Bukefalos 28 år!

proteinfoder

fleur

Trådstartare
Panik!!! Har precis fått analysen på vårt hö, 7,3MJ o 33g smältbart prot. per kg hö. Jag hade "räknat" med minst 50g. Eftersom hästarna inte äter mer än ca 8kg hö behöver jag komplettera med ett proteinrikt kraftfoder. De äter redan ca 1/2 kg lucern samt ca 4kg kraftfoder. Nån som har tips på proteinfoder?
 
Sv: proteinfoder

Min häst får 2kg luzernpellets/dag vintertid för att hålla hullet. Iofs en svårfödd vbltjej. Vad jag menar är att du borde kunna höja luzerngivan.
 
Sv: proteinfoder

Maxgivan är 100 g per 100 kg häst och dygn.
Börja med någon matsked och öka på långsamt.
 
Sv: proteinfoder

Kallar du det panik. Mitt hö hade förskräckliga värden förra året. 7,6 Mj och 12 smrp.:devil: Det kallar jag panik. Löste det med soja och lucern.
 
Sv: proteinfoder

fleur skrev:
Det brukar väl inte behövas så stora givor av sojamjöl?

Nej, det är det som är poängen med sojamjöl. Om man räknar lite på den info vi fått så kommer man fram till att underskottet i grovfodret är ca 90 g. skulle man försöka tillgodose det med enbart soja skulle det behövas ca 250 g, men eftersom den även utfodras med kraftfoder, som ofta har ett "överskott" på protein, och dessutom lucern, så blir nog inte beovet av sojamjöl särskilt stort. Jag har förutsatt att hästarna varken är dräktiga eller digivande - det skulle förändra situationen avsevärt.

David
 
Sv: proteinfoder

Hästarna är tävlande galoppörer som är svåra att hålla i hull
 
Sv: proteinfoder

Då gäller det jag skrev. Hård träning gör inte att förhållandet mellan energi och protein behöver förändras. En kvot på 6 g smb RP/MJ bör vara tillräckligt (det finns alltid något undantag). Gör en koll av hela foderstaten och kolla hur det ser ut. Då vet du om du behöver komplettera med t ex soja (vilket är det alternativ som ger mest protein för pengarna). Troligen kommer det ine att behövas särskilt mycket.

David
 
Sv: proteinfoder

Om du ger 4 kg kraftfoder borde du inte ha några problem att få upp proteinet ändå. Jag skulle bli mer panikslagen över det låga energivärdet till en tävlande galopphäst.
 
Sv: proteinfoder

De får ca 117-120mj det kallar jag inte lågt. Havre complett 13mj/kg samt 2-3dl olja
 
Sv: proteinfoder

JAg tror attt Madick syftade på det låga energivärdet i höet.

Med ett energirikare hö kunde du ju ge mindre kraftfoder.
 
Sv: proteinfoder

Man har visat att på galopphästar så ger stora överskott av protein jmf med normbehov sämre lopptider (finns med i D. Frapes Equine Nutrition tror jag).
 
Sv: proteinfoder

Men i det här fallet handlar det om att komma upp i "normalkvot". Varför skulle man vilja ligga lägre?

David
 
Sv: proteinfoder

Ok, jag förstod nog fel. Fick för mig att trådskaparen ville ha upp kvoten högre eftersom galoppörer var svåra att hålla i hull.

Men hursom så finns det flera som menar på att vid mycket hårt arbete är det inte säkert att proteinet behöver följa med upp när man ökar energin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 082
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 936
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 631
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp