Putte wintec wide koppjärn i vanlig wintec...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 724
S

sleepy

Nån som har provat? Jag vet man inte ska göra det och att garantien opphörar, men vad fel kan egentligen hende??:crazy: Om sadeln passar hästen i bomvidden och "svanken" och alltihop gör det vel inget? Om bommen går sönder kjenner man ju dét, då är sadeln tapt, men det är värd risken tyckar jag... Eller? Funderar...:o

Sv: Putte wintec wide koppjärn i vanlig wintec...

Varför chansa?

Det finns några stycken som har satt in det vidaste koppjärnet (som hör till de vanliga wintecsadalrna) i en Wintec Wide, men tvärtom har jag inte hört om.

När jag frågade den svenska återförsäljaren samma fråga, svarade dom att det kanske kan fungera, efter viss modifiering, tills man efter ett flertal hårda stötar, typ landning efter ett hinder, helt enkelt har utmattat bommen och den då går sönder.

Inget jag skulle rekomendera någon att experimentera med.

Varför inte helt enkelt skaffa en Wintec Wide istället?

Det beror väl på hur pass brett koppjärnet är, är det bara några grader vidare så går det säkert bra, men annars vet jag inte.

Själv gjorde jag mitt koppjärn vidare i höstas, ville inte köpa ett nytt utan satte det helt enkelt i ett skruvstäd och slog till med en hammare. Funkande alldeles utmärkt.

Hade jag varit du så hade jag provat, men det beror som sagt på hur mycket vidare det är..

Och att "misshandla" ett härdat järn på detta vis orsakar också det en massa skador på järnet.
Det blir massor med mickrospickor i järnet som det sugs in fukt från omgivningen i och det gör att järnet rostar innifrån och blir skört och spricker så småningom.

Om jag kunde begripa vad det är som gör att folk inte kan anskaffa passande utrustning när det finns utrustning som passar.
Inte fasiken ber vi våra barn att dom ska gå i kläder som vi vuxna klippt upp för att dom ska passa, eller hur?
Men hästarna ska ha det så.....

Varför inte helt enkelt skaffa en Wintec Wide istället?

Fordi wintec wide passar inte mig, och inte hästen.

Jag har två hästar, den ene har en wintec wide som passar den, den brukar smalaste w-wide-järnet.

Andra hästen (liten islandshest) hadde nok passet vanllig wintec om dom var två järn vidare enn det vite. Och det järnet har jag ju!!!:angel: Til denne hästen blir w-wide-sadlen alldeles för bred i kanalen til trots for at han behöver bomvidden. Den blir dessuten för lång, och passar egentlig dårlig på alla vis. Wintec Wide har helt annorlunda passform enn vanlig wintec.

Så jag har ju järnet... Jag funderar på en dressyrsadel som skal brukes 1 gang i veckan, trenger ingen dyr lädersadel, då struntar jag hellre i det. Jag har allroundsadel i läder som passar hästen och bomlös, så jag lider ingen nød ;)

Men det som kan skje är at bommen går sønder. Jag tror jag tyckar det är värd risken. ;)

Ja ja då förstår jag...

Och jag tror nog att jag skulle se om W-wide järnet gick att få på plats i den vanliga Wintecen.

Åtmindstånde tycker jag det verkar vara ett bättre alternativ ärn att du ska börja "banka" ett vitt järn till önskad vidd.

Lycka till :banana:

Min återförsäljare har en Wintec bom liggande vid sadelhyllan, när man pratade bommar brukade han peta fram bommen med foten och trampa ihop den. Sedan lyfte han på foten och bommen vecklade ut sig normalt utan att se konstig ut.

Detta var en gulvit bom, som ska sitta i wintecs sadlar som är lite äldre (men som har utbytbara koppjärn).

Jag skulle nog testa! Jag har funderat på det, fast att göra det på en w-hopp istället. Har en WW som jag gärna rider dressyr i, men skulle vilja ha en hoppsadel också.

He he, då kan det henda jag testar, om en BILLIG wintec dukkar upp!;)

Om jag inte minns fel så har vi diskuterat detta innan, jag med flera påstår att ett järn omöjligt kan gå sönder av detta, om man inte håller på att böja fram och tillbaka massor av gånger.

Hur håller hästskor? Plåt som man bankar ut på buckliga bilar? Om detta stämmer skulle ju allt rosta som man ändrat formen på.

Jag har haft mitt uttöjda järn i snart ett år, ser precis lika fint ut som när jag köpte sadeln. Och jag har mätt och kollat noga!

Men vi kan ju se om några år...

livar upp en uråldrig tråd:angel:

Ni som bankat ut era vita järn, hur många grader vidare gjorde ni det?

Funderar nämligen på att göra samma sak, bara några grader. Då skulle sadeln ligga perfekt. Hoppas på att det funkar:)

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 009
Senast: ameo
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 475
Senast: fiaskrutt
·
Utrustning Var lite kluven över var jag skulle placera tråden, då min fråga rör flera områden egentligen. Men huvudfrågan gäller pålles sadel...
Svar
8
· Visningar
1 057
Senast: amalia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10