Prommenader?

T

TRES

Kanske tycker ni att frågan är lite dum..men strunt samma.

Jag har precis fått hem min hund ett par veckor (flyttat hemifrån och kunde inte ta med hunden, bodde i hus innan)
Nu får hon vara hos mig i lägenheten och jag undrar hur ofta man ska gå ut med hunden. :confused:

Jag gick imorse i timme i skogen, vid 8-9. Sen gick jag ut 12 och var ute 50 min. Tänkte gå vid 15, 18 och 21. Låter det bra eller ska man gå kortare men oftare.

Det kanske är konstigt att jag inte vet detta, men jag bodde ju som sagt i hus med en super stor tomt förut och då var hundarna ute hela tiden, och jag gick 1-2 timmar om dagen fast inte för att hunden skulle uträtta behov utan för motion och lite träning (och för att det är mysigt såklart.. :love:)

Hon är 6 år, och i god kondition om det har betydelse.

Tack på förhand!! :bow:
TRES
 
Faktum är att man inte tänker på en sådan sak när man bor i hus då hunden går ut och in nästan som den vill. Men gå ut med hunden bestämda tider som du skrev. Men att gå ut med den utöver dessa tider om möjligt är ju inget som "förbjuder" ;) Då hunden vart van vid att komma och gå som den velat.Man kan ju gå ut och sätta sig i parker med flexi koppel osv sommartid. Bara fantasin sätter gränser :smirk:
 
nej klart man kan gå ut mer, men jag undrade mest om det var alldeles för lite...?
 
Du går ut ofta, så det behöver du inte oroa dig för.
Själv är jag ute med min hund max tre gånger per dag. Ibland blir det bara tre korta kissrundor, men oftast rastar jag henne på förmiddagen och åker sedan till brukshundklubben där hon är med och lallar runt några timmar. Kommer jag hem tidigt blir det en kissrunda sen på kvällen igen.

När det gäller hur ofta en hund behöver gå ut så är det väldigt individuellt. Min hund blir kissnödig ungefär var sjätte timme och vill rastas då. En annan hund jag haft blev egentligen inte pinknödig förrän efter ca sju timmar, men kunde gärna rastas var femte timme också.

Så för att hitta din egen rutin kan du fundera ut hur ofta din hund behöver göra ifrån sig. Ingen frisk, vuxen hund behöver pinka var tredje timme, men om du vill gå ut så ofta kan du självklart göra det.

På morgonen är ju hunden ofta pigg efter nattens vila så då kan det vara lämpligt med en lång promenad och framåt kvällen vill man ju att hunden ska somna sött så då kan man också trötta ut den genom mental och fysisk träning. Mitt på dagen räcker det ofta med kortare promenad.
 
okej.. då behöver jag inte oroa mig.. :)
Har precis varit ute 1 ½ timme.. :D Vi lallade på i skogen, det var jätte mysigt men jag tappade bort mig lite..

Hon behöver inte göra ifrån sig så mycket, men jag vill mest att hon inte ska tycka livet är urtrist hos mig där hon inte har sina kompisar..

Vad kan jag hitta på med henne när vi är inne för att aktivera henne. Vi kör lite sitt-ligg-stå-rulla runt och sånt. gömmer godis. Men vad kan jag mer göra?
 
Hundar gillar att gå ut ofta, men jag tycker inte att det är för sällan som du går ut med hunden, själv så går jag ut med hunden på morgonen en stund sen får han klara sig till nån av oss slutat jobbet, o vi drar till stallet kan variera mellan 16- 19.
Men det beror ju oxå på vad hunden är van vid! vår hund bryr sig inte om han inte kommer ut på hela dagen han kan hålla sig länge men inte skulle han tack nej till en promenad.
 
Jag hade samma problem när jag flyttade från hus på landet til lägenhet.
Mina hundar vill gärna ut ofta och länge men de gör varken nr 1 eller nr 2 om jag är ute för ofta. De kissar efter ca 7 timmar. Går man ut efter bara 4 timmar strosar de bara omkring om jag inte säger till dom att de ska kissa! :D
 
Min hund som är van att bo i lägenhet får gå ut ca. 20 min på morgonen (8.30)... 20 min på lunch (1-tiden), 30 min när pojkvännen slutat jobbet vid 17 och sen en kvällspromenad, där han oftast får springa lös och busa, om han inte är med till stallet och sånt... så du går nog inte ut för lite iaf :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
10
· Visningar
278
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 271
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 923
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp