Promenaden

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Flo-Jo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 1 953
F

Flo-Jo

:grin:Vad är de värsta ni vet när ni är ute och promenerar med hund/hundarna?

För tillfället bor vi i utkanten av Lund för att så småning om köpa hus, de värsta som jag kan stötta på för att få min promenix förstörd eller bara irritera mig..

*Hund människor som kommer fram åhhh får min hälsa på din? -Njää brukar jag säga jag har en hane här som är lite reserverad (varför chansa hennes hund är säkert jätte go men inte en av mina)

*Cyklister Gaaaahh Vem uppfan ring klockan? den används inte i allfall går jag på vänster ska dom fan ta mig cykla där håller jag på höger så går jag på fel sida även om gå leden säger att jag ska gå där..

*Folk som frågar om man har varg hundar (sIBERIAN hUSKY)

*Gubben som tar upp sin lila hund i famnen så fort vi kommer gående och den lile skiten bara skäller och skäller helt hystersikt (får ha öron propparsnart)

*Snö och halt har inga skor som håller mig stadit på marken när snön fryser på.

*Lösa hundar & Flexi (träffade dock den underbaraste J- Russel gick som ett lam bredvid husse -lössa hundar menas med att man släpper sin hund men man vet att kommer där ett djur-Hund så kan hon eller han sticka!!

:eek:Nu låter jag som en gnällis men lite intressant och veta vad är de värsta du kan stötta på under en kisse runda :grin:

Sv: Promenaden

Jag tycker du fått med det mesta. Förutom att... min hund väcker en del uppmärksamhet när vi är ute och går så det är helt ok för alla som möter eller passerar mig att peka på oss :eek:

Det finns nog bara en sak som jag verkligen stör mig på när jag ska ut med hunden. Nämligen grannens hund som dom släpper lös utan någon somhelst lydnad på. Hunden är snäll, men far fram i 190 och snurrar runt runt runt oss, husse efter med en pinne för att försöka locka bort sin hund. Detta brukar ta tio minuter + om man är vänlig och låter dom försöka fånga in hunden. Jag är inte vänlig utan går bara vilket resulterar i att jag ibland går med två hundar på promenaden och hussen springer runt runt hysteriskt för att försöka få tag i sin hund.

"Kan du vara snäll och stanna så jag kan ta min hund?"

"Nej, jag har bett dig gå lydnadskurs eller koppla din vid mer än ett tillfälle och jag har inget intresse av att lägga ner min privata tid på att du ska få ordning på din hund genom att stå som ett fån mitt i orkanen som ni far runt i, dessutom har jag faktiskt inte tid, lycka till"

* X antal potentiellt livsfarliga penisförlängare med tveksamma ägare som finns i hörnen här. Att de dessutom har svårt att hålla två av dem så fort de får syn på en annan hund gör mig äckligt nervös.

Nu blev jag så klart nyfiken, vad har du för hund?

Sådant som gör mig irriterad är:

Personer som vill fram och absolut ska hälsa på hundarna, eller personernas ungar, eller hundar... Jag vill inte att någon hälsar på hundarna. De får gärna prata med mig och fråga om hundarna (det är många som gör eftersom saluki inte är allt för vanliga), men de ska låta hundarna vara...

Personer som har sina hundar lösa/i flexi utan koll.

Cyklar i full fart som inte plingar.

Bilar som kör förbi i full fart och knappt sänker farten. Dels är det otäckt, dels stänker det alltid av något (snö, grus, damm, whatever)

Jag tycker du fått med det mesta. Förutom att... min hund väcker en del uppmärksamhet när vi är ute och går så det är helt ok för alla som möter eller passerar mig att peka på oss

Det där händer mig ofta. Att en person som ser lite annorlunda ut (jag sticker ofta ut ganska mkt i min klädstil + hår där jag bor) går runt med två cremefärgade salukis... Det gör att folk tittar, pekar och har sig :p Jag tycker bara att det är kul och brukar säga hej eller le mot de som tittar.

Dock är det inget som kan förstöra promenaden (om inte mina hundar skadar sig).
Jag är alltid på bra humör när jag är ute med dem, just för att jag älskar det.

Släpvagnar som kör förbi bakifrån, min hund har alltid ansett att just släpvagnar behöver ett kok stryk :crazy:

Jag irriterar mig inte på så supermycket saker, men givetvis hatar jag när folks lösa hundar kastar sig över min, oavsett om de "bara vill leka" eller "är snälla". Det stör, det finns en potentiell skaderisk, min hund störs av att hon står fast i koppel medan en okänd hund klänger på henne, har jag tex klövjeväska på henne är jag rädd att den förstörs eller att någon hund fastnar om jag ska kontra genom att släppa henne osv.

Sedan brukar jag fundera mkt på dom som låter sina hundar fokusera för mkt på andra ekipage, tex oss. Inte så att det i egentlig mening stör, förutom när hunden kommer loss och övergår från att fokusera till att attackera. Jag blir mest fundersam över att de flesta ägare verkar tycka det är jobbigt. "Men kom nu Prippen, åh, jämt ska han stå och stirra..Se där nu skäller han också."
Men JOBBA för kontakten då. Låt inte 15 minuter av gloende på min hund bli det intressantaste som händer din hund. Gör nåt!!

Min hund är lite kär i släpvagnar, hon vill hoppa upp i dom tex om vi går förbi en som står stilla.. Man undrar ju vad hon fått det ifrån för hon har aldrig åkt någon slags vagn...:p

Det enda som irriterar mig är hundar som skäller och kastar sig i kopplet, men det är mest för att det gör ont i öronen på mig.

Det vanliga: Jag stör mig mest på folk som har "lydiga" hundar och som tydligen visst får ha sina hundar lösa hur som helst, även när det står skyltar att hundar skall vara kopplade. Det är helt okej för min del så länge deras hund är lydiga på riktigt, men när det kommer lösa hundar fram till mina blir jag faktiskt irriterad. Det kvittar ju faktiskt att dom inte kommer rusande, bara för att dom går långsamt och därmed inte verkar stökiga så blir det inte mer okej. Jag bor mitt i centrala Göteborg och går ofta i slottskogen och i promenadstråk. Vill man inte ha koll på sin hund på sådana ställen? Bara för att man vet att ens hund är snäll och bla bla så kanske nån annans hund inte är det och ger sig på den, vill man då ha den 20 meter framför/bakom sig? Jag såg en ägare som inte ens väntade vid ett övergångsställe utan bara gick vidare. Då reagerade faktiskt många runt omkring och undrade vems hunden var och om den var vilse. Mest störande är det såklart när ägaren inte rör ett finger för att kalla på sin hund eller ta bort den från min.

En annan intressant sak var i lördags när vi hade lite minibuketräff. Medan vi väntade in dom sista kom det dels två pudlar som vi råkat ut för förut, deras ägare bryr sig inte ens lite om att deras hundar går fram och nosar på våra trots att vi försöker hålla våra borta. Men sedan kom det en mamma och ett barn, och mamman släppte fram ungen till att hälsa på några av de mindre hundarna. Ungen hade inget hundvett alls utan slängde sig mot hundarna, kastade sig på marken och jagade hundarna när dom försökte komma undan. Mamman bara skrattade och stod i princip och beundrade min afghan istället för att ta vara på sitt barn. Min hund som istället älskar barn vågade ungen inte hälsa på, det var bara dom små som var rädda som var intressanta. Måste man skrämma bort folk med ord för att dom ska kunna bete sig? Ska man verkligen behöva ryta ifrån för att slippa får främmande hundar eller barn fram till sin hund? Då föredrar jag faktiskt att folk frågar, då kan man iallafall säga nej utan att behöva vara en surkärring. :p

min hund väcker en del uppmärksamhet när vi är ute och går så det är helt ok för alla som möter eller passerar mig att peka på oss :eek:

:p Det där känner jag faktiskt igen, kanske inte så jätte ofta men ändock!

Plus alla som kommer fram och frågar vilken korsning jag har.
"Det är ingen korsning, det är en Australian Cattledog."'
"Nej, det har jag aldrig hört talas om, det tror jag inte på".

Nu blev jag så klart nyfiken, vad har du för hund?
En liiiten italiensk vinthund.
image-upload-5-743745.jpg

Håller med på alla punkter.

Grymt störande med folk som vill att deras hund ska hälsa.
Var ute med en stor schäfer förut, jättesnäll men med en kronisk sjukdom som minskade hans ork ganska kraftigt. Så han orkade inte alltid med andra hundar. Mötte ett par med nåt litet lurvigt som bara måååste få hälsa.
Jag sade nej och dem släpper ändå fram den där lilla pensionärshamstern.
Bad dem helt kallt att ta bort sin hund för N hade inte ätit än och han var hungrig:devil: Sedan mötte jag dem inte mer:D:angel:

Var på ett större köpcentrum förut med ovannämnda (bra stora) schäfer i bilen.
Jag satt kvar med honom när de andra handlade för att kunna ta ut honom. Fönstren var nere en bit pga av värmen och fram kommer en kvinna med sina två barn. Hon frågade om barnen fick hälsa och jag sa bestämt nej.

Varför skulle dem licksom, då lyfter hon upp ena grabben och säger åt honom att sticka in handen och hälsa på hunden!:eek: Vilket han också gör såklart.
Trots en morrande stor schäfer med hela raggen rest. Han var gudasnäll men han vaktade enormt. Dessutom tyckte han inte om barn, i alla fall inte pojkar efter att grannen kastat sten på honom som valp. Folk är verkligen inte rädda om sina barn. Hon kunde ju inte veta om hunden skulle hugga. Gav kärringen en rejäl avhyvling och hon tog sina barn och gick sedan.

Men hur fan kan man ens tänka tanken?
Har folk ingen som helst respekt och vett i skallen?

Det finns inte så speciellt mycket som retar min när jag är ute med hunden. Jag har nämligen inge lust att slösa energi på det:D

Det enda som verkligen gör mig riktigt, riktigt förbannad (och flera andra), är om jag ser grannen har sin rottwailer lös runt husknuten...den bet nämligen min förra hund och har verkligen visat att den vill sätta tänderna i min nuvarande oxå. Otroligt respektlöst att inte ha koppel på den bland husen där det är svårt att se om någon kommer gåendes runt husknuten, då den inte ens är 90% pålitlig på inkallning.:mad:

Efter att ha läst allas svar så inser jag att mitt liv måste vara vansinnigt händelselöst. :o
Det som stör mig mest är alla grannar härute på vischan. Det är mest pensionärer som är hemma hela dagarna och de vill gärna stanna och prata med hunden. Problemet är bara att vovve blir helt galen av lycka så fort hon ser människor. Hon hoppar, snurrar, piper och beter sig som en mindre orkan. Självklart går det att träna bort så att hon inte bryr sig, men det är så lagom lätt att gorma på en gammal tant som häver sig ner i hundhöjd och jollrar som en annan förrymd Skansen-schimpans.
Vovve tycker så klart det är toppen, men att alla kanske inte vill bli överfallna av en skitglad dobermann som vill pussas verkar inte riktigt finnas i dessa pensionärers tankevärld.
Dessutom är jag inte sådär överdrivet social och jag njuter faktiskt inte av dessa pratstunder. Jag vill mest vara ifred när jag är ute med hunden.

Jag måste lära mig att säga nej, men samtidigt riskerar man ju att bli stämplad som "den där otrevliga tjejen med en dobermann" och det vill jag ju inte heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka