubbel senskada äldre häst

jag svarar i egenskap av egen erfarenhet av häst med alla tre ovan nämnda problem.
Så du tycker det är viktigare med frågeställningen om hur mycket det kostar än om det överhuvudtaget är någon idé att rehabilitera hästen utifrån om det är möjligt att hästen kan få ett värdigt liv? Det var det mitt påpekande gällde.
 
Så du tycker det är viktigare med frågeställningen om hur mycket det kostar än om det överhuvudtaget är någon idé att rehabilitera hästen utifrån om det är möjligt att hästen kan få ett värdigt liv? Det var det mitt påpekande gällde.
?
Tror inte man kan ta ett avvägt beslut utan att ta Alla parametrar i beaktan.
Och för att svara på din fråga så Nej, för mig är det inte självklart utifrån den infon som framkommit i tråden att det enda raka är eutanasi. Eller tvärtom.
 
?
Tror inte man kan ta ett avvägt beslut utan att ta Alla parametrar i beaktan.
Och för att svara på din fråga så Nej, för mig är det inte självklart utifrån den infon som framkommit i tråden att det enda raka är eutanasi. Eller tvärtom.
Jag har bara skrivit om en parameter, hur får du det till att jag kräver alla? Den nödvändiga parametern är om en häst har en vettig chans till ett värdigt liv efter rehab. Om svaret är nej kan man skippa alla andra avväganden.
 
Jag har bara skrivit om en parameter, hur får du det till att jag kräver alla? Den nödvändiga parametern är om en häst har en vettig chans till ett värdigt liv efter rehab. Om svaret är nej kan man skippa alla andra avväganden.
Nej, jag menar att JAG vill ha alla parametrar, inte att du skrivit det :D förlåt om jag var otydlig.

Sen är ju frågan Vad är ett värdigt liv? Jag tycker det är svårt att generalisera, eftersom det också handlar om specifika individer och vad de klarar av.

Jag har en häst jag skulle sätta genom all rehab, och som skulle vara nöjd med ett stillsamt liv även som sällskapshäst.
Jag har en annan häst jag skulle avliva på stående fot vid skada som kräver boxvila, för den fixar inte det psykiskt.
 
Nej, jag menar att JAG vill ha alla parametrar, inte att du skrivit det :D förlåt om jag var otydlig.

Sen är ju frågan Vad är ett värdigt liv? Jag tycker det är svårt att generalisera, eftersom det också handlar om specifika individer och vad de klarar av.

Jag har en häst jag skulle sätta genom all rehab, och som skulle vara nöjd med ett stillsamt liv även som sällskapshäst.
Jag har en annan häst jag skulle avliva på stående fot vid skada som kräver boxvila, för den fixar inte det psykiskt.
Varför vill du veta vad det kostar att rehabilitera en häst du kommit fram till inte har ett värdigt liv (din egen bedömning givetvis)?
 
Varför vill du veta vad det kostar att rehabilitera en häst du kommit fram till inte har ett värdigt liv (din egen bedömning givetvis)?
Hur menar du nu?

1) vad värdigt liv innebär varierar kraftigt beroende på vilken av bukes tusentals medlemmar du frågar.

2) kostar det för mycket att rehaba och hålla en gammal trasig häst fräsch bara för promenadridning kanske många inte finner det värt. Har man egen gård och god ekonomi kanske det funkar utmärkt.

3) Har hästen ingen chans till ett drägligt fungerande så förlitar jag mig nånstans också på att veterinären tar upp avlivning som enda alternativ.
 
Hur menar du nu?

1) vad värdigt liv innebär varierar kraftigt beroende på vilken av bukes tusentals medlemmar du frågar.
Du övertänker här enligt mig. Jag menar att man med sitt eget samvete och efter rådgivning av veterinär tar beslutet, inte att hela världen ska ge sitt omdöme

2) kostar det för mycket att rehaba och hålla en gammal trasig häst fräsch bara för promenadridning kanske många inte finner det värt. Har man egen gård och god ekonomi kanske det funkar utmärkt.
Givetvis, men har man redan tagit beslutet att avliva behöver man inte tänka på detta. Därav att jag anser att man bör välja den ordningen. Varför lägga tid och energi på en rehab plan man inte kommer att använda.

3) Har hästen ingen chans till ett drägligt fungerande så förlitar jag mig nånstans också på att veterinären tar upp avlivning som enda alternativ.
Givetvis, liksom jag förväntar ägaren tar upp det om denne känner osäkerhet vilket man rimligen bör göra när det gäller en sen skada på en gammal knackig häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: ll.96
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291
Hästmänniskan Är det helt fel och sälja en äldre häst (23år) som är pigg och levnadsglad. Gått som sällskap 3-4 år och bara fått vara häst, då han...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Ulvlek
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp