Promenera i skogen med varg i närheten?

Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha det/kan ha det då) eller har dom lösa? Eller låter ni bli det området helt och hållet?
Fick se idag att en flock vargar har observerats i skogen i närheten (4-5 km bortanför mig), såklart nära den skog vi går i princip dagligen, och som har perfekt väg för att Tilda ska kunna springa lös 😶
Jag vet inte om jag ska fortsätta gå där som vanligt men koppla henne (hon springer aldrig in i skogen utan håller sig på stigen men springer kanske 10-20 meter framför ibland) eller om det är bättre att gå åt andra hållet. Problemet är att skogen hänger ihop åt alla håll och dom kan ju lika gärna befinna sig "åt andra hållet" mot nu.
Hur resonerar ni kring varg och hundpromenader helt enkelt?
Hej
Undrar vad du har för hund? Hur stor är din hund? Jag och min hund går alltid lös i skogen och det är inga problem. Vargar finns där men vi är inte rädda för de...
 
Hej
Undrar vad du har för hund? Hur stor är din hund? Jag och min hund går alltid lös i skogen och det är inga problem. Vargar finns där men vi är inte rädda för de...
Jag har en whippet på ett år, således inte så stor hund (ca 13 kg, 50 cm hög).
 
Bara för dig @Nytant 😉
IMG_20220918_220443.jpg
 
Det har med rovdjursskärpa att göra. I vissa raser avlar man aktivt på rovdjursskärpa, och det ger hundar som jagar t ex räv, varg och björn. Stövare t ex är ofta framgångsrika rovdjurshundar.
I raser där man inte aktivt avlar på det, faller naturligtvis egenskaperna bort.

T ex Wachtelhundarna har i Tyskland ett skärpeprov, där de ska bita ihjäl en vildkatt för att få provutmärkelsen.

OT, men intressant med de olika reaktionerna på det här inlägget.

Terriers som biter ihjäl råttor brukar applåderas, men om samma hundar biter ihjäl vildkatter (som kan vara nästan lika mycket skadedjur som råttor när de kissar och skiter överallt samt föder kull på kull), så är det arga och ledsna gubbar.
Olika djur har olika värden :)
 
OT, men intressant med de olika reaktionerna på det här inlägget.

Terriers som biter ihjäl råttor brukar applåderas, men om samma hundar biter ihjäl vildkatter (som kan vara nästan lika mycket skadedjur som råttor när de kissar och skiter överallt samt föder kull på kull), så är det arga och ledsna gubbar.
Olika djur har olika värden :)

Ja, men det är väl klart att de har olika värden för de allra flesta? Vi har ju inte som kutym att äta hund är, däremot andra djur, just av kulturella och känslomässiga skillnader i våra relationer till olika arter. Som exempel. Ser inte hur det är märkligt (om man inte av moraliska skäl är vegan).
 
Ja, men det är väl klart att de har olika värden för de allra flesta? Vi har ju inte som kutym att äta hund är, däremot andra djur, just av kulturella och känslomässiga skillnader i våra relationer till olika arter. Som exempel. Ser inte hur det är märkligt (om man inte av moraliska skäl är vegan).

Inte märkligt, men intressant!
Det var bara ett konstaterande, jag lägger ingen värdering i det.
 
Inte märkligt, men intressant!
Det var bara ett konstaterande, jag lägger ingen värdering i det.

Men på vilket sätt blir det intressant? Eller alltså, ur en filosofisk pseudodiskussion så visst, personligen kan jag tycka att de är ganska tråkiga. Kulturella och relationella faktorer gör det självklart att vi gör skillnad på djur ur samhällsperspektiv och katter står oss närmare än råttor. För mig är det att slå in öppna dörrar, men jag kanske läser in för mycket i det hela. :)

Nu vet jag ju inte hur skärpeprovet går till men att min corgi klipper en råtta i stallet är ju inte riktigt samma sak som att en jakthund ska bita ihjäl en infångad (och förmodligen ganska stressad) vildkatt. Kulturella skillnader eller ej. Om hunden inte "består provet" så att säga så lider väl katten ganska rejält, kan jag tänka mig.
 
Men på vilket sätt blir det intressant? Eller alltså, ur en filosofisk pseudodiskussion så visst, personligen kan jag tycka att de är ganska tråkiga. Kulturella och relationella faktorer gör det självklart att vi gör skillnad på djur ur samhällsperspektiv och katter står oss närmare än råttor. För mig är det att slå in öppna dörrar, men jag kanske läser in för mycket i det hela. :)

Nu vet jag ju inte hur skärpeprovet går till men att min corgi klipper en råtta i stallet är ju inte riktigt samma sak som att en jakthund ska bita ihjäl en infångad (och förmodligen ganska stressad) vildkatt. Kulturella skillnader eller ej. Om hunden inte "består provet" så att säga så lider väl katten ganska rejält, kan jag tänka mig.

För att för många, särskilt på kontinenten, så har vildkatter typ samma status som råttor. Dvs, de är verkligen inte önskvärda och finns i överflöd. Man tar bort dem när man kommer åt, helt enkelt. Men ja, jag tror nog att du läser in för mycket i det hela :)

Som jag fått det berättat för mig så var det ungefär som när din corgi tar en råtta i stallet.
Man släpper på observerade vilda katter, ofta på en gård, hunden jagar ikapp och biter ihjäl katten. Den är inte infångad först.
Hundföraren har bössa och katten avfångas om det skulle bli fel.
Typ som all hetsjakt bedrivs, där den är tillåten.

Lidandet för en katt där hunden inte består provet är nog samma som för den råttan som överlever ett hundangrepp. Fast det är kanske ovanligare att man får tag i en skadad råtta, om den klarar sig undan hunden?

Vill bara poängtera att jag absolut inte är för de här skärpeproven, jag tycker att de är gräsliga.
 
Ja men precis. Det finns ju ingen hundras där alla jagar vildsvin utan hundar är ju individer. Det ligger mycket arbete bakom en bra jakthund och många faktorer spelar in, oavsett vilket vilt den jagar.
I vissa länder använder man bedlington till vildsvin (och ofta som råtthund, vilket känns mer rimligt). Här är de mest utställning/ fluffhund.

Däremot så märker jag ju att när det händer det något så finns det inte i deras värld att backa.
 
För att för många, särskilt på kontinenten, så har vildkatter typ samma status som råttor. Dvs, de är verkligen inte önskvärda och finns i överflöd. Man tar bort dem när man kommer åt, helt enkelt. Men ja, jag tror nog att du läser in för mycket i det hela :)

Jo, men det är ju det jag menar; kulturella skillnader. Här har vi ju inte riktigt det problemet och katten är ett uppskattat sällskapsdjur, så de olika reaktionerna beroende på vilket djur det är som dödas är ju då inte konstigt. Men, sidospår, vi släpper det! :)
 
Men på vilket sätt blir det intressant? Eller alltså, ur en filosofisk pseudodiskussion så visst, personligen kan jag tycka att de är ganska tråkiga. Kulturella och relationella faktorer gör det självklart att vi gör skillnad på djur ur samhällsperspektiv och katter står oss närmare än råttor. För mig är det att slå in öppna dörrar, men jag kanske läser in för mycket i det hela. :)

Nu vet jag ju inte hur skärpeprovet går till men att min corgi klipper en råtta i stallet är ju inte riktigt samma sak som att en jakthund ska bita ihjäl en infångad (och förmodligen ganska stressad) vildkatt. Kulturella skillnader eller ej. Om hunden inte "består provet" så att säga så lider väl katten ganska rejält, kan jag tänka mig.
Jag kan hålla med, det är ju något som har stötts ett par gånger.
Samtidigt just det här exemplet med att släppa hundar på vildkatter har jag aldrig hört tidigare, vilket gör det intressant att veta.

Min invändning mot det hela är framförallt att jag inbillar mig att även om råttor är intelligenta och säkert känner av stress innan, så är de mindre och lättare att ha ihjäl på direkten.
 
Jag har en whippet på ett år, således inte så stor hund (ca 13 kg, 50 cm hög).
Då förstår jag att du är orolig för din hund för vargangrepp....Själv har jag en stor hund sankt bernhardshund som väger 80 kg, 70 cm hög och är nästan dubbel så stor som en varg. Skulle en varg gå till angrepp då tror jag inte att vargen har en chans mot min stora starka hunden.
 
Då förstår jag att du är orolig för din hund för vargangrepp....Själv har jag en stor hund sankt bernhardshund som väger 80 kg, 70 cm hög och är nästan dubbel så stor som en varg. Skulle en varg gå till angrepp då tror jag inte att vargen har en chans mot min stora starka hunden.
Var inte för säker på det, din hund kanske är stark men den är inte snabb och den har inte erfarenhet av att döda så som en varg har
 
Oavsett vad man har för slags hund vill man väl inte att den blir attackerad av varg heller, spelar ingen roll vem som "vinner". Det vore nog en rätt jobbig och potentiellt farlig upplevelse helt oberoende av ras, även om mindre raser är mer utsatta.
 
Var inte för säker på det, din hund kanske är stark men den är inte snabb och den har inte erfarenhet av att döda så som en varg har
Jag är ganska säker på att det finns ingen varg i världen som skulle våga ta min hund. Min hund är inte som alla andra vanliga hundar. Min hund är en riktig fighter och är stor och stark, den skulle döda vargen utan några större problem!!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 301
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp