Proteinbrist / Proteinöverskott?

Sv: Proteinbrist / Proteinöverskott?

Jag tycker inte att du svamlar, det är klart man blir orolig och det här med utfodring är inte helt lätt. Jag har själv samma problem med min kallblodstravare, han är tanig över ryggen och allmänt tunn. Jag har sedan i våras givit mer grovfoder o kraftfoder (havre o Krafft Pluss). Han blev finare över sommaren men är fortfarande tunn o dåligt musklad/mager över ryggen. Nu sedan installningen så bokstavligt vräker jag i honom mat, 12 kg grovfoder och 2 kg havre (röd)+ 1 kg krafft Pluss (blå/röd) + 5 dl betfor, (torr mängd)/dag. Visst är han skapligt rund men ryggen, överlinjen är tanig fortfarande. I dag upptäckte jag att han var lite knottrig o knölig på huden, jag tror att han kan ha fått nässelutslag pga för mycket protein el att vi har börjat ge hösilage, är det någon som har erfarenhet av detta?

Tyvärr(?) ingen erfarenhet av nässelutslag.

Och visst blir man orolig, spec med tanke på att min brukasr vara ganska extremt välmusklad och fyllig i hela överlinjen. Men nu är han i alla fall på väg tillbaka. Dock funderar jag över silagets värden fortfarnade, åsikterna går väldigt isär. Min käkar runt 20 kg silage per dag nu.

Jag är inte jättebra på detta men försöker att lära mig. jag har förstått det som att hästen omvandlar ungefär 10% av proteinintaget till energi. Det borde ju betyda att de ej kan gå på minus vid omvandling av protein till energi. Sedan har jag läst de två sidorna som det länkas tiil i inläggen ovanför. Jag tycker inte att de moltsäger varandra. jag tycker att båda två skriver att om det är extermt proteinöverskott så kan det kanske bli så att den enrgi som inledningsvis (egen tolkning) går åt för att bryta ner proteinet ej räcker till.
Jag hade nog satsat på en analys i alla fall eller också väntat på att någon ex HH ger ett bättre svar.

Följer diskussionen och teorierna med spänning, har liknande problem med ett par av hästarna. Men med skillnaden att jag vet vad höet innehåller för något, men det stämmer inte ändå? Dessutom två hästar som man inte stoppar i extra energi i onödan så att säga, så det är ju högintressant om det i själva verket är proteinöverskott/energibrist som är boven i dramat när man stoppar i dem foder med mindre energi/mer protein:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka