A
AnnikaH
Fick nyligen provsvar från Vidilab (de är ruskigt snabba
- postade igår kväll, postlådan töms 18.00 och svaret kom nu) och min häst har 0, 0, 0 EPG. Alltså ingen lilla/stora blodmasken, spolmask mm, vilket innebär att jag inte behöver avmaska honom mot någon av dessa maskar nu.
Frågan är då, ska jag ta ett blodprov för att kolla om han har bandmask? Ringde en veterinär i närheten igår och han sa att det skulle kosta mig ca 800 - 900 kr (500-600 kr för att han kommer ut och 200-300 kr för blodprovet) för att han kom ut och tog det provet!
Jag tycker det låter mycket... eller är jag felinformerad?! Jag har vaccination i augusti och har inget annat just nu som jag behöver ta ut veterinären för.
Hur gör jag nu i sommar? Hästen ska gå kvar i samma hage hela sommaren, behöver jag avmaska honom i sommar? När är det lämpligt att ta nytt träckprov?
Frågan är då, ska jag ta ett blodprov för att kolla om han har bandmask? Ringde en veterinär i närheten igår och han sa att det skulle kosta mig ca 800 - 900 kr (500-600 kr för att han kommer ut och 200-300 kr för blodprovet) för att han kom ut och tog det provet!
Hur gör jag nu i sommar? Hästen ska gå kvar i samma hage hela sommaren, behöver jag avmaska honom i sommar? När är det lämpligt att ta nytt träckprov?