Prövotid vid köp

C

Catthhh

När man köper en häst o jag o säljaren är överrens om prövotid dvs en månad eller kanske något längre för att se att allt fungerar på hemmaplan hur tillämpar ni det ni som gjort sså antingen som köpare eller säljare.
Lånar man hästen som typ på foder?
Vilket avtal bör skrivas?
Om man ska lägga handpenning hur mkt ska den vara av köpesumman?

Sv: Prövotid vid köp

Har inte sålt med prövotid. Men däremot sålt en häst med förbehållet att om hästen är i samma skick kan jag köpa tillbaka hästen för samma summa inom en rimlig tidsrymd om det skulle visa sig att hästen och den nya ägaren inte skulle fungera ihop.

Har köpt en häst med 1 månads prövotid.
Efter prövotiden klinikbesiktigade vi hästen och betalde säljaren efter besiktningen. Vi skrev inget avtal men vi kände att vi kunde lita på varann. Både säljaren och jag ville vara säkra på att allt fungerade innan affären avslutades.

Är fortfarande nöjd med hästen och har kontakt med säljaren då och då.

Se till att besiktiga hästen innan du tar hem den! Tänk om du fäster dig vid den och den sen inte går igenom? Jag skulle aldrig lämna ut en häst själv utan besiktning, så jag vet vad jag lämnar.

Vi gjorde så att vi sålde hästen på öppet köp en månad. Använde vanligt kontrakt som typ finns på Hööks.
Vi stod för besikning vid försäljningen, och körde hästen till nya stället. (Vi ville ju se hur hon skulle få det och att allt gick som det skulle)
Hästen var fullbetald och de fick alla papper med.
Vi skrev att om köpet skulle gå tillbaka skulle de stå för en ny besiktning och att återlämna hästen.

Såhär i efterhand kan jag tycka att vi borde skrivit att om hästen återlämnas får de också ersätta oss för den första besiktningen. Och att hon skulle vara nyskodd vid återlämnandet.
Eftersom hästen kom tillbaka stod vi där med en häst som skulle skos igen(var ganska nyskodd när hon for) och en värdelös besiktning för tusen spänn...

Fast jag är ändå glad att vi tog det på öppet köp då jag inte hade velat att hon skulle vara hos några som inte trivdes med henne.

Nästa gång kommer jag dock att kräva att köparen komemr och rider flera gånger så de verkligen är säkra, är ju inte kul för hästen att flänga fram och tillbaka sådär :(

Men en månad, kan vara en rätt kort skoningsintervall. Skulle klart föredra att fixa det själv, tänk om deras syn på skoning och hovslagare gör nåt som du inte samtycker med?

moirans förslag tycker jag låter helt klart bäst, eller skuggis med besiktningarna. För besiktigas ska det; både vid över- och eventuellt återlämnande.

Jo, man kan ju dra av för skoning eller liknande. Tänkte också på det sen, jag vill ju inte att de ska ta ut någon billig klåpare bara för att få det så billigt som möjligt...

Öppet köp har jag gått med på vid ett par tillfällen och aldrig fått tillbaka någon häst. Jag tycker det är det bästa, skulle aldrig låna ut hästen på prov det känns väldigt osäkert. Öppet köp visar ju också på en seriös säljare (jag då alltså) tycker jag och visar att man vill både hästens och den nya ägarens bästa. Givetvis ska besiktning och betalning och allt vara färdigt innan hästen levereras.

Jag har haft 6 månaders prövotid på "min" häst, köpet går igenom nu i mars. Vi slarvade väl och skrev ihop ett kontrakt själva, men det har tack och lov fungerat superbra. Jag lade ingen handpenning, köpesumman är så låg ändå.

Det har känts bra att ha en stund att lära känna hästen, vi har gått igenom smekmånaden, trotsen och nu är vi överens. Det känns seriöst och bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 076
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka