Bukefalos 28 år!

Projektkoordinator

lizzie

Trådstartare
Jag skulle behöva lit erfarenhetsutbyte med er som arbetar som projektkoordinator. Jag har haft detta arbete i 1 år, det är en ny tjänst - ingen vet egentligen vad en projektkoordinator har för ansvarsområden och mina projektledare ser mig som deras "assistent". En bild som förra chefen tyckte var helt OK. Dock har jag behov av större utmaningar än så.

Sedan januari har vi en ny chef, vi kommer bra överens och chefens mål är att jag ska arbeta som en riktig koordinator. Alltså mer som projektledarnas arbetsledare.

Det största motståndet vi har gäller utdelning av projekt - ingen vill ha nya jobb då alla har fullt upp. De är tekniska projektledare inom park och gata. På totalt 8 projektledare har vi 152 olika byggprojekt i olika faser - så vi har mycket jobb.

Vi är en kommunal organisation, vi har nu ett projektledaravtal så när vi får anhopningar med jobb så ska vi lösa detta med konsulter.

Det jag skulle behöva bolla med er är just hur ser fördelningen av projekt ut. Pekar chefen med hela handen? Gör koordinatorn någon bedömning om hur stort projektet är och sedan fördelar projektet enligt någon rättvisemodell? Får projektledarna alltid välja själva?

/Lizzie
 
Så du är alltså tänkt att fungera som någon slags spindeln i nätet som fördelar ut resurser och eller projekt till projektledarna?
Isåfall så skulle du / chefen kunna låta projektledarna välja projekt utifrån intresse och kompetens om möjlighet finns. Finns denna möjlighet inte så måste projektledarna acceptera att bli tilldelade projekt.