PS eller Micklem

Sydtyrolen

Trådstartare
Funderar på att skaffa nytt träns till min lilla ögonsten och står mellan PS och micklem, vad föredrar ni? Jag kollar på Pioneer hos PS och hos mickeln vet jag inte riktigt, men gärna det där som går att göra vettlöst (Kommer verkligen inte på vad det heter..). Vad har ni för erfarenheter av dem olika? Vill göra min research med tanke på hur dyra båda är...
Han är fjording, ganska nätt och har ett ganska basic träns från hööks med remontnosgrimma just nu.
 
Efter att ha haft 2 PS-träns med bristfällig kvalité så föredrar jag helt klart micklem. Haft ett sådant också, som höll sig fint år efter år. Dessutom är det väldigt störigt med PS pannband, som gärna knäpper upp sig när man tar tyglarna över huvudet, eller hästen kommer åt något med det. Inte jättekul att pannbandet lossnar mitt under ridpasset. Kunde inte sätta på ett vanligt heller då TR kräver käkrem.

Så för mig är valet enkelt, micklem!
 
Har inte provat PS men gillar verkligen mitt micklem och det verkar hästen också göra. Jag har dock för mig att jag hört att multibridle-varianten av micklem har sämre läder än den vanliga varianten? Men det kanske var för några år sen, hittade nån recension innan jag köpte mitt.
 
Varit intresserad av PS men (i alla fall då) fick man inte byta eller öppet köp, och med en häst med litet och långt cob-huvud ville jag ha möjlighet att skicka tillbaka om det inte passade. Klämt och känt på irl men upplever dem också klumpiga.
 
Varit intresserad av PS men (i alla fall då) fick man inte byta eller öppet köp, och med en häst med litet och långt cob-huvud ville jag ha möjlighet att skicka tillbaka om det inte passade. Klämt och känt på irl men upplever dem också klumpiga.

Jag har bytt utan problem.

(Men hur som, har Micklem nu, inga PS kvar.)
 
Jag har varit och klämt på ett Micklem Competition på hööks och tyckte det kändes som ett typiskt mellanklass träns om man tänker till sömnad och läder.

Fick idag hem mitt första PS träns och har varit superskeptisk till dem tidigare, men är glatt överraskad hittills. Lädret är av god kvalitet, lite hårt men det är osmörjt nu så det känns inte konstigt. Det rynkar sig inte när jag böjer det och känns inte som att det kommer töja sig massor, något jag tycker dåligt läder (vissa dyon-varor t.ex.) gör. Sömmarna är helt okej, inte exklusivt välgjort direkt men så är tränset inte prissatt som om det vore ett exklusivt hantverk heller. Jag fick även med en tränsväska och en stor förpackning lädervård värt några hundra kronor på köpet. Köpte mitt med 20% rabatt nu under julkalendern och tycker i och med det att det blev prisvärt. Min modell är dock Nirak, så jag kan inte jämföra det med ett Micklem.
 
Jag provade nyss Micklem på min ena som trivs bäst på remont. Han sa blankt nej och jag fick problem med att han tryckte ut tungan. Det var också väldigt svårinpassat på honom (kanske han som har fel huvudform?), för nedre remmen "fastnade" under ganaschen varpå den drog ner nackstycken så det blev väldigt hårt bakom öronen. Jar inte provat PS själv, men en vän har både High Jump och Pioneer och de sitter väldigt bra på hästarna även om Pioneeret var lite meckigt att passa in. Kvalitetsmässigt har PS faktiskt hostat upp sig efter en svacka.
 
Säger nej till Micklem av samma anledning som @Fiorano alldeles för svårt att passa in på halvblod som ser ut som en triangel i huvudet. Passar hästar som ser ut som en raggsocka i skallen, så har du en så så. Tycker Micklem är en bra tanke, men är inte helt genomtänkt.
 
Jamen, som en älg då? :p
Min ser ut som en älg, men det hjälpte inte :D. Tror de måste ha ett lite kortare huvud med ganaschen högt sas.
48211166_10215803940563369_5412045924132192256_n.jpg
 
Hade varken köpt PS eller micklem.. Micklem har ingen vidare känsla i lädret tycker jag och ps har ingen vidare kvalitet.
Men vill man ha ett som går att både rida bettlöst och med bett på, så är det kanske dock micklem man får gå på! :) (om man gillar cross under som bettlöst) Jag hade snarare köpt ett vanligt kvalitetsträns, och så ett bettlöst utöver det, med den bettlösa funktion man vill ha :D
 
Min ser ut som en älg, men det hjälpte inte :D. Tror de måste ha ett lite kortare huvud med ganaschen högt sas.
48211166_10215803940563369_5412045924132192256_n.jpg
Antagligen, sen tycker jag det handlar om cm. Jag skulle tex vilja ha framsidan på nosgrimmarn kortare på din häst. Så ringen på remontgrimman inte nuddar bettringen. Sen får ju inte sidstycket ta i ögat. Svårt det där. :) Ganska typiskt för våra nos-smala hästar. Så naaaee, du har ingen älg..
 
Jag har precis köpt ett Micklem idag och hoppas att det passar min häst, hade missat att de kunde vara svåra att passa in. Var inne på hööks och valde mellan Micklem och deras egna anatomiska och tyckte att kvaliteten kändes betydligt trevligare på Micklem.

IMG-20180506-WA0000.jpg
 
Jamen, som en älg då? :p
:eek: min Trakehner med ädelt, välformat huvud tog illa upp av att få veta att han är en raggsocka eller älg. Micklem passar honom som handen i handsken. Jag behövde inte ens ändra längden på sidostyckena när jag fick det :love:. Menmen, olika träns passar olika huvuden helt enkelt.

Jag tycker om Micklem för att kvalitén motsvarar priset, min häst gillar det, man kan fästa clips mellan bett och nosgrimma, och det har bara ett sidostycke, detta gör att bettet sitter mycket stabilare vilket gör all skillnad för min häst. De enda andra träns som har den funktionen är Shape och Hööks nya med halv nosgrimma. Jag har dock inte provat något av dem.
 
Micklem passade superbra på två av mina ponnyer, satt helt okej men ingen "wow-känsla" på den tredje och gick inte alls att passa in på den fjärde. Så jag antar att de passar en viss "typ" av huvudet, kanske lite kortare/bredare huvuden?

PS har jag inte provat, har i perioder varit lite sugen men så hör jag alltid om dåligt läder osv och ångrar mig. Dessutom tycker jag de ofta ser ganska klumpiga ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp