Putsa hage

Tossan44

Trådstartare
Vi ska snart flytta till en hästgård. Där har det inte varit hästar på länge och marken i hagen är igenväxt med jättemycket gråas och många andra växter. Jag undrar, hur får vi denna hage användbar med riktigt och endast gräs?
 
Varför är den inte användbar som den är? Finns det giftiga växter där? En varierad fauna i hagen är en fördel sålänge det inte handlar om giftiga växter, de ska naturligtvis tas bort. För att bara få gräs krävs det att marken plöjs upp och sås om med lämplig gräsblandning.
 
Varför är den inte användbar som den är? Finns det giftiga växter där? En varierad fauna i hagen är en fördel sålänge det inte handlar om giftiga växter, de ska naturligtvis tas bort. För att bara få gräs krävs det att marken plöjs upp och sås om med lämplig gräsblandning.
Problemet är att det är alldeles för högt gräs just nu, det är ganska igenväxt. Hästarna skulle förmodligen bli väldigt runga och riskera fång om jag släppte dom där nu🤔
 
Problemet är att det är alldeles för högt gräs just nu, det är ganska igenväxt. Hästarna skulle förmodligen bli väldigt runga och riskera fång om jag släppte dom där nu🤔
Fångrisken påverkas inte av höjden på gräset, i alla fall inte att den ökar för att gräset är högt.
Högt gräs som gått upp i frö och så här års kanske också släppt fröna har mycket mindre näring än kort grönt gräs. För det är nästan visset vid det här laget.
 
Vi ska snart flytta till en hästgård. Där har det inte varit hästar på länge och marken i hagen är igenväxt med jättemycket gråas och många andra växter. Jag undrar, hur får vi denna hage användbar med riktigt och endast gräs?
Vilket bete som är lämpligt berorpå vilka hästar det h andlar om.

För ridhästar som går i måttligt arbete så är högt övervuxet gräs perfekt. Ge mycket bukfylla/mättnad och sysselsätting men är ganska tomt på näring.

Har du digivande ston eller föl och unghästar behöver du putsa betet så du får upp nytt näringsrikt gräs.

"Endast gräs" är verkligen ingen nödvändighet. Plus att det finns en mängd olika grässorter att välja bland. Köper du utsäde till en betesvall så är det en blandning av olika sorter.

Släpp dit hästarna och se vad de äter och vad de ratar. Jag tippar på att de tycker det är toppenbete :)
 
Problemet är att det är alldeles för högt gräs just nu, det är ganska igenväxt. Hästarna skulle förmodligen bli väldigt runga och riskera fång om jag släppte dom där nu🤔
Att gräset är långt gör inget och att det är mycket gräs och de därmed riskerar att bli tjocka går att lösa med betesreducerare och att inte låta dem gå där hela dygnet :) Ogräs är aldrig bra i hagar men ren vall är inte heller bra, det blir för mycket näring för de allra flesta.
 
Hur illa är marken? Har slyt börjar etablera sig? Eller har bara gräset vuxit sig högt? Finns det växer du inte vill ha i hagen?

Beroende på vad det är med marken så kan det vara allt ifrån släp hästarna och slå till hösten så har du fint bete nästa år eller om det finns växer där som du inte vill ha blir det ju till att plöja, harva och så nytt, men brukar ta lite tid innan marken kan bära hästar igen eller vill det sig riktigt illa och det är massa sly så vet jag inte riktigt hur det bäst tas bort.
 
Att gräset är långt gör inget och att det är mycket gräs och de därmed riskerar att bli tjocka går att lösa med betesreducerare och att inte låta dem gå där hela dygnet :) Ogräs är aldrig bra i hagar men ren vall är inte heller bra, det blir för mycket näring för de allra flesta.
Vad definierar du som "ogräs"? Vad är det som inte är bra med de växterna?
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
156
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: EmmaN
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp