Programmerare eller webbutvecklare, finns nån sån här?

Gimlan

Trådstartare
Funderar på att byta bana. 33-årig journalist med massa webberfarenhet så vikariat i branschen finns men de fasta jobben är mycket få och konkurrensen hård. Det är svårt att kunna få jobb i den del av landet (nu menar jag inte bara i en viss stad utan verkligen del av landet) som man själv kanske skulle föredra.

Jag har sökt lite utbildningar till hösten, bla programmerare eller webbutvecklare. Jobb jag tror skulle kunna passa mig, men jag kan ju så klart inte veta. Finns det nån/några här som jobbar med det ell likande? Vad säger ni om branschen/jobbet/antal arbetstillfällen?
 
Hej!

Jag jobbar som system/webutvecklare.

Inom språket jag jobbar (Ruby) finns det mängder med nyutbildade som vill ha jobb, tyvärr söker företagen erfarna utvecklare och därför är det svårt att få jobb. Mitt företag letar folk konstant, precis som de flesta andra, men alla letar erfarna. Direkt ur skolan är det svårt att få jobb. Många företag har redan tagit en ett par "juniorer" och har därför inte tid med några fler. Jag tror, men är inte helt säker på, att det är lika inom flera andra språk.

Vad är det för utbildning du funderar på? Rena "webutvecklare" som mest gör hemsidor finns det i parti och minut, många utan jobb eller med eget företag som går "sådär".

Som systemutvecklare är man iaf rejält efterfrågad- OM man har erfarenheten. Jag brukar ha inst 1 rekryterar/vecka som ringer och jagar...

/Lavinia, relativt nöjd där hon är, men kommer rätt jobb byter jag direkt.
 
Hrm... kanske får tänka om... Det jag sök är Webbprogrammerare, Linneuniersitet och Webbutveckling, mittuniversitet, båda på två år. (Sen har jag bara ansökt än och ingen aning om hur jag ligger till för att komma in.)
 
Hrm... kanske får tänka om... Det jag sök är Webbprogrammerare, Linneuniersitet och Webbutveckling, mittuniversitet, båda på två år. (Sen har jag bara ansökt än och ingen aning om hur jag ligger till för att komma in.)

Jag har läst webbprogrammering i Kalmar 2006-2008. Skitkul! Gick ut 2008 när lågkonjunkturen kom. Hann bara jobba som systemutvecklare i 3 månader innan jag och en till fick gå. Jobbade med allt jag kom åt (ej inom IT) tills jag började plugga databaser ett år 2011/2012 och fräschade upp minnena från min webbprogrammeringsutbildning. Fick jobb innan skolan var slut och jobbade där ett år, och nu är jag på nästa jobb.

Jag tror att kvinnor har fördel i den här branschen. Många vill ha in mer kvinnor. Jag fick jobb genom ett rekryteringsföretag innan jag fick gå över med anställning hos företaget jag var utlånad till. Jag gick in med en väldigt kass lön, men den höjdes rejält när jag fick anställningen på företaget som hyrde in mig.

Jag jobbar inte med programmering just nu, vilket jag tycker är synd. Men jag har fått för mig att jag ganska lätt kan få ett jobb som det, om jag flyttar till en av de större städerna. Men ju längre tiden går från att jag "slutade" programmera, ju svårare blir det ju.

Är du ordningsam, noggrann och strukturerad, så kommer programmering passa dig super!
 
Lön är inte skitviktigt för mig, jag lever billigt och blir inte lycklig av prylar - däremot vill jag väldigt gärna ha en lön så jag kan betala för mitt uppehälle :)

Jag gillar att stirra in i en dataskärm hela dagarna och van att den är redan idag min närmsta kollega så utifrån det tror jag att det skulle passa mig rätt bra. Men vill ju inte utbilda mig igen och sen inte ha ngt jobb. Sen finns ju inga garantier i livet, tyvärr :mad:
 
Jag har på äldre dar (31 år) börjat läsa datavetenskap för att få ett jobb. Min andra utbildning är det inte så lätt att få (bra)jobb på... Vi läser mest programmering, jag har läst snart ett år. Som det verkar är det ganska lätt att som kvinna få jobb inom programmering, i alla fall låter alla företag positiva. Och datavetare/programmerare brukar komma högt upp på listor över bristyrken.
 
Jag har på äldre dar (31 år) börjat läsa datavetenskap för att få ett jobb. Min andra utbildning är det inte så lätt att få (bra)jobb på... Vi läser mest programmering, jag har läst snart ett år. Som det verkar är det ganska lätt att som kvinna få jobb inom programmering, i alla fall låter alla företag positiva. Och datavetare/programmerare brukar komma högt upp på listor över bristyrken.
Jag är isf skitgammal 33 ;) Jo, det låter ju som att det ska finnas jobb, men ibland är ju sanningen an annan när man granskar det hela lite närmre. Att de absolut vill ha folk med erfarenhet, ett visst programmeringsspråk eller att de anser att vissa utbildningar inte duger till, det är lite det jag är ute efter :)
 
Ja hur det är när man själv börjar söka jobb är ju alltid svårt att veta, men ibland dyker det upp annonser som uttryckligen söker "nyutexad", men det är klart de flesta söker någon med erfarenhet.
 
Ja, ofta är det ett visst språk som eftersöks.
Läs annonser så ser du vilka språk som är vanligast.
Webprgrammerare ses som lite lägre stående än vanliga programmerare, men det blir mer och mer jämnt där.
 
Min erfarenhet är att det inom konsultbranschen kan finnas ganska goda möjligheter att komma in i branschen som programmerare/systemutvecklare. På mitt förra jobb försökte min chef göra mig till programmerare. Jag hade läst lite blandade programmeringsspråk på gymnasiet och ett fåtal (typ 4?) poäng Java på universitetet men var absolut inte på den nivån att jag kunde jobba som programmerare. Chefen ville ändå att jag skulle jobba med det och skickade mig bl.a. på några kurser i PL/SQL (databashantering/programmering) men sen kände jag att det inte var det jag ville hålla på med. Och då hade vi ändå ganska intressanta konsultuppdrag, bl.a. att programmera styrvara till gruvrobotar. Tyvärr minns jag inte vilka fler programmeringsspråk som var gångbara på mitt kontor då.

Min mamma är för övrigt programmerare. Hon skolade om sig från lärare när hon var runt 45-50. Det var ganska svårt på arbetsmarknaden när hon blev klar men hon fick jobb direkt. Jag är galet imponerad av henne!
 
Jag jobbar som projektledare för olika kommunikationsprojekt och det känns som om det saknas tjejer som kan bygga episerver-kod, enklare open source sajter och appar. Mitt tips är att söka en utbildning med mycket praktik för att skaffa nätverket. Det saknas ofta tjejer med UX-tänk och du som kommunikatör har säkert en del att bidra med. Lycka till!
 
Jag jobbar som projektledare för olika kommunikationsprojekt och det känns som om det saknas tjejer som kan bygga episerver-kod, enklare open source sajter och appar. Mitt tips är att söka en utbildning med mycket praktik för att skaffa nätverket. Det saknas ofta tjejer med UX-tänk och du som kommunikatör har säkert en del att bidra med. Lycka till!
UX-tänk?
 
Min dotters man är progammerare. På hans jobb är i princip alla självlärda som haft ett genuint intresse sen de var unga. De söker mer personal men de flesta med universitetsbildningar har ingen erfarenhet. De har tagit in någon enstaka med utbildning och då från YH-utbildning som har haft ett intresse för programmering sen tidigare och gjort praktik på deras företag. Han brukar säga att de med universitetsutbildning har ofta en hel del fina certifikat och teoretiska kunskaper men kan inget om verklig programmering. Då vet jag dock om de han talat om har haft någon praktik i sina utbildningar det kanske skiljer mellan olika universitetsutbildningar. Men hans uppfattning är att det är svårt att hitta personal som har rätt erfarenhet
 
Jag jobbar som webbutvecklare och som flera andra sagt, det finns många jobb men nästan bara för de med erfarenhet.

Det fina med att bli just webbutvecklare är dock att det är ganska lätt att skaffa sig erfarenhet själv. Bygg ett par sajter, lägg koden på github, blogga lite om det du tycker är intressant inom webbutveckling, och jag tror inte att det är så svårt att få jobb. Däremot - precis som @nickan1 sa - så finns det gott om "code monkeys" men att hitta folk som verkligen förstår och kan programmera, det är inte så himla lätt. Om du väljer att läsa på universitetet (inte någon dålig idé, tycker jag) "måste" du nästan fördjupa dig på fritiden inom det område du tycker är roligast. Min erfarenhet är att man kommer ganska långt på lite passion och genuin vilja att förbättra sig.

Om jag skulle börja plugga i dag (32 år) och ville bli just webbutvecklare skulle jag ändå satsa på att läsa något "riktigt" språk som t ex Java, C++ eller liknande, komplettera med någon/några kurser i PHP (alltid bra att kunna om man ska jobba med webb) och sedan gå all in för JavaScript (tänk på att inte blanda ihop Java och JavaScript bara, då framstår du direkt som en n00b. ;) Två helt olika saker.).

Det finns också många resurser på nätet som oftast är både bättre och mer uppdaterade än universitetskurser. Jag hade skaffat medlemskap på t ex Nettuts och Laracasts och sedan råpluggat. :)
 
Erm... verkar som det finns många olika tankar kring det här. Nu vet jag lika lite som innan :p
 
Erm... verkar som det finns många olika tankar kring det här. Nu vet jag lika lite som innan :p
Haha, det är inte lätt! Om du tror att du skulle tycka det var jätteroligt att vara utvecklare så go for it! Jag tror @Martina_m har rätt i att kvinnor faktiskt har en liten fördel i branschen eftersom många arbetsplatser vill jämna ut könsfördelningen, så om du testar på och du verkligen tycker att det är roligt kommer du inte ha några större problem.

Och det ÄR roligt. :p
 
Jag är civilingenjör i datateknik och jag håller med @Stereo För att vara en duktig programmerare måste man ha förståelse för mer än att bara koda en beställning. Man ska klara av att lösa komplexa problem, det finns de som är självlärda som är duktiga men de flesta som är bra är ingenjörer i grunden. Jag märker stor skillnad på hur front-endarna tar emot problem jämfört med back-endarna som kodar logik tar sig an problem.

Det är många i branschen som kodar mycket på sin fritid och för att bli bra behöver man vara genuint intresserad. Jag tycker med att det är bättre att satsa på C/C++ för kan du det är det lätt att lära sig något scriptspråk men de som haft webbbakgrund och lära sig tex C++ har en mycket högre tröskel att stiga över.
 
Om jag skulle börja plugga i dag (32 år) och ville bli just webbutvecklare skulle jag ändå satsa på att läsa något "riktigt" språk som t ex Java, C++ eller liknande

Webbutveckling är ett brett begrepp inser jag när jag läser här. Jag är webbutvecklare och då ingår att man använder C#, så jag vill protestera mot ditt lite enkelriktade synsätt :). Men så jobbar jag mer med webbapplikationer än hemsidor, men webbutvecklare är jag alla gånger!

***

Jag tycker man har en stor fördel på abetsmarknaden som tjej. Personligen är jag ingen som har utveckling som hobby. Det är mitt yrke (om än det roligaste jobb jag kan tänka mig!).
Jag är inte spjutspetskompetens men en inte helt oäven utvecklare och jag har andra sidor som uppväger att jag inte är skickligast i världen. Jag kan kommunicera!
Nu jobbar jag en del med personer som både är jätteskickliga utvecklare och kommunikativa, men det finns många inbundna personer i branschen och det finns plats för alla sorter!

Det handlar om att välja arbetsplats som passar ens personlighet/profil också!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
753
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 654
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 526
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp