Pullarträns vs. Aachenträns

kenttjej

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden mellan Pullarträns och Aachenträns? På min ridskola har alla hästar Aachenträns. Jag tycker att Pullarträns är snyggare men finns det någon annan skillnad? Vad gör det för skillnad för hästen?

Sv: Pullarträns vs. Aachenträns

Pullaret sitter aningen bättre. Trycker inte på kinden utanpå tänderna som en vanlig nosgrimma kan göra om den är för hårt spänd.

Vad dom gör för nytta vet jag dock inte, skulle vara kul med ett bra svar. :bow:

En pullarnosgrimma som är korrekt fastsatt ska ge på tryck på hästen nosben och på så sätt hindra den från att pulla=sticka med sin ryttare. Kommer från galoppsidan, numera en innegrej bland hoppryttare.
En Aachen är ju en dressyrnosgrimma, nosgrimman i sig är ju till för att stabilisera bettet där man skulle kunna säga att en remotnosgrimma är den som mest håller allt på plats och korrekt tillpassad, stör väldigt lite. Men den är väl kanske inte så snygg i dressyrsammanhang, därav den engelska nosgrimman, en gissning är väl att Aachen är nån sorts kompromiss av båda.

jag har hört att pullarnosgrimman ska göra så hästen har lättare att andas än med aachen m.m.

Min unghäst kan inte gå med vanlig aachen nosrem, han måste alltid ha pullar. Han blir bara spänd och "ovillig" med aachen nosgrimman, antagligen ligger den och trycker på ngt sätt som han inte gillar, så nu får han ha pullar på "heltid".

Om någon nosgrimma försvårar hästens andningsmöjligheter är den felanpassad och spänd på ett alldeles för hårt sätt. Rätt anpassad och spänd ska nosgrimman inte påverka andningen alls - avsett modell.

Jag gillar remot till unghästar eftersom det är just en unghästnosgrimma. Håller saker och ting på plats med minsta störning, fast det är väldigt svårt att hitta en med rätt mått, av någon anledning är det bara de dyra som passar riktigt bra.

Fast nu glider vi från ämnet.

Pullarträns kom från att man ville kunna dra ihop hästens mun (säkerhet) samt göra så hästens luftvägar inte hindras från ultimat luftintag.

Aachennosgrimman kom då man ville rida med fast martingal då man inte kunde göra det med remont och ändå dra ihop munnen på hästen, alltså är det en blandning mellan remont och engelsk.

Sorbe:
På vilket vis skulle en fast martingal inte kunna användas tillsammans med en remontnosgrimma?
Sen ska en pullarnosgrimma inte knäppas hårdare än någon annan nosgrimma.

Med tanke på hur en remontnosgrimma sitter på hästen bör man inte sätta fast en fast martingal på den.

Intressanta svar från er alla! Tack för att ni förbättrat min kunskap i nosgrimme-djungeln.

Jag kan inte se problem där. remontnosgrimman ska inte störa bettringarna om den är rätt anpassad.

Det har nog snarare med att om hästen drar upp huvudet att den otroligt smala delen på nosryggen kan skadas.

Hur 17 fäster de martingalen då? Det här är att blanda ihop päron och bananer för mig.

Hur 17 fäster de martingalen då? Det här är att blanda ihop päron och bananer för mig.

En fast martingal fästs ju i nosgrimman, och en remontgrimma sitter väldigt illa till för en sådan konstruktion. Alltså måste man ha en engelsk nosgrimma för att fästa martingalen i, och vill man då samtidigt ha en rem nedanför bettet blir aachengrimman den halvdana kompromissen. ;)

Ingen höjdarnosgrimma, tycker jag.

Den modellen av fast martingal har jag aldrig sett. Då förstår jag att det kan bli problem.

Den modellen av fast martingal har jag aldrig sett. Då förstår jag att det kan bli problem.

Finns det fler sorters fast martingal? :confused:

De hjälptyglar som benämns "martingal" är ju löpande martingal (den vanliga, som tyglarna löper genom), fast martingal (fästs i nosgrimman) och irländsk martingal (kort läderstump med ringar som löper på tyglarna).

Kan man fästa en fast martingal i något annat än nosgrimman?

De jag sett har varit fästa i bettringarna. (men det är inte ofta jag sett fast martingal i Sverige)

De jag sett har varit fästa i bettringarna. (men det är inte ofta jag sett fast martingal i Sverige)

Aha, liknande en Thiedemantygel? Fast den löper ju genom bettringen och fäst lite längre bak på tygeln, liknas väl mer som en fast graman mer än en martingal...

Har aldrig sett något som varit fäst direkt i bettet (inte ens från USA, och där finns det mycket skumma hjälptyglar.. :crazy:), inom vilken "ridkultur" gör man så? Hemmabygge? ;)

Fast martingal är ju ganska ovanlig i Sverige, vilket jag tror beror på att den inte är tillåten under tävling, och många tror då att den är helt förbjuden enligt lag. :angel:

Egentligen tycker jag nog att det är bra att många tror den är helt förbjuden. Tycker inte det är en bra hjälptygel.
(Det är verkligen jättelängesen jag såg någon rida med fast martingal. Säkert 20 år sen. Det har väl hänt en hel del på den fronten under tiden kanske?)

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 237
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 408
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
891
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka