Promblem med brunstigt sto...

SofiaLundstrom

Trådstartare
Hej!
Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon börjar brunsta till hon slutat så är hon en helt annan häst. Skriker och trampar runt i stallet när jag tar in henne, springer nästan över mig när jag ska leda henne. I övrigt är hon väldigt lugn och sansad!

Har läst lite om detta och har beställt hem något som heter munkpeppar. Men frågan är om det är någon här som har erfarenhet utav detta eller som kan komma med andra tips?

För att tillägga så går hon med ett annat sto på 17 år och en valack på 25 år. Idag när jag var i stallet så ser jag att den gamle valacken hoppar upp på mitt sto och försöker betäcka henne. Vilket inte känns så roligt. Båda kan ju skada sig. Jag kan välja mellan att flytta mitt sto till en annan hage när hon brunstar eller flytta valacken till en annan hage. Vad tror ni är bäst?

Tack på förhand!
 
Sära omgående och för all framtid valacken från stona. En valack som har klättrat gör det igen oavsett brunst eller inte. Att en valack klättrat kan innebära döden för både sto och valack om det vill sig illa.

Munkpeppar fungerar ofta bra på ston som har jobbiga brunster men det kan ta en hel brunstcykel innan det ger full effekt. Börjar du ge nu så kan nästa brunst alltså ändå vara jobbig men nästa igen blir med all sannolikhet lugnare. Nästa år kan du börja ge redan i februari-mars för att förhindra att det blir jobbiga brunster nästa år med.
 
Sära omgående och för all framtid valacken från stona. En valack som har klättrat gör det igen oavsett brunst eller inte. Att en valack klättrat kan innebära döden för både sto och valack om det vill sig illa.

Munkpeppar fungerar ofta bra på ston som har jobbiga brunster men det kan ta en hel brunstcykel innan det ger full effekt. Börjar du ge nu så kan nästa brunst alltså ändå vara jobbig men nästa igen blir med all sannolikhet lugnare. Nästa år kan du börja ge redan i februari-mars för att förhindra att det blir jobbiga brunster nästa år med.
Okej! Denna valacken har gått ihop med det 17-åriga stoet i flera år innan och det har aldrig varit några problem. Så bäst hade kanske varit om jag flyttar ut mitt sto till en annan hage då han verkar speciellt förtjust i henne?
 
Okej! Denna valacken har gått ihop med det 17-åriga stoet i flera år innan och det har aldrig varit några problem. Så bäst hade kanske varit om jag flyttar ut mitt sto till en annan hage då han verkar speciellt förtjust i henne?

Med en valack som väl har börjat klättra på ston är risken enormt stor att han kommer klättra på andra ston med oavsett om han har låtit bli att göra det innan. Jag hade därför inte låtit honom gå med något sto alls.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 679
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 560
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp