Bukefalos 28 år!

Pudelpälsvård

Sv: Pudelpälsvård

Har du någon rekommendation på schampo, balsam och ev inpackning? Tänkte ta en runda och handla i em.

Tydligen så har det varit svårt för fd ägaren att skölja ur schampo etc för jag hittade partier igår med väldigt "fet" och halkig päls (svårt att förklara, men jag tror det kan vara dåligt ursköljt schampo och eller balsam). Men det kan inte vara lätt att bada en oborstad pudel?
 
Sv: Pudelpälsvård

PCL's produkter är mkt bra till pudelpälsar (luktar dessutom :love: )och om pälsen är torr och frissig, så börja ge henne olja i maten varje dag. Det hjälper också :)
 
Sv: Pudelpälsvård

Det var faktiskt PCL's spraybalsam jag köpte när vi var i Göteborg i helgen, säljaren rekommenderade just den när jag frågade., och jag håller med om att den luktar gott. :laugh:

Häller på lite rapsolja på färskfodret (Bravo Bas) och försökte ge en äggula igår, men det var inte så populärt. Hon slickade lite på äggulan och gick sen med en konstig min. :D Det tar nog ett tag att få upp pälsen i riktigt bra kondition, men det gör inget.
 
Sv: Pudelpälsvård

Här kommer några bilder från igår, innan jag började borsta... :D

20673595.jpg


20673594.jpg


Och här är en bild efter två timmars pillande och kammande och sprayande och kardande... Ingen jättebra bild, men om man tittar noga ser man att pälsen på ryggen/baktill ser lite slätare (?) ut. :grin:

20673596.jpg
 
Sv: Pudelpälsvård

Igår köpte jag PCL's schampo för svarta hundar och deras Lavendelbalsam. Plus en klotång för pyttesmå hundar och en dubbelsidig tandstensskrapa. :D

Hur nära inpå/lång tid före man går till hundfrisören ska man bada sin pudel?
 
Sv: Pudelpälsvård

Så tätt inpå som möjligt och då även rakkamma pälsen under fön. Sådana duktiga ägare älskar vi trimmare :love:
 
Sv: Pudelpälsvård

Det lilla man kan bistå med gör jag gärna. :)

Ännu en dum fråga: är det OK att bada henne tex idag eller imorgon fm (vi ska på svärfars 60-års fest imorgon em/kväll och skulle gärna vilja presentera en fräsch vovve) plus på tisdag kväll i så fall? :confused: Tiden hos hundfrisören är på onsdag morgon.
 
Sv: Pudelpälsvård

Bra jobbat, hon ser ju riktigt söt och fin ut lilla vovven.
Jag tycker inte du behöver bada henne på tisdag om du badar henne idag eller imorgon. Frisören brukar ändå bada och föna hunden innan dom klipper.:)
 
Sv: Pudelpälsvård

Vad söt hon var och du har gjort ett bra jobb med pälsen på ryggen som du kammat upp=)
Ska du ha henne med rakad nos och tassar eller bara rakad nos?
Jag hade inte vågat lita på att de badar henne innan klippningen på trimmet.Alla hundtrimmare badar inte hunden innan om man inte ber om detta och då brukar det kosta mer. Hellst bada dagen innan precis som Gnist sa så att pälsen är rak och fluffig.. Lättare att klippa då. Jag brukar bada min dagen innan jag klipper.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pudelpälsvård

Inte? Dom jag vet badar hunden innan klippning iaf. Men det är väl bäst du frågar frisören innan då. En del kan man ju få billigare hos om man badar själv men en del vill bada hunden själv innan dom klipper oavsett. Och i sånt fall är det ju rätt onödigt att bada hunden dagen innan också, jobbigt för hunden om inte annat.
 
Sv: Pudelpälsvård

Det kanske är olika i olika städer? Här nere har jag pratat med de trim som klipper pudlar och alla måste man beställa innan om man ska ha bad också och då är det dyrare.
 
Sv: Pudelpälsvård

Jaa, så kanske det är. Olika på olika ställen. Trodde det var standard att bada pudel innan klippning men det kanske inte är så då. Lär ju inte bli så bra resultat om den inte är badad :confused:
 
Sv: Pudelpälsvård

Nej de måste ju badas men jag menar att de badar inte om ägaren badar hemma innan. Då blir det billigare. Här frågar de om man vill ha bad också eller om man själv vill bada hunden innan. Ibland får man själv säga det.
 
Sv: Pudelpälsvård

Nu har ju inte jag pudel,men en riesen,och henne vill frisören ha badad dagen innan hon ska frissas! Och hon klipps med maskin! Dels blir klippningen snyggare,och lättare att klippa en ren päls!
 
Sv: Pudelpälsvård

Ja alltså jag har ju inte sagt att hunden inte ska badas, en pudel måste badas och rakfönas innan om det ska bli bra resultat på klippningen!

Det jag reagerade på var att frisörerna inte badar hundarna. Men har förstått att det är olika på olika ställen.
Hos "min" frisör får man också välja om man vill bada hunden själv innan eller inte, men säger man inget så badar hon hunden.
Men jag vet även en frisör som alltid vill bada hunden själv för att många pudelägare inte kan rakföna pälsen.
 
Sv: Pudelpälsvård

Ja alltså jag har ju inte sagt att hunden inte ska badas, en pudel måste badas och rakfönas innan om det ska bli bra resultat på klippningen!

Det jag reagerade på var att frisörerna inte badar hundarna. Men har förstått att det är olika på olika ställen.
Hos "min" frisör får man också välja om man vill bada hunden själv innan eller inte, men säger man inget så badar hon hunden.
Men jag vet även en frisör som alltid vill bada hunden själv för att många pudelägare inte kan rakföna pälsen.

Nej,jag menade bara att min trimmare badar inte heller,hon vill ha hunden badad vid ankomst!
Sen kanske hon badar åt dom som inte klarar av det,det vet jag inte!
Och jag har för mig att om hon badar,så kostar det mer
 
Sv: Pudelpälsvård

Bra jobbat, hon ser ju riktigt söt och fin ut lilla vovven.
Jag tycker inte du behöver bada henne på tisdag om du badar henne idag eller imorgon. Frisören brukar ändå bada och föna hunden innan dom klipper.:)

Tack! :) Det är en väldigt mysig och kär liten hund. Och otroligt leksen, trots att hon blir tre i september. Leker med allt hon får tag på i trädgården, skatfjäder eller mindre plastkruka spelar ingen roll. Och som hon kan dribbla en fotboll! :eek: Hon flyger i luften och gör piruetter och tacklar och nickar och har sig. :D

Jag har mejlat hundfrisören, men kommer att ringa också. Bäst så tror jag.
 
Sv: Pudelpälsvård

Vad söt hon var och du har gjort ett bra jobb med pälsen på ryggen som du kammat upp=)
Ska du ha henne med rakad nos och tassar eller bara rakad nos?

Tack så mycket. :) Jag är ju helt rudis på det här, men har läst på allt jag hittat på nätet och lånat hem Mikael Nilssons nya bok "Pudlar" och Carina Rohms "Trimma och klipp". Gör så gott jag kan, men det tar lite tid. Tack och lov att hennes päls är lite magisk. Det verkar räcka att man blåser på fnurrorna och kringellockarna så glider de upp och blir släta. :angel:

Jag hade tänkt mig det som kallas Second Puppy. Vet inte om det är samma som du kallar Lion Puppy? :confused: Jag är inte så förtjust i den amerikanska lejonklippningen. Möjligtvis i så fall den kontinentala, ifall hon har kropp till det. Men jag tror hon skulle passa i second puppy. Vi får se. :D
 
Sv: Pudelpälsvård

Har provat The Stuff från Pudelparadiset. Det är super vid tovutreding. Har en "tov" pudel. ;) Verkar dyrt men man späder det så det blir drygt. Har använt The Stuff på hästarnas manar o svansar. Det var super till det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp