Projekt 2022

Jag har ett pågående jätteprojekt som jag vill få klart under nästa år.
Köpte ett nytt jättestort hus i somras som inte är färdigt. Det ska färdigställas med allt vad det innebär, och så ska min familj flytta in där och bo in oss riktigt ordentligt. Vi behöver ha ett äkta Hem igen, så mitt mål är att få till den känslan :)
 
Efter typ ett års renoveringspaus så påbörjade vi ett nytt rum nu i kristi himmelsfärdshelgen.

Detta rum ska bli ett "cigarr-rum/bibliotek". Det låter pretentiöst för så många böcker har vi kanske inte, men tanken är att det ska bli ett mysigt rum med kakelugn där man kan ta en kaffe och läsa en bok eller sitta och rödvinsfilosofera.

KP2gID9.jpg

7brzVH9.jpg


Vi började med att riva ner takplattorna från 90-talet som var inrökta och härliga. Därunder fanns ett trasigt och missfärgat pappspänt tak, under det var trätaket i fint skick.

cgnEQkQ.jpg


Sen rök den gamla garderoben med trasiga tretexskivor bakom. Där bakom hittade vi en gammal originaltapet och den gamla taklisten.
IhoxH9u.jpg

dcOm46p.jpg


Eftersom blindbotten ligger på marken och golvet är både insektsangripet och slitet ner till sponten på vissa ställen kommer vi behöva byta det.

Så nu i sommar ska vi roa oss med följade;
  • Bygga ny blindbotten och cellulosaisolering ska in
  • Nytt kilsågat golv ska in som ska såpskuras
  • Den murade spisen ska bilas ner och en kakelugn från samma epok som huset byggdes ska monteras upp.
  • Skorstenen ska glidgjutas/förses med brandsäkert rör.
  • Taket ska antingen pappspännas eller målas
  • Nån form av träfiberskivor ska sättas upp på väggarna och de gamla orginaltapeterna lämnas kvar där bakom så framtida ägare också kan se dem och glädjas.
  • Väggfasta bokhyllor ska byggas upp längs ena kortsidan och förutom att rymma böcker även dölja återvinning och hundmatsförvaring
  • Ny taklist ska sättas upp, med samma gamla profil som originallistena hade
  • Tapetsera med William Morris The brook och måla snickerier i grön umbra
4ncvwCf.jpg

Bild på den stänkmålade kakelugnen.

jag blir matt bara av att skriva ner allt, det kommer nog behövas ett års paus tills nästa rum sen igen. :bag:
 
Väggen med fönstret. Det ska inte vara något fönster längre. Istället två skåp och en hylla osv.

Och resten av huset. Men ffa det.Visa bifogad fil 82903

Det ser inte så hoppfullt ut för väggen. Men ute på gården står iaf nu fem nya, inplastade elemente (av åtta tror jag det skulle bli) och innedelen av luft/vattenpumpen är inomhus. Och installationen är betald 🙃
 
Såhär såg listan ut i slutet av förra året:
-Bygga nya badrummet.
-Bygga förråd under trappan i hallen samt bygga igen/slipa/måla 80talstrappan så att den gör huset mer rättvisa.
-i trädgården och ute: mindre grejer, måla lite fasader på uthusen och en grindportal bla.

Såhär nästan halvvägs in på 2022 har vi fått badrummet nästan färdigt. Vi väntar på fönsterbänkar i sten som inte levereras förrän v35 tror jag, så både bänkar och smygar saknas än. Men i övrigt är det i bruk :)

Lägger till på listan:
- Göra färdigt övervåningen. Tapetsera allrummet, göra ett tredje sovrum, riva gamla badrummet mm.
- trädgården: påbörja altan/trädäck, grusa nerfart och framför huset mm
 
... och självklart har jag inte tagit några bilder när det väl blev klart, men här är det snudd på iallafall
IMG_20220404_154457.jpg
Det som inte syns i bild är kommod till vänster, sen dörr (gammal fönsterdörr) bredvid den. Väggen "bakom" i bild är helt i pärlspont och ska få någon form av förvaringslösning i framtiden.
 
Vi har påbörjat renovering av tvättstugan. Rev ner till golvbjälkarna och förstärkte, drog dit avlopp och nya vattenrör.
Undergolv är monterat och vi ska fräsa spår för golvvärme. Det innebär också att vi ska installera en pelletspanna (eluppvärmning i dag) och dra vattenburen golvvärme i hela huset.
Golvvärmen innebär också att vi behöver byta köket och även badrummet kommer behöva bytas ut framöver.

Så det verkar bli en totalrenovering av huset under 2022 😅
Ja, tvättstugan blev klar i vintras! Det blev en liten toalett också, välbehövligt eftersom vi bara hade ett badrum innan.IMG_20220809_195212.jpg
 
Och vi är nästan klara med köket, saknas lite lister. :)
20220806_214226.jpg
Vi har också hunnit med att byta fönster och altandörrar i halva huset. Resterande fönster och dörr tar vi när vi renoverar de rummen.

Nästa projekt blir sovrummet. Där ska vi dra ny el, gipsa, spackla och tapetsera väggarna. Det blir också en WIC. Och golvet ska fräsas för golvvärmen och parkett ska läggas.
 
Herrejösses vad långt bak tråden var O_o

Kan hända att jag tänker lägga lite (eller ganska mycket..) golv framöver :up:

20220928_153053.jpg


Har även köpt tapet till fondväggen uppe i kontoret och förmodligen kommer jag måla övriga väggar där.
 
Jag får erkänna att jag inte hunnit med (läs prioriterat) en enda punkt på min lista för detta året... I februari blev jag hux flux hästägare och efter det åkte hemmaprojekten ned på priolistan några hack. Nu finns det istället andra hemmaprojekt som är mer påträngande. Vi behöver exempelvis byta tätningslist i ytterdörren och jag överger att försöka täta fönstren nu när höstvädret börjar dra in för att minska värmesvinnet. Med de stigande priserna flyttas fokus mer mot nödvändigheter än bekvämligheter.
 
Kul att du återuppväckt tråden @Gnist!

Här har det flutit på bra, bara ett gästrum av tre som inte är brukbart, men det ska det bli lagom till jul! Vardagsrummet är jättetrevligt nu faktiskt, över förväntan. Fått in vackert matbord som matchar soffgruppen, och placerat allt så att det är mer öppet och inbjudande. Ska bli så mysigt att ha gäster i vinter :love:

Nytt projekt är att fixa tvättstugan i det som innan var lilla badrummet. Flyttade in maskinerna idag men inte kopplat in dem än, och vet inte riktigt hur jag ska placera dem då golvet lutar konstigt. Vet inte heller var jag ska få plats med smutstvätten.
 
Se till att badrumsinredningen som står på en halvpall i garaget installeras i badrummet. Vi har badrumsskåp i mdf och kommoden ligger an mot badkaret och håller på att lösas upp plus att de absorberar allt man spiller. Så dåligt planerat. Nu blir det plåtskåp med skjutdörrar och nytt handfat.

Sen skulle vi bygga fritidshus men är intrasslade i bygglovsärende så vi får väl se vad som händer där.
Fortfarande intrasslad i bygglovsärende. Badrumsinredningen står fortfarande på pallen. Men lika bra det, för den ska in i vår NYA LÄGENHET som därmed har blivit årets projekt. En fyra som behöver nytt kök och nya ytskikt överallt utom i badrummet och lilltoan.

Vi har alltså lagt fritidshuset på is - och köpt en husvagn att ha på tomten i stället. Också ett projekt förstås.
 

Liknande trådar

Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 041
Övr. Hund Valpen som nu är åtta månader har aldrig haft problem med att vara själv hemma. Tills nu. Vi flyttade för ca 3 veckor sedan och nu är...
Svar
2
· Visningar
926
Senast: Blandrastik
·
Hundhälsa Min brors hund har separationsångest! Han har en liten dvärgspets hanne som varenda gång han lämnar hunden så skäller han non stop. Så...
Svar
1
· Visningar
977
Senast: frazze
·
K
Träning Hallå kära medmäniskor! Känner bara att jag måste få skriva av mej lite oro.. Köpte en gård för knappt ett år sedan, hästköpet blev...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Kanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp