Proteinfunderingar...

K

Krabban

Jag är relativt ny på det här att räkna foderstat själv, men gör det iallafall utifrån SLUs häfte och Christina Planck + lite småtips som man snappar upp t.ex. här på forumet.

Iallafall vad som slår mig är att när jag räknar på min häst som får ett helt okej hö på ca 40 smrp och kanske 7,5 Mj (per kg foder) så har jag jättesvårt att få upp proteinet till honom och måste då ta till ngt slags superproteinfoder ;), medans alla andra verkar kunna ha bara det här höt och så lite havre i princip.

Jag fattar liksom inte, hur kan behoven vara så olika? Okej jag förstår ju förstås att de är olika men inte SÅ HÄR olika.

Men jag tänker när man räknar ut behovet, så enligt pappret har min häst ett ganska stort proteinbehov, och det borde ju de andra pållarna oxå ha då tycker jag. På pappret så blir det ju samma behov eller vad man ska säga för hästar av samma typ och storlek i princip.

När jag räknar på min häst så skulle det ALDRIG funka med havre och betfor tex. Eller ngt av de här muslifodrena som jag tycker ser så mumsiga ut (:D).

Jag bara funderar... hur kan det skilja så himla mycket? Bara en lite tanke... :bump:
 
Men med 8 kg hö, 1,5 kg havre och 100 gr betfor får du ju en Smrp/MJ-kvot på 6. :confused:

mvh Jessica
 
Med det höet borde du ju få till en mkt "enkel" foderstat?? :confused:

Jag har ett hö på runt 7 MJ och 44 Smrp (minns inte de exakta sifforna i huvudet), och jag behöver bara ge höet, en skvätt havre och 0,2 kg kli.
 
Okej nu var inte de här de verkliga värdena, har dem inte i huvudet. Men de är inte så långt ifrån, jag tror kvoten blir ngt runt 5,3 eller ngt sånt.

Grejen är den att jag ger gärna absolut minsta möjliga giva krafftfoder oxå och istället mer hö (om det går) tycker tex att 8 kg hö är för lite. Enligt mina beräkningar kan jag bara ge 9 och jag tycker det är lite, jag hade gärna gett mer. :)

Problemet som jag märker det är iallafall alltid att så fort proteinet kommer upp, då kommer oxå energin upp i de flesta fodersorterna. Och det tycker jag borde stämma för de flesta, och därav mina funderingar hur det kommer sig att så många ändå kan gå på de fodrena som de gör. :confused:
 
Prova att byta ut lite av höet mot lucern, som också räknas som grovfoder, eller byt ut lite av kraftfodret mot Krafft Protein eller Krafft Breed.

mvh Jessica
 
Tack för tipset! Fast det var inte det jag ville i den här tråden, har en foderstat som funkar utmärkt just nu! Men tack ändå! :)

Nä alltså det var eg bara en generell fundering över, som jag skrivit tidigare, hur hästar som går på samma hö kan äta så mkt mindre proteiner än min häst. Och att jag tycker de flesta foder har för hög energi i förhållande till proteinet, åtminstone efter vad som skulle passa min pålle. Och att jag tycker inte eg att det borde behöva vara så stor skillnad.

Jaa det här blev en vimsig tråd, lite svårt att förklara vad jag menar, men men... det var eg bara att jag har tänkt på det och undrat över hur det eg går ihop att andra hästar kan gå på mer "vanliga" fodermedel än min, trots att jag inte tycker han har ngt störrre proteinbehov än ngn annan.

Men tack för alla svaren iallafall! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 276
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kära dagbok, Idag tänkte jag att vi ska prata om mitt kära kontrollbehov. Det blir nog lite rörigt, men jag ska försöka hålla mig...
Svar
18
· Visningar
1 373
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 863
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp