Protein utslag/allergi

QuickStar

Trådstartare
Min hund har under några månader mer eller mindre hela tiden haft klåda eller något sådant.
Symptomen visar sig som så att han biter sig mycket på bakdelen, "gnager" i pälsen så han får kala fläckar och sår som jag får smörja in så de ska läka. Dessutom luktar han i perioder ganska mycket hund om ni förstår vad jag menar.

Vi har varit hos veterinären, hon kunde inte fastställa skabb men inte heller utesluta det så han fick behandling mot det men blev inte bättre, jag fick även ett special shampoo att tvätta honom med, följde anvisningarna och det hjälpte mot lukten men inte klådan.
Så nu börjar det kännas hopplös det märks ju på honom att han tycker det är jobbigt att det kliar.

Sen läste jag i en av mina hundböcker om protein känslighet och funderar på om det kan vara något sådant?
Vi ska till veterinären igen om 1½ vecka för bla. vaccinering och tänkte diskutera lite med veterinären då, men jag skulle vilja att ni hjälpte mig lite så jag har lite mer fakta att gå på.

Han äter Nutra Nuggets Performence, den gröna säcken med extra energi, då han har ganska svårt att hålla vikten så äter han lite mer än vad som är rekomenderat och är ändå på gränsen till för smal.
Har inte innehålls dekl för fodret framför mig, är det mycket protein i fodret? skall jag prova att byta till en foder med mindre protein i för att se om klådan upphör eller så jag kan utesluta det?

~Milla~
 
Min New Foundland råkade ut för allergi.Med just fruktansvärd klåda och det luktade väldigt illa. Han hade dock också fukt eksem som gjorde sitt med lukt osv.Jag bytte foder helt.Började koka ris,blandade i oxfärs (köptes billigt av uppfödare) samt kokade fisk och blandade i vitaminer osv. Mycket jobb men det hjälpte. :pDet ska finnas foder som heter kyckling och ris,samt lamm och ris.Prova???
:confused:
 
Ger du din hund kokt ris fisk etc även idag eller gjorde du det en övergångsperiod medan du bytte till ett annat foder? Vilket i såfall?

Jag tror att Nutra har något lamm/ris eller kyckling/ris foder, ska kolla det och se om det kan vara aktuellt att byta.

Jag vill helst att han ska kunna äta ett torrfoder då chansen är störst att han får i sig alla vitaminer/mineraler som han behöver då, men givetvis så fungerar det ej så får jag ta över honom på en liknande foderstat som du gav din hund, tack för svaret!
 
Hunden lever inte idag pga bilolycka,men jag gav honom den dieten i ca 4 månader men sista månaden så körde jag in honom på lamm/ris torrfoder.Det verkade fungera.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 311
Senast: Happimess
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 839
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 432
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp