Punkt istället för komma eller tankstreck

Problemet ligger nog mycket i att många inte klarar av att skilja på tal- och skriftspråk, samt då inte har koll på olika skiljetecken. Man vet att det ska finnas skiljetecken och man vet att man ska dela upp satser, men har inte fått tillräckligt med övning.
 
Båda varianterna är gräsliga, men tankestreck är värst! Ögonen blöder ju nästan när det dräller av sådana i texter, speciellt om det är långa texter och det enda skiljetecken som finns är tankestreck :crazy:
 
Jag sitter och läser en drös med PM och något som jag konsekvent stöter på är att man verkar använda punkt istället för komma, tankstreck eller bara avsluta meningen på ett ”natueligt” sätt. Eftersom språket förändras - t.ex. är det ju numera fullt acceptabelt att börja en mening med ”och” eller ”men” - så vill jag inte bara ta förgivet att det jag tycker ser fel ut är fel.

Exempel.

Johan snörade på sig skorna. Han började med den högra. Eftersom den låg närmast.

Priset på el har stigit kraftigt under hösten 2018. Vilket beror på den varma sommaren.

Vad säger ni? Är fallen ovan språkligt korrekt?

Exemplen är språkligt felaktiga.
I det första exemplen kan "Johan snörade på sig skorna. Han började med den högra." vara korrekt men det skulle inte ha varit en punkt mellan högra och eftersom. Där hade det inte behövts något skiljetecken alls, men ett kommatecken hade kunnat var OK.

Det andra exemplet borde vara en mening där skiljetecken inte heller är nödvändigt men ett kommatecken är OK.
 
Jag sitter och läser en drös med PM och något som jag konsekvent stöter på är att man verkar använda punkt istället för komma, tankstreck eller bara avsluta meningen på ett ”natueligt” sätt. Eftersom språket förändras - t.ex. är det ju numera fullt acceptabelt att börja en mening med ”och” eller ”men” - så vill jag inte bara ta förgivet att det jag tycker ser fel ut är fel.

Exempel.

Johan snörade på sig skorna. Han började med den högra. Eftersom den låg närmast.

Priset på el har stigit kraftigt under hösten 2018. Vilket beror på den varma sommaren.

Vad säger ni? Är fallen ovan språkligt korrekt?

Hur är din plan att lösa "problemet"? Ska du undervisa dem el skicka till ev. biblioteks skrivarverkstad el dyl.?
 
Jag sitter och läser en drös med PM och något som jag konsekvent stöter på är att man verkar använda punkt istället för komma, tankstreck eller bara avsluta meningen på ett ”natueligt” sätt. Eftersom språket förändras - t.ex. är det ju numera fullt acceptabelt att börja en mening med ”och” eller ”men” - så vill jag inte bara ta förgivet att det jag tycker ser fel ut är fel.

Exempel.

Johan snörade på sig skorna. Han började med den högra. Eftersom den låg närmast.

Priset på el har stigit kraftigt under hösten 2018. Vilket beror på den varma sommaren.

Vad säger ni? Är fallen ovan språkligt korrekt?
Nej, men jag är väl gammaldags. Däremot har jag faktiskt läst en hel, eller ok jag läste bara tre sidor, svensk deckare som var skriven precis sådär så det kan vara ngt som kommer. Jag höll på att bli vansinnig.

Utdrag ur deckaren, från minnet :arghh:
Han gick in i huset. Där stod ett bord. Det hade en gul duk. Det var grått ute. Han tog en kopp kaffe. Han lyfte kaffekoppen till munnen. Han drack.

Det var ju dock iofs hela meningar.

(Själv skriver jag för långa meningar. Och startar meningar med och ibland, förresten fransmännen är lustiga de verkar kunna starta en mening i toppen av en sida och avsluta med punkt 30 rader senare i botten. Så svenskarna har väldigt kort meningsbyggnad ändå.)

Sedan säger de ju att "ungdomen" eller i alla fall de som ligger mellan 20-25? 20-30? just nu är väldigt dåliga på läsförståelse och riktigt usla på att skriva. Men att de som är yngre nu ska vara lite bättre? Och de som är äldre 35+ är mycket bättre. Men som sagt artikel jag inte hittar igen.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp