Bukefalos 30 år!

Lager

Trådstartare
Min yngsta hund har plötsligt blivit medelålders, 7 år - ganska omskakande plötsligt känns det som. Efter ett besök hos Veterinären pga blod i urinen så har vi diskuterat prostatan och prostatabesvär hos seniorer. Jag tog krasst för givet att det var en UVI när vi åkte in, och att vi skulle få antibiotika smidigt utskrivet efter en bakterieodling. Men nä. Ultraljud är inbokat och ev vidare kontroller.

Så min generella fråga är helt enkelt om någon på Buke har erfarenhet av prostatabesvär hos hund? Hur gick undersökningarna till? Behandling / medicinering? Alternativ?

Är inne på min elfte vovve nu och har aldrig stött på besvär med prostatan - ca hälften har varit tikar i och för sig. Kanske har jag haft tur? Har haft labrador och schäfer. Stod hos Vet och kände mig sådär hälsosamt korkad och okunnig, som det väl är nyttigt att känna lite nu och då för att fortsätta vara ödmjuk.

Min yngsta hund har plötsligt blivit medelålders, 7 år - ganska omskakande plötsligt känns det som. Efter ett besök hos Veterinären pga blod i urinen så har vi diskuterat prostatan och prostatabesvär hos seniorer. Jag tog krasst för givet att det var en UVI när vi åkte in, och att vi skulle få antibiotika smidigt utskrivet efter en bakterieodling. Men nä. Ultraljud är inbokat och ev vidare kontroller.

Så min generella fråga är helt enkelt om någon på Buke har erfarenhet av prostatabesvär hos hund? Hur gick undersökningarna till? Behandling / medicinering? Alternativ?

Är inne på min elfte vovve nu och har aldrig stött på besvär med prostatan - ca hälften har varit tikar i och för sig. Kanske har jag haft tur? Har haft labrador och schäfer. Stod hos Vet och kände mig sådär hälsosamt korkad och okunnig, som det väl är nyttigt att känna lite nu och då för att fortsätta vara ödmjuk.
Min första hund fick också blod i urinen och då upptäcktes den förstorade prostatan och flera cystor i prostatan. Han blev kastrerade och hade aldrig mer problem efter det.

Min hund fick blod i urinen som 7-åring. han behandlades med Ypozane och prostatan minskade. Som bifynd hittades problem med njurarna, men det hade inte med prostatan att göra vad jag förstår utan upptäcktes när han ultraljudades.

Efter behandlingen med Ypozane försvann blodet direkt.

Samtliga 4 hanar jag levt med har fått förstorad prostata. Alla 4 blev bra efter kastrering. Behandlade den senaste med Ypazone vilket minskade problemen men de kom tillbaka när effekten gick ur och då kastrerades han på riktigt och problemen upphörde helt.

Min numer bortgångne chowhane Öhman hade prostatabesvär när han blev äldre. Ultraljud bekräftade tillståndet och han behandlades med Ypozane vilket tog bort alla besvär. Då jag ville para en av mina tikar med honom, så valde jag behandling istället för kastrering. När avelsbiten var klar så hade jag lyckats missa att betala försäkringen med någon dag, så hans försäkring avslutades och aktiverades igen, vilket gjorde att inget gällande prostatan gällde. Av den anledningen så valde jag att fortsätta att behandla honom med Ypozane när besvären dök upp (någon gång om året) istället för att kastrera honom.
Hans symptom på förstorad prostata var bitvis diffusa. Någon gång kissade han blod, vilket var ett tydligt tecken, men en annan gång började han skrika rakt ut när de andra hundarna sprang förbi honom bakifrån eller ibland utan egentlig anledning alls. Hos veterinären såg de en lindrigt förstorad prostata, men hade svårt att tro att detta skulle göra att han skrek. Han visade inga symptom alls på att ha ont i ryggen eller någon annanstans. Ypozane sattes in och han slutade direkt skrika. Öhman var en riktig drama queen och skrek inte för att han kände smärta, utan förmodligen för att något kändes konstigt. Han var en sådan som bokstavligen skrek bara han SÅG en nål hos veterinären.

Har veterinären konstaterat prostatabesvär? Ascot hade plötsligt blod i urinen när han var runt 7 år. Vi åkte in och veterinären pratade då om prostatabesvär samt kastrering. Det visade sig dock vara "stenar" i urinblåsan som var orsaken. Vi behandlade det med specialfoder tror jag, som han bara behövde äta under en viss period, och besvären försvann och kom aldrig tillbaka.

Har veterinären dock konstaterat prostatabesvär så är det ju dock det.

Nu - två dagar med ultraljud och ett antal prover senare så har veterinären kommit fram till diagnos, UVI. Som jag trodde från början. Vovve får antibiotika. Matte ca 9 000 kronor fattigare... men försäkringen hoppar väl in efter bedömning.

Vet trodde att det var prostatan och var bestämd med behovet av ultraljudet, och tja. Du står ju där som ägare och vet inte riktigt. Men prostatan såg perfekt ut iaf.

Tack för era svar! :heart Det är skönt att få höra om fler erfarenheter, och jag noterar Ypozane inför framtiden, som flera av er skrivit.

Nu - två dagar med ultraljud och ett antal prover senare så har veterinären kommit fram till diagnos, UVI. Som jag trodde från början. Vovve får antibiotika. Matte ca 9 000 kronor fattigare... men försäkringen hoppar väl in efter bedömning.

Vet trodde att det var prostatan och var bestämd med behovet av ultraljudet, och tja. Du står ju där som ägare och vet inte riktigt. Men prostatan såg perfekt ut iaf.

Tack för era svar! :heart Det är skönt att få höra om fler erfarenheter, och jag noterar Ypozane inför framtiden, som flera av er skrivit.
Det låter som att du tycker att ultraljudet var onödigt, men då förstorad prostata är betydligt vanligare hos medelålders/äldre hanar än vad UVI är, så är det inte konstigt att veterinären gissade på det först. Ultraljudet var absolut inte onödigt, då det är så man kollar hur prostatan ser ut och man kan även se om det finns stenar i urinblåsan som orsakar blodet. Det verkar som att du fick helt korrekt behandling!

Liknande trådar

• Prostata bekymmer
  • Neurologisk inkontinens!
  • Ofräsch hund utan tydlig diagnos - långt!
  • Njursjukdom

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka