Bukefalos 28 år!

Provar igen - Hestekraft

malinsky

Trådstartare
Någon som ger sina hästar hestekraft?

Vad har ni för häst - hur mkt går den
Hur mkt får den per dag
Varför utfodrar ni med det - har det givit resultat?
Vad tycker ni som har testat hestekraft om fodret?
Vad tyckte hästen :D
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

JAg fodrade med hestekraft till mina travhästar som gick ca 2mil i jogging varannan dag. Då åt de 12 kg hö 2kg hestekraft 0.5 kg betfor och 2kg kross
Bra hull o de gillade det anledningen till att jag började var att min märr inte gillade krafft
Nu är det för långt till en försäljare typiskt
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Det är det enda färdigfodret jag köper annars blandar jag helst själv. Hestekraft har både högt protein och högt energivärde. Energin i sin tur är skonsam i form av mikroniserad spannmål och fett. Dessutom älskar alla svårfödda hästar det. Jag ger det till dem med höga energibehov och till dem som ska gödas.
Det negativa är att de hällt i vitlök vilket jag inte tycker är hästmat. MEN dosen är så liten 1 gram per kg att to m jag kan acceptera den! HH
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

En kompis gav sina travhästar det,
hästarna älskade verkligen Hestekraft !
Minns inte giva odyl.
Men det såg ut som en säck med utspädd jord :D
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Jag gav hestekraft förra vintern. Hästen älskar det och det har bra värden för mitt hö (hög smrp/MJ kvot). Jag gav 1 kg om dagen.
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Jag fodrade med det för några år sedan men då mina hästar började tappa pälsen av fodret slutade jag, Vet många som haft samma problem så jag kan inte rekommendera det.
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Jag ger mina pållar Hestekraft.

Islänning som fn får ca ½ kg hestekraft per dag, vi får se sen hur mycket behovet kan bli när grovfoder börjar fodras.

Bra foder med högt protein.

Hästen älskar Hestekraften, se finns de dem som påstår att deras islänningar fått mindre anslag av eksem med hjälp av Hestekraft. Men det vill jag låta vara osagt, eftersom min eksempålle även går på linfröolja som verkar vara gynnsam för detta.
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Hur menar du med "tappade pälsen"? Var det vinterpälsen de fällde tidigare eller tappade de sommarpälsen?
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Jag har en två funderingar..

Vart kan man köpa Hestekraft?
Och kan man ge det utan att ha kolla värdena på höet?

Sedan, ska man blanda det med något mer? Tex korn lr havre?

Tror inte stallägaren gjort det hos oss men jag ska nog ta och göra
det, men blir lite svårt för tex hösilagbalarna är ju inplastade och höet går ju utmärkt.

Men min häst kommer att gå på både hösilage och hö..
Hur gör man då da? Hmm..

Ägaren fodrar med fri tillgång i hagen med hösilage och sedan så får
dom hö i boxarna..
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Hästarna tappade all vinterpäls mitt i vintern, blev helt nakna ingen päls alls kvar bara hud. Växte snabbt ut ny päls igen när jag slutade med fodret.
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

jag har fodrat med hestekraft sedan 5 år tillbaka.
tycker det är helt suveränt och hästarna älskar det:) .
förra hästen (15-årigt lättfött hbl-sto) gav jag enbart hestekraft och hö då hon inte mådde bra av havre. fick 8 kg hö med bra värden samt 1 kg hesteraft/dag.
nuvarande hästen (hbl-sto född -03) är uppväxt på hestekraft vilket fungerat suveränt och varit ett bra sätt att ge henne tillräckligt med protein, då vårt hö legat lite lågt proteinmässigt för växande hästar.
som åring fick hon fri tillgång på hö samt 1 kg hestekraft/dag.
inför treårs fick hon 7-8 kg hö, 1 kg havre och 2 kg hestekraft/dag.
dotterns ponny kommer få hestekraft till vintern då han är något svårfödd welsh på 4 år.
extra plus enligt mig är att det inte är pelleterat och tar lång tid att äta, man ser vad som är i och för den som blandar med havre eller korn är det ett bra kilopris. sedan luktar det ju gott också:p
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

finns det någon hemsida eller liknande så man kan kolla återförsäljare mm.?
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Jag har fodrat med Hestekraft och tyckte att det var ett mycket bra foder. Dels tyckte hästen väldigt mycket om det och sen la han på sig bra i hull när han fick det (en svårfödd häst) det enda negativa med det är att det var väldigt svårt att få tag på fick hålla på att åka långt för att köpa upp mig på flera säckar m.m.
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

Hur mkt gav du för att få upp hästen i hull, och hur stor var hästen?
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

*kl*

Jag har gett två av mina hästar hestekraft och båda har älskat det :d och varit i mycket fint hull.
Min nuvarande häst gav jag det för hon var så smal och behövde hull för att kunna sätta muskler. Hon fick ca 1,5 kg om dan plus 0,5 kg hippo bas cool. Nu har jag blivit tvungen att sluta med fodret då det är så långt att åka för att köpa det :mad: men jag har bara positiva saker att säga om det fodret.
Har jobbat på ett stuteri som använde det fodret och jag har sett vilka "underverk" det har gjort.
Skulle vilja att det fanns fler återförsäljare av fodret.
 
Sv: Provar igen - Hestekraft

malinsky skrev:
Hur mkt gav du för att få upp hästen i hull, och hur stor var hästen?

Jag gav ca 14 kg hösilage, 2kg hestekraft och ca 1 kg korn.
Han är ca 165cm och ganska svårfödd sedan har jag det att han har hur mycket energi som helst i sig själv så han kan tex inte gå på havre m.m. och då fungerade hestekraften bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
241
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Mrs Chippy
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 102
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp