Proteinöverskott...

T

Trampe

Om nu min höanalys stämmer (har mailat analysföretaget för att kolla så jag ej fått fel!) så har jag värdet smrp 99 g/kg foder och en kvot på 12,6 vilket jag fått förklarat för mig är skyhögt (jag är helt grön på analysvärden...)
En vänlig själ ( :love: ) här på Buke har räknat lite åt mig och föreslagit att byta ut hälften av höet mot halm. Men pållarna är inte så förtjusta i halm... (ska även tillägga att de står på halm).
Kan jag få lite synpunkter, tankar och tips! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Proteinöverskott...

Du kan inte få tag på ett hö med låga värden & låg kvot att blanda ut med då om dom ej gillar halm?
Mina gillar inte heller halm, så jag förstår om det är svårt. Halm är till för att sova på säger dom. ;)
 
Sv: Proteinöverskott...

*knycker tråd* hoppas det är ok ;)
Undrar om det är skadligt med proteinöverskott från grovfoder eller om det är värre om överskottet kommer från kraftfodret? Mitt hö innehåller oerhört mycket kalcium oxå, är det någon fara? (Ca/P-kvot på 2.9)
/Veronika som har smrp på 59 och kvot på 9.6
 
Sv: Proteinöverskott...

Ingen fara att ge hästen av detta. HH
 
Sv: Proteinöverskott...

Jag skulle ta kontakt med en foderrådgivare och få hjälp med en foderstat, särskillt som du är "grön" på området. :)
 
Sv: Proteinöverskott...

Vi hade liknande värden för 2 år sedan 90g smb p och 12 MJ.
Hästarna var runda, fina och pigga. Behövde inte ge så mycket kraftfoder. Det fungerade bra.
(nu blir jag nog hängd här på forumet där man inte bör fodra med annat än perfekta värden ;) ;) )
 
Sv: Proteinöverskott...

HelenaHandberg skrev:
Ingen fara att ge hästen av detta. HH
Tror du alltså jag kan fodra fullt ut med höet? Fodrar just nu med Hippo Müsli Bas och har bett en foderrådgivare på Svenska Foder räkna på det oxå. Förmodligen behöver de kanske inte kraftfoder alls (?) Men det är alltså ingen fara med höet??? :crazy:
 
Sv: Proteinöverskott...

Lutta skrev:
Jag skulle ta kontakt med en foderrådgivare och få hjälp med en foderstat, särskillt som du är "grön" på området. :)
Tack, jag har idag faktiskt bett en foderrådgivare på Svenska foder om hjälp, hon ska räkna på detta nästa vecka.
 
Sv: Proteinöverskott...

lundsbo skrev:
Vi hade liknande värden för 2 år sedan 90g smb p och 12 MJ.
Hästarna var runda, fina och pigga. Behövde inte ge så mycket kraftfoder. Det fungerade bra.
(nu blir jag nog hängd här på forumet där man inte bör fodra med annat än perfekta värden ;) ;) )

Gav du dem bara hö eller halm oxå som jag blivit tipsad om???
 
Sv: Proteinöverskott...

CosmicQueen skrev:
Du kan inte få tag på ett hö med låga värden & låg kvot att blanda ut med då om dom ej gillar halm?
Mina gillar inte heller halm, så jag förstår om det är svårt. Halm är till för att sova på säger dom. ;)

Precis så anser mina hästar oxå!
Har kontaktat en foderrådgivare idag, hon ska räkna nästa vecka. Men visst, ett annat lite sämre hö är ju alltid ett alternativ, Tack!
 
Sv: Proteinöverskott...

Ja det är lika bra att du frågar någon som VERKLIGEN kan detta. Jag är ju ingen expert och vet inte hur det fungerar om grovfodret ger så hög kvot... det kanske inte gör nåt?
Men en sak är säkert! Inte behöver du ge nåt kraftfoder iaf!! Det skulle isåfall vara nåt som sänker kvoten (dvs ren energi).
 
Sv: Proteinöverskott...

milly skrev:
Ja det är lika bra att du frågar någon som VERKLIGEN kan detta. Jag är ju ingen expert och vet inte hur det fungerar om grovfodret ger så hög kvot... det kanske inte gör nåt?
Men en sak är säkert! Inte behöver du ge nåt kraftfoder iaf!! Det skulle isåfall vara nåt som sänker kvoten (dvs ren energi).

Ja jag kände att jag ville ha lite mer "kött på benen" :smirk: så jag ringde Svenska Foder. Men du ska ha ett stort tack för hjälpen iallfall! Supersnällt!
 
Sv: Proteinöverskott...

jao,

i en "perfekt värld" där allt var möjligt skulle jag leta reda på ett hö som är riktigt dåligt, för det finns ibland någon som fått skithö.. och bytt ut halva lasten.. fodrat 50/50 och sluppit ge kraftfoder..

ska du ge kraftfoder är det betfor, krafft ponny och olja som är under 6 i kvot..
 
Sv: Proteinöverskott...

Jag anser att HH har mer kunskaper om utfodring än ngn foderföretagsanställd rådgivare jag träffat på eller hört talas om. Att försöka spä ut med kraftfoder är helt fel. I första hand försök hålla ner kraftfodret, om hästen behöver extra energi utöver grovfodret, ge olja el betfor. Håll koll på magen o om den är ok så oroa dig inte.
Att spä ut med halm kan ge problem att få i hästen tillräckligt med energi om den arbetas.
PL
 
Sv: Proteinöverskott...

Trampe skrev:
Gav du dem bara hö eller halm oxå som jag blivit tipsad om???

Våra står på halm.
Utöver det så fick de betfor, vetekli, olja och lite havre.
(FT häst *** samt fullblod)

Mina hästar har alltid ätit en hel del stråfoder och de tränades då mycket. De var runda och fina, inga problem med magar eller svullna ben.

Jag tror inte att det är hysteriskt farligt med högt proteinvärde i stråfodret.
 
Sv: Proteinöverskott...

Veronika skrev:
*knycker tråd* hoppas det är ok ;)
Undrar om det är skadligt med proteinöverskott från grovfoder eller om det är värre om överskottet kommer från kraftfodret? Mitt hö innehåller oerhört mycket kalcium oxå, är det någon fara? (Ca/P-kvot på 2.9)
/Veronika som har smrp på 59 och kvot på 9.6


överskott från kalcium är inte farligt om det inte rör sej om HUR mycket som helst, bättre kalcium överskott än fosfor överskott
 
Sv: Proteinöverskott...

crocket skrev:
överskott från kalcium är inte farligt om det inte rör sej om HUR mycket som helst, bättre kalcium överskott än fosfor överskott

Kalcium ligger på 5 g/kg foder
Fosfor: 1.7 g/kg foder
Mg: 1.7 g/kg foder

Har räknat lite på det o för den ena hästen som har Kalciumbehov på 27 får med det jag räknat på 58.
 
Sv: Proteinöverskott...

Veronika skrev:
Kalcium ligger på 5 g/kg foder
Fosfor: 1.7 g/kg foder
Mg: 1.7 g/kg foder

Har räknat lite på det o för den ena hästen som har Kalciumbehov på 27 får med det jag räknat på 58.

i mina ögon, ser det ut som lite för stort överskott av kalcium, min häst ska ha ett behov på 37 ca, och när jag har räknat får han 43 ca, vilket inte är några problem. man får försöka sätta sej in i hästens sits; 31 g överskott på ca på en (chansar) 400 kg häst....
Om det går skulle jag försöka dra ner på kalcium halten.
 
Sv: Proteinöverskott...

peter_lundin skrev:
Jag anser att HH har mer kunskaper om utfodring än ngn foderföretagsanställd rådgivare jag träffat på eller hört talas om. Att försöka spä ut med kraftfoder är helt fel. I första hand försök hålla ner kraftfodret, om hästen behöver extra energi utöver grovfodret, ge olja el betfor. Håll koll på magen o om den är ok så oroa dig inte.
Att spä ut med halm kan ge problem att få i hästen tillräckligt med energi om den arbetas.
PL

Menade du till trådskaparen?

iaf - vem är HH?!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp