Proteintillskott

Har bokat hösilage med lägre kvot än vanligt till vintern o vill kolla runt lite på proteintillskott. Vad använder ni o varför?

Vi är helt klart mest inne på lusern i pelletsform då vi har en åf med ren lusern som hästarna gillar. Blöter med övrig mat.

Behöver vi mer protein/mindre energi funderar vi på potatisprotein, ska ringa en åf till Kvarnbys o se om de kan ta hem. Annars vet jag krafft muskel har mycket potatisprotein, finns de fler liknande utan för.mycket annat i? Helst utan tillsatta mineraler.

Soja har vi typ räknat bort. Hästar som reagerar, tveksam framställning o ev tveksam aminosyrasammansättning är några grejer jag lite har i huvudet. Inte kollat noggrant på ett bra tag dock.

När jag kollade runt snubblade jag över något nytt framställt ur typ vete fattar jag det som. Någon som har erfarenhet av detta eller vill uttala sig? Vimital protein complex från Trikem. https://www.globussportwebshop.se/butik/protein-complex-pro-balance-vimital

Brukar blanda lucernhack, linfrökaka, potatisprotein (brukar ta krafft muskel bara för att det är små pellets) och krossat korn till en egen müsli. Kornet, eller ibland någon färdig müsli, blandar jag i för att de kräsna också ska äta. Funkar fint och jag slipper ta ur en massa olika byttor. Slår över lite vatten så pelletsen faller sönder lite i krubban. blir stor volym av hacket så tar maten mer tid att äta upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp