Prutar ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 636
H

Havregryn

Prutar ni på begagnad utrustning till dig och hästen? Jag har bara varit med om att man får "paketpris" om man köper fler grejer. Nu när jag la ut en sak fick jag ett samtal och ett mail om att de ville pruta. Gick inte med på de, men fick mig att fundera prutar ni ofta? När väljer ni att pruta?

Sv: Prutar ni?

Ibland prutar jag, men oftast när jag köper fler grejjer. när jag säljer utrustning så får folk paketpris om dom köper fler saker!

vad tänker du när du ska pruta? vad prutar du på oftast?

Ser det inte som att pruta, men jag lägger bud, ja. Enligt mig är det så marknaden för begagnat fungerar, oavsett om det är exklusiva antikviteter eller grimmor man köper/säljer, så förhandlar man tillsammans fram ett pris. :)

vad är skillnaden på att pruta el. lägga ett bud under angivna priset?

vad tänker du när du ska pruta? vad prutar du på oftast?

som bison skrev så brukar jag kunna få priset inkl. frakt vilket ju är bra :)

sedan så är det inte alltid säljaren satt ut ett pris o då brukar jag oftast kolla upp nypris, fråga om hur mkt de använt det, när det är inköpt, varför de säljer (ngt fel på det kanske?). eller detta brukar jag snarare alltid fråga. vill ha så mkt info om det jag ska köpa som möjligt, vill alltid ha bild! utifrån info + bild kan man ju få ett hum om hur mkt man e beredd på att ge för det.

om jag tex köper flera saker som kostar 650 tsm, brukar jag fråga om jag kanske får det för 600? det skadar ju inte att fråga ;)

Jag prutar nästan alltid (om det inte är ett väldigt bra pris från början), folk tycker väl jag är lite väl ibland men sakerna får jag ju oftast till mkt bra priser. Låter även folk pruta på mina beg saker så det jämnar kanske ut sig?

tycker inte de är fel att pruta, har som bara aldrig tänkt på de i detta sammanhagn..

Jag prutar alltid på begagnade saker. Jag vet själv hur fattiga och desperata de flesta hästmänniksor är att bli av med sina saker. Det är inte direkt svårt att pruta ner ex sadel eller en transport. Speciellt inte när man vet att de har köpt en ny. Som min pappa brukar säga det är lätt att köpa men svårt att sälja.

Jag är ganska tuff i förhandlandet och tänker, ett bra pris... annars får det vara.

:)

Det beror på vad det är och i vilket skick varan är. Oftast slutar det i en bra affär för både mig och säljaren:banana:
Men man ser mycket skit som en del ska sälja till hutlösa priser, kan va gamla täcken som det inte är helt mellan hålen och säljaren begär flera hundra kronor...
När jag säljer ngt sätter jag ett pris, det minsta jag vill få ut. Sen kan det bli sk budgivning.
Synd och skam att postens avgifter är så hiskeligt dyra!!

Jag prutar på nya varor också :o

Hur jag tänker? Ja, går det att få grejerna billigare så är det ju bara bra :D

det värsta jag vet är när folk börjar pruta direkt i första mejlet när dom svarar på annonser! :devil: Ofta är det inte några kronor det rör sig om heller utan snarare halva priset.

nu har jag bara sålt mindre dyra hästsaker så som några träns för nån hundring osv. Men likförbannat så är det alltid någon som vill ha gratis frakt, i vissa fall motsvarar frakten vad personen tänkt betala för varan. så i slutänden skänker jag bort varan. hur logiskt är det?

Om någon köper fler saker av mig så kan jag bjuda på ett paketpris men att försöka pruta på ett redan lågt satt pris på en dyr vara så bryr jag mig inte ens om att svara på det mejlet. Kan tillägga att det mesta jag sålt är obetydligt använt eftersom sakerna inte passar nya hästen.

Andra vanliga fenomen när man annonserar är alla låssasköpare som vill handla hejvilt och är sååå intresserade. men när det kommer till betalningen så hör dom aldrig av sig igen. :mad:

Vet precis vad du menar :banana:
Har haft ett antal sadlar till salu då lillhästen är stört omöjlig att
hitta sadlar till :(

Bland annat en Bates Isabell Werth endast provad med alla papper.
Satte ut den för 14000:- Och fick jätte många svar att jag kunde få 7000:- för sadeln om jag stod för frakten. + att de även hade mage att be om att få prova sadel också? DVS skicka den utan att de behövde betala i förskott eller postförkott :mad:

Tror folk att man är helt dum i huvudet som säljare????

Ja, jag brukar alltid försöka pruta lite när jag köper begagnade saker på Internet (om inte saken redan är utsatt för ett jättebra pris).
Tycker det inte är ett dugg fel att pruta. Men man måste självklart också acceptera om säljaren inte går med på det, men man kan ju alltid fråga. Man vill väl försöka göra en bra affär, och oftast är det ju så att säljaren bara vill bli av med sakerna snabbt : ]

Jag prutar alltid på begagnade saker. Speciellt inte när man vet att de har köpt en ny. Som min pappa brukar säga det är lätt att köpa men svårt att sälja.

Jag är ganska tuff i förhandlandet och tänker, ett bra pris... annars får det vara.

:)

KL delvis

Citatet sammanfattar min åsikt om saken!!

det var hon som sålde min sadel till mig som prutade :D hon sänkte prsiet med 500 för jag köpte den så snabbt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 036
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
457
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
263
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka