Punktering på släp med häst i

Mattsson

Trådstartare
Hörde på radion om ett hästsläp som fått punktering på E6:an. Vad gör man i det läget? Känns ju inget vidare att behöva lasta av hästen på E6:an, men hur ska man annars kunna bogsera? Någon som hamnat i den här sitsen?

Sv: Punktering på släp med häst i

Ringer polisen som får komma och spärra av ett körfält. Lastar ur hästen och byter däck, alternativt ringer något journr som kommer och byter åt dig!

Finns ju ex många assistans bolag till de olika bilmärkena som "rycker ut" om man hamnat i nöd. Brukar inte kosta så jättemycket, men allting är ju relativt.

Vill inte ens tänka på hur hemskt det skulle kännas, hoppas att man slipper uppleva det!

Däck på burk fungerar utmärkt om inte hela däcket har sprängts. Vi har alltid med i bilen, förutom att vi givetvis har reservdäck med transporten.

Hade ringt däckservice som hade fått hjälpa till utan att lasta ur hästen.

Same here, same here.

Alltid däcklagning på burk, det är värt ett förstört däck att kunna köra vidare ett tag.

Och så boggi (icke samverkande) så är det ingen större katastrof.

En vän till mig råkade ut för det och ringde polisen, men det räckte med att någon form av assistans kom så kunde de byta däcket med hästen kvar i transporten.

Min bil dog på betalmotorvägen i Frankrike, högst uppe på ett berg. Men det gick så fint så. Bärgaren kopplade loss släpet (boggie), drog upp bilen på bärgningsbilen, monterade fast en dragkrok på bärgningsbilen och hakade på släpet. :eek:

Eftersom jag var med i Motormännen och hade tilläggsbetalat för väghjälp så behövde jag bara betala 500 kronor i självrisk. Rekommenderas för den som kör mycket eller långt!

Jag har fått punka på min boggie under färd utan att ens märka det (stel boggie)...
Så med en häst som står bra och kanske även på rätt sida(?) så kan man nog köra till en avfart och byta däck där.

Låter som väldigt bra tips med däcklagning och boggi. Ska genast införskaffa däcklagning och har tur som kan låna en boggi.

När det hände mig på E4an så ringde jag efter bärgare som åkte och fixade däck åt mig och sedan bytte medans hästen var kvar i släpet. Det blev inte billigt men gick himla smidigt när man väl kom till sans och kunde kommma på va man skulle göra.

Bärgargubben fick köra fram och tillbaks för att fixa nytt däck för reservdäcket var så dåligt att det inte gick att använda. (lånad transport).

Senast ändrad:

Bra att veta att bärgaren byter däck på så stor väg utan att man behöver lasta av eller bogsera. Trodde i min enfald att de inte gjorde det :angel:

även jag har fått punktering 2 gng, men som tur är har jag boggie och första gng var det på landsväg, då kunde jag köra till närmsta avfart, svängde in på en liten väg. lastade ut hästen som fick ställa sig och beta medan en snäll fabror satte på reserv däcket.

andra gången var det mitt inne i stan, och vi hade fått in en 10cm spik i däcket. tur som vi hade var vi aldeles i närheten av en däckverkstad så vi åkte dit, lastade ut hästen mitt på en liten gräsplätt i stan medan dom bytte däck åt oss...det komiska i denna situation var att vi stod och betade hästen utanför en korv mack vid namn "mc orvars"... folk såg misstänksamt på oss.....

Jag kör med boggie, C-däck (men det hjälper ju inte alltid, fast säkrare än vanliga), reservhjul och däck på burk.

Man byter däck med hästen kvar i släpet.

Har aldrig själv råkat ut för det (tack och lov), men min mamma körde punktering på sin trailer (stel boggie) och det märkte de inte förrän de stannade för att tanka på en mack.

har även sett hästkärra (enaxlad) som hade TAPPAT ena däcket (på den sidan hästen stod dessutom) på E4:an... :crazy:
Min snälla far hjälpte dem att sätta dit nytt däck, även det med hästen kvar i släpet :)

Åh fy, det är en av anledningarna att jag aldrig aldrig mer kör enaxlat!

Vi hyrde ett släp lite akut idag på macken för det andra var paj...lastade ponnyn och åkte. Såg i backspegeln att ett däck såg väldans platt ut...Hade itne kommit så långt så vi åkte tillbaka till hyrstället som bytte däcket på tio minuter med hästen kvar i. Men alltså - jag förstår faktiskt inte hur man kan köra utan boggie....nu gick ju släpet bra på tre hjul kan man säga. Hittade en stor spik i däcket sen...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
994
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 212
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka