Pudel och fördomar?...

cassiopeja

Trådstartare
När folk får höra att jag vill ha en pudel så blir dom flesta väldigt överraskade, förskräckta och skeptiska. "Men ska du inte skaffa en RIKTIG hund istället?" "Nej usch och fy - ingen pudel!" "Men är du inte riktigt klok?!"... Alla känner någon kusins granne eller kompis moster som har en pudel, och det är alltid en riktigt hemsk hund: ouppfostrad, ettrig, korkad, skällig, fisförnäm, äcklig, ful, jobbig, skygg, okontaktbar - ja allt hemskt man kan komma på. I de flestas ögon verkar pudel vara "skit-på-snöre", skälliga små rosa fluffiga monster med en gammal tant i andra ändan av kopplet. Och jag undrar vad allt detta massiva ogillande kommer ifrån, för jag måste säga att den uppfattning jag har fått om pudeln skiljer sig en hel del från den uppfattnign alla andra verkar ha. I mina ögon är pudeln en social, lättlärd, allroundhund - en kompis och familjemedlem som hänger med både på lydnad, agility, spår eller något annat, eller ligger och trynar i soffan dom dagar man känner för det. Och man kan faktiskt raka ner hunden och hålla den kortklippt, dom föds ju inte med pälsbollar på ben och rumpa... ;)

Är det någon här som har träffat någon trevlig pudel någongång, eller stämmer det att dom flesta pudlar är så hemska som alla verkar tycka? :)

jag har faktiskt bara träffat trevliga pudlar och speciellt de stora är hur läckra som helst. snaggade då... men dvärg- eller toypudlarna (vad heter de?) har varit på gränsen till för ettriga.

Jag hade, precis som du skrev rätt mycket fördommar mot pudeln förut.

Men så hade jag en kungspudel på en av kurserna och då ändrades min syn på denna ras totalt.

Denna hund var glad, lydig och älskade att göra sin matte till lags.

Den gav alltid 100% i allt den gjorde :bow:

Min syster har en supertrevlig dvärgpudel, och har haft en lika trevlig innan. Den är GLAD, lättlärd, intelligent, nyfiken, lekfull.. och väldigt anpassningsbar. Den är lika nöjd med att ligga i soffan och titta på Glamour som att vara ute i skogen och leta kantareller.

Förra pudeln blev 14 år och var väldigt pigg, livlig och glad livet ut. Hon dog genom en olycka, så vem vet hur gammal hon hade blivit annars. Det verkar vara en frisk ras!

Lycka till med hundletandet, skaffar jag hund någon gång blir det nog en pudel för mig med! :love:

Håller med! Jag träffade min drömhund - en svart storåudelhane - för ett tag sedan, och tänkte "en sådan där ska jag ha". Men det är som du säger, att man hela tiden får höra hur korkad och knäpp rasen är. Synd :crazy:

jag har en charmör här hemma, en dvärg, kortklippt litet yrväder som älskar att hitta på saker och är helt underbar. Jag har själv haft fördommar förr, men nu tycker jag det är en av de trevligaste raserna, det enda negativa är pälsen som växer som ogräs :p
{bd08fa88-b4c1-4775-999f-50afe8bb702a}.jpg

Vad kul att du ska köpa dig en pudel, jag bara älskar den hundrasen.
Som du skriver är dom sociala, lättlärda och en mycket användbar hund, och sen en mycket trevlig familjehund.

Jag är "inne" på min tredje storpudeltik, den sista jag har nu är 3 år och en helt underbar hund, lätt att ha att göra med.
Jag ställde henne en hel del som unghund, och hon blev champion några ggr.
Men jag kan ju inte rekommendera en fullpälsad pudel i ett lerigt stall ;). Så nu har jag min pudel nerklippt, så skönt så,
Bäbispälsen är lättskött, men sen kommer pudeln in i sin tovålder, då börjar man slita sina egna gråa hår, fy sjuttsingen vad det tovar, man hinner inte med innan det blivit en ny tova.

Men som sagt var, jag skulle inte skaffa något annat än en storpudel.

Lycka till med ditt hundköp!!!!

Tack för era svar! Kul att höra att det verkligen finns trevliga pudlar också. Jag kunde inte låta bli att bli fundersam på om jag verkligen hade missupfattat rasen så totalt?...

men sen kommer pudeln in i sin tovålder, då börjar man slita sina egna gråa hår
Vad bra - då blir man ju av med dom samtidigt! :idea: :D

Nu är jag väl lite partiskt ;)
Vi har en underbar toypudel tik. Lydig, lättlärd. Tyvärr är hon lite voffig och väldigt arg åt andra hundar, men det är väl som hon är som individ.
Jättetrevlig ras i allafall.

:bow: :rofl:
Ja det har du helt rätt i, det kanske var därför mina försvann, har alltid funderat :D ;).

Om någon sagt till mig för 10 år sedan att jag skulle bli pudelägare hade jag skrattat rått. Nej en stor kommondor eller New Foundland ellet varför inte en varghund? Men nu sitter jag här med en dvärgpudel och det enda jag ångrar är att jag inte skaffat en för lääänge sedan! Hon har satt alla fördomar på skam, hon skäller ALDRIG och då menar jag aldrig, vi tror ibland att hon inte har några stämband. Hon är glad, lättlärd, söt, följsam, leker med andra hundar, är med mig på jobbet varje dag. En nackdel är pälsen, man bör ju vara lite pälsintresserad för när dom byter valppälsen är dom väldigt tovkänsliga. Men att borsta igenom pälsen varje dag tar ju faktiskt inte så lång tid! Inte alls så lång tid som att borsta en häst! Och tänk så man kan variera utseendet på en pudel, kort långt, bollar här o där, långa öron korta öron, ja du kan ha en "ny" hund varje månad.
Så gör som jag, tveka inte SKAFFA PUDEL!

Alla pudlar som jag har träffat har varit jättetrevliga och lättlärda men så de hoppade! Vet inte om det är nåt rasdrag men de hoppade hela tiden :confused:

Vad jag vet så är pudeln en av de tre smartaste raserna
i världen, ( border collie o schäfer 1:a , 2:a) så korkade kan de knappast vara :confused:
Har inga erfarenheter av rasen själv, men tycker de verkar vara trevliga hundar! :)

Min svärmor har en storpudel, Kim.
Han är nog ett måndags exemplar för han är så himla knepig. Han är lite tjurig och långsint av sig. Har många knepiga ideér, även sådan som inte går att härröra till uppfostran. Jag vet inte om han har fått en sten i skallen eller varför han är sådan, men han är ingen stolthet för rasen.
Svärmor och svärfar har haft andra innan och säger själva samma sak.

Har träffat 3 olika individer(en kungspudel,en mellanpudel och en dvärgpudel).Men även en god vän har två stycken och har berättat om sina två(kungspudlar). :)

En sak har de gemensamt och det är att de minsann INTE vill ligga och lata sej om ens för en dag. :cool:Jag vet som faktum att hon med dvärgpudeln motionerar den 7-8 km per dag och det gör honom inte det minsta trött.En kamrat till mej köpte kungspudel i ren okunskap...vilket slutade med en förtvivlad gråtande person som bad på sina bara knän att jag skulle passa honom för han passade på att ha sönder allt när hon jobbade plus att han ylade.Hon hade alltså inte den tiden att lägga på honom för att han skulle få utlopp för sin energi. :eek:

Är man en person som aktivt vill jobba med sin hund och inser att man inte kan ta en paus ens för en dag.Ja då kan man skaffa pudel. ;)Hunden har ju ett stort behov av rörelse vilket ju behöver tillgodoses om man inte vill ha en hund som far i 100 knyck inomhus och tuggar sönder allt vad den kommer över. :crazy:

Men visst lägger man ner hjärta och själ i allt och verkligen inte ligger på latmanssidan så är det ju helt okej. ;)

håller med, min dvärg är ett energiknippe. dock stämmer inte frasen "smart som en pudel" även om han listar ut saker fort så är han inget geni :d men jag älskar honom ändå, helt underbar..... :love:

Kim gör inget annat än att latar sig.
Svärmor har honom enbart till sällskap och promenader.
På den punkten fungerar han bra. Kräver varken mer eller mindre.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka