Pudelpälsvård

Lupin

Trådstartare
Ni som vet och har erfarenhet: finns det någon minimilängd på pälsen för att det ska vara "lönt" att ställa ut hunden? :confused:

Tiken jag förhoppningsvis kan hämta senare idag (om vetbes går bra efter lunch) har bara varit familjehund. Nerklippt och i stort sett aldrig borstad eller kammad hemma. Enbart vidgjord på salong, inkl klorna, då hon blivit nerklippt ca var tredje månad (info enligt ägaren/säljaren). Ägaren tycker att det är snyggast med oborstad, lockig, "naturlig" pudelpäls. Och de var snälla och badade tiken igår (de badar henne alltid oborstad och borstar inte heller efteråt), så att hon skulle är ren och fräsch när jag hämtar henne.

Jag har lånat ett par böcker på biblan ("Trimma och Klipp" av Rohm + Böös och den nya "Pudlar" av Mikael Nilsson.) Jag har aldrig haft pudel förut, men vad jag kan läsa mig till är det tydligen av yttersta vikt att man borstar genom pälsen minst en gång per vecka och alltid före bad, för att det inte ska bli tovor.

Nu börjar jag misstänka att det kanske inte går att borsta ur pälsen på den här lilla pudelfröknen trots allt, men jag ska ge det ett hederligt försök åtminstone. Jag köpte en glestandad stålkam och en Special Master-borste i helgen, har dock inte köpt någon karda ännu. Jag köpte även ett spraybalsam som jag blev rekommenderad som tovutredningsmedel och allmänt pälsskydd vid borstning.

Finns det några speciella knep man kan använda sig av för att lyckas med en tidigare nästintill oskött, lockig pudelpäls. Det verkar som om de i alla fall har lämnat in tiken på klippning regelbundet, för pälsen var inte jättelång när vi hälsade på i torsdags. Och ägaren har en klipptid den 28/5 på salongen, som jag får överta. Jag ska ringa och prata med hundfrisören med såklart och be om råd, men finns det någon här som kanske kan bidra med lite tips och råd tills dess? :)
 
Sv: Pudelpälsvård

Om det var min lilla toviga pudelfröken,så skulle jag istället för att slita och dra ut tovor,lämna in henne på ner-klippning,och sen börja om med pälsvården från början och hålla efter!
 
Sv: Pudelpälsvård

1) Skit i kardan, den sliter onödigt mycket på pälsen
2) Raka ner och börja om och låt en kunnig trimmare bygga upp en snygg frisyr
3) Bad var 3:e vecka med rejäl inpackning och föning + kammning efter badet, så hålls pälsen i bra skick.
 
Sv: Pudelpälsvård

Nu hade jag väl iofs inte tänkt slita och dra...utan försöka redan ut pälsen väldigt försiktigt och ta den tiden det tar. Om det alls går. Eftersom jag planerar att ställa ut tiken ifall jag köper henne, så vill jag såklart att pälsen ska vara i bästa skick. Men det är kanske omöjligt att få en lockig, "naturlig" och nästan aldrig borstad pudelpäls i ordning utan att man måste klippa ner den helt? :(
 
Sv: Pudelpälsvård

1) Skit i kardan, den sliter onödigt mycket på pälsen
2) Raka ner och börja om och låt en kunnig trimmare bygga upp en snygg frisyr
3) Bad var 3:e vecka med rejäl inpackning och föning + kammning efter badet, så hålls pälsen i bra skick.

Jag har ju bara läst böckerna, men där rekommenderar de kardan efter badet, för att räta ut pälsen när man fönar den torr. Men det finns kanske fler sätt och alternativ? Jag är ju helt lost på det här med pudelpäls, men mycket villig att lära mig. :D

Min gamla parson russel trimmade jag själv och jag har faktiskt friserat ett antal människohuvuden (både män och kvinnor), med den äran *skryter lite*, så jag tror att jag ska klara av att lära mig klippa/trimma/frisera själv. I alla fall med lite hjälp och jag har hört talas om att det finns kurser man kan gå? Min förhoppning är att hon som brukar klippa den här tiken låter mig vara med den 28/5 och delar med sig av lite tips och råd.

Ska man inte bada pudlarna en gång i veckan förresten?

Hur lång tid kan det tänkas ta från ny nerklippning tills pälsen är tillräckligt lång för att det ska vara lönt att ställa ut? Finns det alls någon minimipälslängd för dvärgpudlar?
 
Sv: Pudelpälsvård

Nej,jag menade inte ordagrant slita och dra!
Utan mer,låt det vara till den 28e och klipp ner och börja om! Lättast!
 
Sv: Pudelpälsvård

Oki. :)

Ägaren/säljaren ringde precis och berättade att vetbes gick bra, så jag ska köra ner och hämta tiken om ett par timmar. Gissa om jag är förväntansfull? :D
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag tycker om ganska många hundraser, har aldrig förstått det där med att man "inte får" tycka om mer än en ras. :grin: Jag har haft schäfer och parson russel tidigare, men det var några år sedan. Och räddat en ung kapplöpningsgreyhound från ett hemskt öde, som jag sedan omplacerade lyckligt och lyckosamt. Jag är otroligt förtjust i whippet med. :laugh:

Visst var jag helsåld på frallor...tills jag blev ordentligt bränd i höstas (drygt ett halvår sedan nu). Du vet ju själv hela historien. ;) Och efter det vi upplevde då och det jag fått höra i efterhand (i anknytning till rasklubben), + SKKs väldigt märkliga uppförande så bestämde vi oss för att inte ha med rasen att göra öht i fortsättningen. :crazy:
 
Sv: Pudelpälsvård

Ska och ska, det gör man ju som man vill, jag försöker dock bada min en gång i veckan då han är med på jobbet och snabbt blir skitig och flottig i pälsen. Mamma och pappas däremot badar kanske 1 g/månad eller ännu mer sällan, hon är dock kortklippt.
 
Sv: Pudelpälsvård

Ok ska försöka svara på dina frågor här. Ja en karda använder man absolut på en pudelpäls. Det är det alla trimmare använder och även till utställningsfrissyr. Det är det effektivaste för att få pälsen rak och för att få ut tovorna. Så kardan ska du absolut inte lägga ner utan använda.
Man delar pälsen i skick bit för bit och tar med kardan först för att få ut trassel. Därefter tar man med kammen vid samma bena för att se att man fått ut allt med kardan ( för att se att den biten päls är helt genomkammad). Detta är bara tipps om du vill ha den i längre frissyr för att slippa tovor. Du ska alltid kamma innan bad och även efter bad. Om du ska ställa ut så ska man föna och karda samtidigt efter att du badat hunden. Man rakkammar hunden med kardan samtidigt som man fönar. Du får aldrig pälsen rak med en vanlig kam och därför behövs även karda här.

Jag badar min hund ca va 3e -4e vecka beroende på väder och hur han ser ut. Då man ställer ut rekomenderas att bada varje vecka men det gjorde inte jag.

sen som du frågade hur långt tid det tar att växa ut från helt nerrakad så kan man räkna med att pälsen växer ungefär 1 cm i månaden ( i snitt). Tyvärr är det så att många pudlar som haft det som din har och inte skötts blir totalt nerrakade av trimmaren för att slippa plåga hunden. Detta hade jag också gjort om hunden är väldigt tovig för att slippa plåga den. Tänk på att försöka spara pälsen på öronen om du kan för den växer långsamt. Pälsen ska gärna vara så lång som möjligt när man ställer ut.
 
Sv: Pudelpälsvård

Ja en karda använder man absolut på en pudelpäls. Det är det alla trimmare använder och även till utställningsfrissyr. Det är det effektivaste för att få pälsen rak och för att få ut tovorna. Så kardan ska du absolut inte lägga ner utan använda.

Uppenbarligen så använder inte alla vi trimmare karda. Jag gör det aldrig, då jag anser att den sliter för mycket på pälsen + att det gärna rabbar i skinnet på hundarna dessutom. Är väl i alla fall 12 år sedan jag slutade använda karda på hundar som kommer in till trimmet.

Du får aldrig pälsen rak med en vanlig kam och därför behövs även karda här.

Jo, det får man utan problem

Pälsen ska gärna vara så lång som möjligt när man ställer ut.

Inte nödvändigtvis, då man kan hunden i T-60 på utställning likaväl som i lejon. Är heller inte jättesnyggt med extremt jättelångt hår på öronen då.
 
Sv: Pudelpälsvård

Kammar du och klipper en utställningsfrissyr på pudel ( lejonklippning) utan karda? Ok har aldrig hört talas om att inte använda karda på "utställnings" pudel varken på utställning, kurser eller trim. Första gången för allt. Jag föredrar dock karda och tycker att pälsen blir mycket mjukare, fluffigare och rakare med karda. Bästa sätt att kamma ut pudelpäls enligt mig då det superlätt får ut småtrassel. Man får ju så klart ta försiktigt så man inte kommer åt skinnet. Jag har inte märkt att det slitit på min hunds päls.

Vad använder du för att få pälsen rak på en långhårig pudel om du inte använder karda?

Jag syftade på om man har den i lejonklippning så ska pälsen vara så lång som möjligt i längd enligt de flesta dommare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pudelpälsvård

Kammar du och klipper en utställningsfrissyr på pudel ( lejonklippning) utan karda?

Ja.

Vad använder du för att få pälsen rak på en långhårig pudel om du inte använder karda?

Fön och kam

Jag syftade på om man har den i lejonklippning så ska pälsen vara så lång som möjligt i längd enligt de flesta dommare.

Jo, men lejon är ju inte den enda klippningen om man vill ställa ut ;)
 
Sv: Pudelpälsvård

Ja.



Fön och kam



Jo, men lejon är ju inte den enda klippningen om man vill ställa ut ;)

Nej jag vet men helt klart den vanligaste. Jag förstår fortfarande inte hur du kan få en pudelpäls helt rak med en kam:confused:Får testa det en gång. Är det vanlig kam? Jag måste ju testa det nu då jag tycker det känns omöjligt att få igenom en kamm noggrannt på en blöt pudelpäls hehe. Det är första gången jag hört det nämligen. Alla jag hört som ställer ut använder karda. Men alla har olika tipps.
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag blir oxå lite förvånad när du säger att man inte ska använda karda. Det jag har lärt mig är att först karda och sen känna med kammen så det inte är några tovor. Hur gör du när du reder ut små tovor då? Med kammen eller fingrarna?
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag hämtade tiken igår kväll och blev glatt överraskad när jag träffade henne. Pälsen var i mycket bättre skick än jag hade trott. I torsdags låg den platt mot kroppen och var jättelockig, igår kväll var hon fluffig, mjuk och normalpudellockig. Jag påpekade häpet skillnaden och undrade om de hade borstat henne i samband med badet, men det hade de inte. Ägaren sa att tiken väldigt sällan hade tovor. :laugh:

Jag provborstade/kammade lite igår kväll, för att känna mig för och känna lite mer på tiken och det gick över all förväntan. Hon var så tålmodig så och det verkar kunna gå ganska lätt (allt är ju relativt) att reda ur pälsen och få den fin. :banana:

Ägaren hade rakat tiken lite på nosen inför träffen i torsdags och tyvärr fått det ganska ojämt vid ögonen, linjen snarare halvvägs ovanför ena ögat än jäms med inre ögonvrårna. Men men, det ska nog gå att fixa till.

Jag ska ringa den hundfrisör hon har tid hos och prata lite nu i veckan. Ska ta foto med såklart, vill gärna ha före- och efter-bilder. :D
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag tog ett par före-bilder igår. La drygt 2 timmar på raken med pälsen och kom inte ens halvvägs. :D Men till min förvåning och lättnad så verkar hennes päls lättarbetad trots allt. Jag har gjort vid ryggen och lite ner på sidorna där bak och pälslockarna liksom glider isär när man bearbetar dem, trots att lockarna är tämligen kompakta och pälsen blir fluffig och med bra stuns. Men den känns väldigt torr och frissig och bokstavligt talat suger upp spraybalsamet! Vovven är enormt tålmodig och snäll, tack och lov. Jag ska ta ett nytt pälspass idag och det får helt enkelt ta den tiden det tar. Jag har ju tills nästa onsdag, då det är dags för en riktig hundfrisör. Tills dess tänker jag dessutom bada och föna henne efter konstens alla regler. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp