Bukefalos 28 år!

Punkt punkt punkt

Mineur

Trådstartare
Moderator
Skuttar in från Ungdom då det känns som att den här sortens tråd eventuellt passar bättre här.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/prickar-som-smittar/

Vad tycker vi om det här? Hur använder ni de små prickarna? Varför?

Jag är en ganska trogen anhängare av "..." har jag upptäckt, åtminstone när det kommer till lite mindre seriösa sammanhang som typ Facebook, bloggen och... Buke? :p Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför jag använder dem, eller när, eller hur, eller... Se, där kom de igen! Har kommit fram till att det blir mest när jag är lite osäker, eftertänksam, när jag inte riktigt vet hur jag ska avsluta eller vill lämna utrymme för någon annans tankar/åsikter. Typ.

Vad säger ni?
 
Sv: Punkt punkt punkt

Jag använder det ofta men vet faktiskt ej varför. Ta bara den text jag skrev för några minuter sedan:

Trots skurar på eftermiddagen klarnade det upp framåt kvällen så det blev en riktigt härlig uteritt i kvällssolen. Så j-kla skönt att vara igång igen...

Jag kan ju lika gärna avsluta med ett utropstecken eller tre, om jag verkligen vill poängtera.
 
Sv: Punkt punkt punkt

Jag erkänner jag har svårt att låta bli, överanvänder orden; lite, ju och väl också. Blir så trött på mig själv och sitter och suddar i mina inlägg, för jag vet att de inte behövs! Och där kom det ett tecken till jag gärna slänger med.
 
Sv: Punkt punkt punkt

Verkar som att jag inte är ensam om att använda dem utan att riktigt veta varför alltså. Mitt senaste exempel: En voucher à la en natts boende med frukostbuffé har inhandlats för ynka 35 pund var, och är det inte bra så är det i alla fall billigt... Men vad bubblar jag om, självklart kommer det att vara bra!

Där hade jag nog lika gärna kunnat sätta in ett utropstecken antar jag, men dem är jag verkligen inget fan av. De känns så väldigt arga och uttrycksfulla liksom, så då känns de tre små punkterna mer blygsamma och trygga att använda. Artikeln pratar ju lite om att de tre punkterna kan jämnställas med smileys och används lite på samma sätt (för att nyansera texten, ersätta andra skiljetecken osv). Vad tror ni om det? För mig känns det inte alls som att det är samma sak, även om jag kan förstå lite hur de tänker...

Och Telani; Du är inte ensam om att sitta och sudda i inlägg och mail för att bli av med tjatiga tecken! Orden är det inte lika illa med för min del (vad jag har märkt i alla fall), men skiljetecknen får jag ransonera lite bland emellanåt.
 
Sv: Punkt punkt punkt

Jag använder det också. Det är liksom ett sätt att säga att min mening är slut, men nån annan kan fylla på....typ. Ja, ungefär så :D
 
Sv: Punkt punkt punkt

Även jag använder dessa små prickar flitigt. Men jag tror att jag ofta menar... "Ja ni fattar", "osv" och liknande beroende på meningen.
 
Sv: Punkt punkt punkt

Ha ha jag är extrem med mina punkter... men det har jag börjat med för jag vet aldrig när jag ska sätta . eller , eller andra tacken i meningar och meddelande..... så för att underlätta läsningen lite så blir det många punkter...

En ful vana jag har till är att när jag skriver för hand är det alltid stora bokstäver

Så skriver alltid så här nu

-hej jag heter mickan vad heter du och vad jobbar du med vad gillar du att göra på fritiden

Nu skriver jag såhär som oxo är fel

- hej jag heter mickan vad heter du...... Vad gillar du att göra på fritiden
 
Sv: Punkt punkt punkt

Jag gillar dem, men undviker oftast att använda dem allt för mycket. Finns inget värre än folk som avslutar varenda mening med punkterna i fråga.

Har en gammal kompis som gör så, och jag har slutat läsa vad hon skriver på fb.

Blablabla... Blablabla.... BlablablaBlablablaBlablabla... BlablablaBlablabla.... Blablabla.... Blablabla?

Texten ovan tagen från verklig statusuppdatering på fb. Bara orden som är utbytta.
 
Sv: Punkt punkt punkt

powerm84;15958824 - hej jag heter mickan vad heter du...... Vad gillar du att göra på fritiden[/QUOTE skrev:
Jag tycker det är respektlöst mot de som ska läsa din text att skriva så rörigt när du faktiskt vet att det är fel.
 
Sv: Punkt punkt punkt

Det är väldigt intressant. Kan bara hålla med om att någon borde forska på det. och så kan jag inte låta bli att komma med en skrivregel: egentligen ska det vara mellanrum före de tre prickarna, precis som i slutet av den länkade artikeln.
 
Sv: Punkt punkt punkt

Jag har tänkt en hel del på det där. Faktum är att jag slutar läsa en annons om någon skriver många punkter efter varje mening. Lika så om de använder utropstecken efter varje :meh:

Jag tar inte annonsen seriöst om det hela tiden är punkter. En punkt där meningen slutar räcker gott och väl. Vill de poängtera något så går bra med ett utropstecken. Jag får ofta känslan att det är något mer annonsören vill förmedla, något som den som tittar inte vet, eller helt enkelt att där är något som annonsören inte vill skriva ut i annonsen. Exempel; Snäll att sko, lasta och klippa... som om hästen är hyfsat snäll att sko, att det tar 10 minuter att lasta (eller att den går på om man har en lina bakom) eller att det går att klippa hästen om man har bomull i öronen och hö att tugga på.

Sen behöver man inte vara världsbäst på grammatik eller stavning men en text ska vara enkel att läsa.

Eller så kör man på som sambon gör. Han har svårt att sätta ut punkt eftersom han har dyslexi så den kan komma lite var som. Så han har läst det hela genom att sluta skriva punkter :D
 
Sv: Punkt punkt punkt

Jag gillar dem, men undviker oftast att använda dem allt för mycket. Finns inget värre än folk som avslutar varenda mening med punkterna i fråga.

Har en gammal kompis som gör så, och jag har slutat läsa vad hon skriver på fb.



Texten ovan tagen från verklig statusuppdatering på fb. Bara orden som är utbytta.

Finns (fanns?) en blogg där varenda inlägg var skrivet på det viset.

"....." mellan varje mening, och skrivet med korta meningar. Prickar överallt!
 
Sv: Punkt punkt punkt

Använder ... När jag ska lämna saker "öppet" men förmodligen för ofta.


Fick en skarp tillsägelse av mandalaki för länge sen:D jag hade spårat ur med prickarna, nu är jag på bättringsvägen men varje dag är en kamp;)
 
Sv: Punkt punkt punkt

Jag missbrukade punkter rejält förr, nu används de flitigt men inte på missbrukarnivå. Istället har jag gått över till att totalt missbruka utropstecken. Får ganska ofta gå in och ändra i allt från forumsvar, sms till mejl där jag gärna avslutar varje mening med utropstecken. Helt hopplöst! ;)

Jag ska fundera över vad jag vill ha sagt när jag använder punkterna, för jag tror det kan variera. I ett inlägg tidigare idag använde jag det som ett uttryck för idiotin i det jag skrev om. Vettetusan om det faktiskt gav önskvärd effekt? :D
 
Sv: Punkt punkt punkt

Kl

Något jag stör mig på (förutom folk som missbrukar det här med punkter) är när man inte har vett att använda de korrekt. Markerar man att ett ord är oavslutat så kommer punkterna direkt efter ordet, men markerar man att en mening är oavslutad så ska man alltid ha ett mellanrum mellan sista ordet och punkterna.

Så här:

"Han gick in i sovru..."
"Han gick in i somrummet ..."

http://www.fritext.se/svenska/svenska1.html
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 547
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp