Programmerare eller webbutvecklare, finns nån sån här?

Jag är civilingenjör i datateknik och jag håller med @Stereo För att vara en duktig programmerare måste man ha förståelse för mer än att bara koda en beställning. Man ska klara av att lösa komplexa problem, det finns de som är självlärda som är duktiga men de flesta som är bra är ingenjörer i grunden. Jag märker stor skillnad på hur front-endarna tar emot problem jämfört med back-endarna som kodar logik tar sig an problem.

Det är många i branschen som kodar mycket på sin fritid och för att bli bra behöver man vara genuint intresserad. Jag tycker med att det är bättre att satsa på C/C++ för kan du det är det lätt att lära sig något scriptspråk men de som haft webbbakgrund och lära sig tex C++ har en mycket högre tröskel att stiga över.

Men vad ni tjatar om C/C++ ;). Helt fel tycker jag om man tror på att man inte enbart vill låsa sig till att jobba djupt ner i några trista centralsystem. Är ens efterfrågan på de språken kvar? Nä C# är nog rätt väg att gå om man vill programmera mer än frontend (och jag vill passa på att berätta att det inte är ovanligt med arbetsplatser där man inte delar upp i html/server utan man jobbar över hela linjen)
 
Men vad ni tjatar om C/C++ ;). Helt fel tycker jag om man tror på att man inte enbart vill låsa sig till att jobba djupt ner i några trista centralsystem. Är ens efterfrågan på de språken kvar? Nä C# är nog rätt väg att gå om man vill programmera mer än frontend (och jag vill passa på att berätta att det inte är ovanligt med arbetsplatser där man inte delar upp i html/server utan man jobbar över hela linjen)

C++ djupt ner i trista centralsystem? Nej du det finns överallt och lär inte försvinna på ett bra tag. Vi gör UI med QML eller C++ övervägande C++. Och när vi bytte från ett eget markup language till QML försvann många av de med webbakgrund för de klarade inte av att lära sig hantera kombinationen av QML och C++ vi använder. Tidigare var utvecklarna uppdelade i UI och C. De som varit C-kodare hade inga problem med varesig QML eller C++. Så jag talar av den erfarenheten jag har. Och jag tycker att har man förståelse för ett komplext språk har man lättare för att lära sig nya enklare. Speciellt i denna bransch där det tekniska kunnandet är en färskvara och man byter språk och plattformar ofta är det en bra egenskap.
 
C++ djupt ner i trista centralsystem? Nej du det finns överallt och lär inte försvinna på ett bra tag. Vi gör UI med QML eller C++ övervägande C++. Och när vi bytte från ett eget markup language till QML försvann många av de med webbakgrund för de klarade inte av att lära sig hantera kombinationen av QML och C++ vi använder. Tidigare var utvecklarna uppdelade i UI och C. De som varit C-kodare hade inga problem med varesig QML eller C++. Så jag talar av den erfarenheten jag har. Och jag tycker att har man förståelse för ett komplext språk har man lättare för att lära sig nya enklare. Speciellt i denna bransch där det tekniska kunnandet är en färskvara och man byter språk och plattformar ofta är det en bra egenskap.

Se där, då har jag lärt mig något nytt. QML hade jag aldrig hört talas om :). Jag håller ju på med .Net och jag resonerar som du vad gäller mig själv, dvs kan man ett ordentligt programmeringsspråk kan man lära sig andra lättare så jag tar jobb där vi utvecklar allt från databas till html.
 
Jag märker stor skillnad på hur front-endarna tar emot problem jämfört med back-endarna som kodar logik tar sig an problem.

Det är många i branschen som kodar mycket på sin fritid och för att bli bra behöver man vara genuint intresserad. Jag tycker med att det är bättre att satsa på C/C++ för kan du det är det lätt att lära sig något scriptspråk men de som haft webbbakgrund och lära sig tex C++ har en mycket högre tröskel att stiga över.

Det här tror jag är jätteviktigt om man ska börja plugga idag. Jag läste visserligen en intro-kurs i Java på högskolan och tyckte det var rätt kul, men jag kunde redan ganska mycket front-end och det var där mitt "hjärta" låg, så det var det jag började jobba med. Efter hand när jag ville utveckla mitt kunnande så insåg jag att 1. det är svårt att få med sig kollegor som är nöjda med att "det funkar ju" och inte bryr sig så mycket om struktur och maintainability, när man själv vill utvecklas och 2. det är fan så mycket knepigare att gå från hobby-PHP till C-whatever ( ;) ) än åt andra hållet. Har funderat på att plugga programmering igen på högskolenivå, men jag är lite bekväm med min trevliga lön och roliga arbete. :p

Webbutveckling är ett brett begrepp inser jag när jag läser här. Jag är webbutvecklare och då ingår att man använder C#, så jag vill protestera mot ditt lite enkelriktade synsätt :). Men så jobbar jag mer med webbapplikationer än hemsidor, men webbutvecklare är jag alla gånger!

Sorry! :p Det går ju att använda vad som helst som back-end, webbutveckling är superbrett! Jag har bara jobbat med open source-system, så det är PHP och JavaScript för mig. Just nu.

Folk har som sagt väldigt olika idéer i frågan.
Det är för att det är en så bred branch! Webbutveckling kan verkligen vara vad som helst, du kan kanske till och med överleva på att lära dig WordPress och pilla ihop sidor åt folk utan någon djupare kunskap inom varken UX och/eller programmering. Jag tycker jag springer på sådana människor ganska ofta. Eller så inser du att något område inom webbutveckling/annan utveckling är SUPERKUL och riktar in dig på det. Eller så fastnar du för något specifikt språk och blir evangelist och förändrar världen. ;) Eller bygger nästa Whatsapp och blir biljonär när Google köper din grej du skrev i nästa stora hypade språk.

Jag började som front-endare men är numera hyfsat full-stack i LAMP-stacken. Vad jag vill gå åt är dock mer JavaScript, typ the MEAN stack, för det vore kul att köra samma språk rakt igenom. Fokus just nu ligger dock på att bli en bättre programmerare rent allmänt, så jag bläddrar lite i mina Java-böcker och PHP-böcker och leker med olika mini-appar. Superkul. :)
 
Jätteroligt att som data-student få läsa allas svar!
Vi började med C och har nu fortsatt med Java (lite Javascript har vi också provat på).
Jag är ointresserad av datorer men som metod och verktyg gillar jag verkligen programmering!
 
Jag håller med @Stereo , det är lättare att lära sig ett mer komplext språk först och sen gå över till lättare.
Jag lärde mig först Java på högskolan, övergick väldigt naturligt till asp.net med C# någon kurs senare. Har ingen aning vad som skiljer Java och C# åt :o:p, för jag använde helt enkelt mina Java kunskaper samtidigt som jag lärde mig mer och mer.
MEN, den dagen jag skulle lära mig C++, helt hopplöst. Antingen var föreläsaren kass, eller jag helt trög :p. Ger mig inte in i C++ igen, men visst, hade varit bra att kunna. Och även C har jag hört används ganska flitigt och att man kan använda det som OM det vore ett objektorienterat programmeringsspråk.

När jag jobbade med programmering var det .net och C# de sökte, med kunskap inom MSSQL. Företaget hade som inställning, att det är ingen som kan deras system och det tar ca 6 månader innan man blir produktiv, oavsett om man kommer som erfaren programmerare eller nyexad. Tur för mig. Det var verkligen ett perfekt jobb för mig.
 
Jag jobbar som utvecklare inom SAP.
Hade inte läst eller ens hört talas om programmeringsspråket som används (ABAP) när jag gick på universitetet, mest bara Java och enklare (& äldre) webprogrammering som HTML & XML (som jag lärt mig själv). Men enda kraven på just det området som företaget jag jobbar har när vi anställer nyexade är nån slags programmeringserfarenhet och teknikintresse, sen får man interna utbildningar hos oss eller hos SAP när man börjar jobba.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
752
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 650
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 526
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp