Jag tycker man bör fråga om det finns någon prutmån först. Vissa säljare vill inte gå ner i pris ö.h.t. och det måste man respektera.

Annars beror det lite på vad den kostar. Om den är lite dyrare kanske man kan pruta 10-15´. Är det en billigare häst kanske man prutar 5´.
 
Det beror väldigt mycket på situationen. Om säljaren har flera spekulanter som vill köpa känns det vanskligt. Om säljaren är i ett trångt läge och behöver göra en snabb försäljning kan det vara lysande läge.

Min senaste var till salu för 120' (kändes inte som realistiskt marknadspris), jag köpte för 35'.
 
Det beror väldigt mycket på situationen. Om säljaren har flera spekulanter som vill köpa känns det vanskligt. Om säljaren är i ett trångt läge och behöver göra en snabb försäljning kan det vara lysande läge.

Min senaste ar till salu för 120' (kändes inte som realistiskt marknadspris), jag köpte för 35'.
:eek: på riktigt? 120 till 35 lät ju helt galet.
Håller annars med övriga att det beror helt på situation - vad är ursprungspriset, hur är priset satt jämte marknadsvärdet? finns det flera spekulanter eller har hästen varit till salu länge? osv
 
:eek: på riktigt? 120 till 35 lät ju helt galet.
Det var delvis för att det var just jag, men mest för att säljaren behövde bli av med hästar pga hög arbetsbelastning, vilket jag visste. Och jag var tydlig med att jag inte kunde betala nån stor summa.
 
Jag lyckades pruta ner min häst 20 000kr och då utan att utrustning ingick och att jag hämtade hästen rätt omgående. Hästen hade legat ute på annons för ca 120 000kr, ingen hade velat köpa låg ute några månader, sen köpte jag henne för 60 000kr, de hade innan dess sänkt ner till 80 000kr då de var tvungna att göra sig av med hästen, då ägaren (som ärvt hästen) var allergiker och inte intresserad av hästar och alla privathästarna i det stallet var tvungna att flytta då High Chaparral behövde boxarna till sina egna hästar.
 
Hur mycket tycker ni är okej att pruta på priset på en häst?
Det handlar väl också om hur man läser annonser. Har jag en budget på 60 000 kr så tittar inte jag på hästar där man satt det dubbla priset. Visst, säljaren kan vara helt ute och cykla vad det gäller att värdera sin häst, men då kommer de nog på det efter ett tag när den inte blir såld. Men tittar jag på en häst där priset är satt i "min" nivå så kan man ju alltid diskutera om säljaren ligger rimligt i pris - d v s hästen motsvarar priset i jämförelse med andra i samma prisklass.
Sedan tycker jag det är väldigt konstigt när det står i annonser att det finns prutmån. För mig betyder det att säljaren aldrig kommer att få det pris den satt på sin häst, så varför sätta det priset då?
 
Tycker att det beror helt på.
Vi har prutat rejält på ett par hästar, och lite mindre på andra. Både min och storasyrrans ponnyer fick vi för lite mer än halva begärda priset, och då var det ponnyer som tävlat på hög nivå (SM-meriter bl.a).
Letar häst just nu och har provat två hästar som kostat 70 000 över min maxbudget. Säljarna har dock varit informerade om det innan och aktivt "godkänt" att jag kommer och provar ändå (de har haft det lite pressat att bli av med dem) -den ena säljaren kontaktade mig och när jag sa att den var för dyr så var "allt förhandlingsbart", den andra skulle jag till samma stall som och hörde av mig till ägaren, meddelade min budget och frågade om hon tyckte det var värt att jag provade, och det tyckte hon.
Jag har lagt bud på en häst nyligen där jag prutar 1/6 av priset. Samma säljare har erbjudit mig att prova en häst som ligger högre i pris än den jag lagt bud på.

Som sagt, jag tycker nog att det beror på. Det får stämmas av vid varje tillfälle.
 
Jag tycker inte om folk som ska pruta och lägger skambud, då säljer jag inte till dem av principskäl, även om de går upp i pris efteråt. Så träffar du på en som mig riskerar du att inte få köpa alls om du lägger ett skambud.

Har inte prutat på mina, anser att de har varit värda det utsatta priset. På en bad jag om att besiktningen skulle ingå, that's it. Jag skulle endast pruta om säljaren satt ett för marknaden alltför högt pris eller om det upptäcks fel vid besiktningen. Tycker det är fult att åka och provrida hästar som är långt över ens budget och sen lägga ett skambud på halva priset. Undantaget är om man som mooi säger ifrån innan vad man har för budget och säljaren accepterar det. :)
 
En av mina var annonserad för 85, den köpte jag för 50.
En annan annonserades för 15, den betalade jag 10 för.
En har jag "fått ner" från 15 till ett tusen.
Några har jag köpt utan att pruta.
 
Jag har bara köpt häst där säljaren kontaktat mig via min egen köpesannons. Första hästen Swb prutade de själva ner till 50 000 från 75 000, där gick jag upp 5 000 mot vad jag tänkt mig att betala som max (15 år sen).
Nuvarande häst. Kwpn, låg ute för 60 000, jag hade råd med 50 000. Säljaren kontaktade mig och prutade innan provridning. Efter provridning prutade jag ytterligare 5 000 vilket godtogs.
 
Hur mycket som helst beroende på situation. Olater, exteriöra avvikelser, eventuella röntgenfynd, osv. Har prutat på samtliga hästar jag köpt, den första hästen ville ägaren först ha 100 000 kr för, det slutade med att jag betalade 80 000 för den och försäljaren dessutom betalade försäkringen för ett år samt att jag tog över ett tillgodokvitto på sadel på 7000 kr, så det slutade väldigt mycket billigare än utgångspriset. Men det var en speciell häst, inte så lättsåld.

De andra har varit värda det pris de varit ute för och mitt senaste köp tycker jag nog var värd mer än utsatt pris nu med "facit i hand". Där prutade jag dock 7000 kr eftersom jag hade ett maxpris att köpa häst för, försökte få ned det 10 000 kr men säljaren gick med på 7000.

Sedan beror det också på hur man är som köpare. Är man seriös och gör en snabb och smidig affär är det mer okej att pruta. En jobbig kund som ska pruta och strula kring köpet det orkar ingen med.
 
Man behöver ju inte lägga skambud. Tycker det är trist med säljare när man inte ens kan ha en diskussion om priset. Vem säger att säljaren vet vad det marknadsmässiga priset är? Säljaren kan ju vara helt verklighetsfrånvänd också, alla är inte erfarna säljare, andra försöker rent av luras. Om någon lägger ett riktigt skambud kan man kanske bli tjurig tillbaka men om någon försöker pruta lite får man ju antingen hänga på förhandlingen eller förklara att det inte finns någon prutmån. Då bör ju även köparen få en chans att välja det satta priset eller gå därifrån. Hur mycket man väljer att pruta är väl alltid situationsbaserat.
 
Man behöver ju inte lägga skambud. Tycker det är trist med säljare när man inte ens kan ha en diskussion om priset. Vem säger att säljaren vet vad det marknadsmässiga priset är? Säljaren kan ju vara helt verklighetsfrånvänd också, alla är inte erfarna säljare, andra försöker rent av luras. Om någon lägger ett riktigt skambud kan man kanske bli tjurig tillbaka men om någon försöker pruta lite får man ju antingen hänga på förhandlingen eller förklara att det inte finns någon prutmån. Då bör ju även köparen få en chans att välja det satta priset eller gå därifrån. Hur mycket man väljer att pruta är väl alltid situationsbaserat.

Då frågar man först om priset är diskuterbart istället för att skriva: Jag bjuder 25.000 för din häst som kostar 130.000.
Skulle du svara på ett sånt mail? Sälja till skambudaren? Ger det ett seriöst intryck? :confused:
 
Jag är ute efter en ny sällskapshäst till min dam och har svarat på en annons. Sa direkt att jag kommer att pruta på priset vilket även godtogs direkt.
Sen var jag lägger mig beror helt på hur hästen är när jag träffar honom och hur det går på ev. besiktning.
 
Jag bestämmer mig först för mitt allra lägsta pris, och sen sätter jag ut det i annonsen. Skrivet pris gäller, alltså, men är lågt satt från början.Dock skriver jag aldrig " p o k" i annonsen, tycker det ser så trist ut... Men mina köpare är nog medvetna om att det varit bra pris, ingen har ens försökt att pruta.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 352
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Hästnyheter För sjätte året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, som är ett samarbete mellan LRF Häst, Hästnäringens Nationella...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp