Pyssel & Co - Organisering och förvaring

majola

Trådstartare
Vi har tre barn som i sommar blir 1, 2 och 4 år. De två största delar sovrum och lillebror ska in där när han är mogen att flytta ut från oss (ungefär när han oftast sover större delen av natten och kryper/går tillräckligt bra för att hitta in till oss om han vaknar). I sovrummet står också garderober och byråer med barnens kläder (ytterligare något som måste organiseras om, men det är en annan historia). På övervåningen finns även ett lekrum med lego, playmobil, klossar, tågbana, bilar etc. Där är lillebror portad f.n. för det ligger smålego, knappar osv överallt... Regeln är att småpryttlar måste vara kvar uppe.

I vardagsrummet finns också leksaker. Ffa böcker, pussel och spel, babyleksaker samt en kulbana. Här finns även "problemet"...

Jag vill gärna förvara "pysselmaterial" tillgängligt för barnen. I första hand tänker jag på playdoh, pärlor, kritor och liknande. Kanske vävramar när det blir aktuellt. Men det är lite svårt att få till det. Kritorna hamnar snabbt bland playdohtillbehören, pärlplattorna är ständig källa till hjärtklappning, det ligger halvfördiga teckningar bredvid tv:n osv. Visst kan jag förvara allt i arbetsrummet och ta fram på begäran, men det vill jag helst inte för jag har märkt att barnen leker så mycket självständigare och kreativare om de har fri tillgång till grejorna.

Hur har ni löst det? Jag vet att @Freyja_bus har ett pysselrum (lyx!) till exempel - hur har du inrett det?
Vad har ni för material tillgängligt för barnen? Hur förvarar ni? Jag vill helst inte ha en massa plastbyttor (försöker skära ner på plast) med glasburkar (t ex till pärlor) känns inte heller aktuellt...

Pysselplatsen måste nog vara i vardagsrummet, så de får ju gärna vara lite snygg och diskret också. Ja just det - och jag vill inte lägga så mycket pengar på det hela. :D
 
Vi har tre barn som i sommar blir 1, 2 och 4 år. De två största delar sovrum och lillebror ska in där när han är mogen att flytta ut från oss (ungefär när han oftast sover större delen av natten och kryper/går tillräckligt bra för att hitta in till oss om han vaknar). I sovrummet står också garderober och byråer med barnens kläder (ytterligare något som måste organiseras om, men det är en annan historia). På övervåningen finns även ett lekrum med lego, playmobil, klossar, tågbana, bilar etc. Där är lillebror portad f.n. för det ligger smålego, knappar osv överallt... Regeln är att småpryttlar måste vara kvar uppe.

I vardagsrummet finns också leksaker. Ffa böcker, pussel och spel, babyleksaker samt en kulbana. Här finns även "problemet"...

Jag vill gärna förvara "pysselmaterial" tillgängligt för barnen. I första hand tänker jag på playdoh, pärlor, kritor och liknande. Kanske vävramar när det blir aktuellt. Men det är lite svårt att få till det. Kritorna hamnar snabbt bland playdohtillbehören, pärlplattorna är ständig källa till hjärtklappning, det ligger halvfördiga teckningar bredvid tv:n osv. Visst kan jag förvara allt i arbetsrummet och ta fram på begäran, men det vill jag helst inte för jag har märkt att barnen leker så mycket självständigare och kreativare om de har fri tillgång till grejorna.

Hur har ni löst det? Jag vet att @Freyja_bus har ett pysselrum (lyx!) till exempel - hur har du inrett det?
Vad har ni för material tillgängligt för barnen? Hur förvarar ni? Jag vill helst inte ha en massa plastbyttor (försöker skära ner på plast) med glasburkar (t ex till pärlor) känns inte heller aktuellt...

Pysselplatsen måste nog vara i vardagsrummet, så de får ju gärna vara lite snygg och diskret också. Ja just det - och jag vill inte lägga så mycket pengar på det hela. :D

Ikea har förbaskat bra lådor i kartong i olika storlekar, de heter typ Tjena eller Hejsan. Såna tror jag på! Sätt upp en hylla på lagom höjd, med kartongerna ovanpå och en sån här smart lösning under:

bild8.gif
 
Ikea har förbaskat bra lådor i kartong i olika storlekar, de heter typ Tjena eller Hejsan. Såna tror jag på! Sätt upp en hylla på lagom höjd, med kartongerna ovanpå och en sån här smart lösning under:

bild8.gif

Jag gillar också den där idén med att sätta fast locken i en hylla, men är det inte motoriskt ganska svårt för så små barn att hantera?
 
Jag gillar också den där idén med att sätta fast locken i en hylla, men är det inte motoriskt ganska svårt för så små barn att hantera?
Ett snäpplock av något slag kanske skulle vara lättare att sätta på det viset? Fast det är frågan, de finns nog i huvudsak i plast. Tror inte min 2-åring hade fixat glasburken med skruvlock idag men om något halvår kanske. Hon är på g :p
 
Ett snäpplock av något slag kanske skulle vara lättare att sätta på det viset? Fast det är frågan, de finns nog i huvudsak i plast. Tror inte min 2-åring hade fixat glasburken med skruvlock idag men om något halvår kanske. Hon är på g :p

Tror du? Alltså, jag vill ju inte förringa hennes färdigheter, men jag tror inte min nästan fyraåring skulla klara det (kanske ibland, men inte varje gång). Det är ju mycket svårare att skruva fast en burk i ett lock som sitter fast - gärna lite högt så att man måste sträcka sig) än att skruva på ett lock på en burk som man håller i handen (det klara T också).
 
Tror du? Alltså, jag vill ju inte förringa hennes färdigheter, men jag tror inte min nästan fyraåring skulla klara det (kanske ibland, men inte varje gång). Det är ju mycket svårare att skruva fast en burk i ett lock som sitter fast - gärna lite högt så att man måste sträcka sig) än att skruva på ett lock på en burk som man håller i handen (det klara T också).
Ah, trodde du mer menade att få ner dem. Det är ju ingen big deal när de förstår att den brakar i golvet om man släpper.
 
Vi har tre barn som i sommar blir 1, 2 och 4 år. De två största delar sovrum och lillebror ska in där när han är mogen att flytta ut från oss (ungefär när han oftast sover större delen av natten och kryper/går tillräckligt bra för att hitta in till oss om han vaknar). I sovrummet står också garderober och byråer med barnens kläder (ytterligare något som måste organiseras om, men det är en annan historia). På övervåningen finns även ett lekrum med lego, playmobil, klossar, tågbana, bilar etc. Där är lillebror portad f.n. för det ligger smålego, knappar osv överallt... Regeln är att småpryttlar måste vara kvar uppe.

I vardagsrummet finns också leksaker. Ffa böcker, pussel och spel, babyleksaker samt en kulbana. Här finns även "problemet"...

Jag vill gärna förvara "pysselmaterial" tillgängligt för barnen. I första hand tänker jag på playdoh, pärlor, kritor och liknande. Kanske vävramar när det blir aktuellt. Men det är lite svårt att få till det. Kritorna hamnar snabbt bland playdohtillbehören, pärlplattorna är ständig källa till hjärtklappning, det ligger halvfördiga teckningar bredvid tv:n osv. Visst kan jag förvara allt i arbetsrummet och ta fram på begäran, men det vill jag helst inte för jag har märkt att barnen leker så mycket självständigare och kreativare om de har fri tillgång till grejorna.

Hur har ni löst det? Jag vet att @Freyja_bus har ett pysselrum (lyx!) till exempel - hur har du inrett det?
Vad har ni för material tillgängligt för barnen? Hur förvarar ni? Jag vill helst inte ha en massa plastbyttor (försöker skära ner på plast) med glasburkar (t ex till pärlor) känns inte heller aktuellt...

Pysselplatsen måste nog vara i vardagsrummet, så de får ju gärna vara lite snygg och diskret också. Ja just det - och jag vill inte lägga så mycket pengar på det hela. :D

Det stämmer att vi har ett pysselrum! Har bilder på hur det ser ut, men vet inte hur jag ska kunna lägga upp bilder nuförtiden sen pixbox försvann... Har du FB kan jag skicka det i ett meddelande förstås!

Vi har iaf satt upp vita bänkskivor längs två väggar (en kortsida och en långsida av rummet). Över kortsidan har vi spänt upp vajrar som vi hänger upp barnens teckningar/konstverk i.

Över en del av långsidan är det ett fönster. Vid sidan av det har vi tre vägghyllor (på höjden) med massor av pysselförvaring. Där är allt tillgängligt för de större barnen som kan stå på bänken och plocka ner det de inte når från stolarna. Där finns allt från målarfärg, små tygbitar, glitterlim och diverse paljetter och dylikt, till pärlor och pärlplattor. Det mesta förvaras i ikeas glasburkar, några grejer i genomskinliga plastlådor. Jag vill att materialet ska synas och inspirera!

Andra kortsidan av rummet har en inbyggd, djup hylla med tre plan. Där förvaras allt möjligt; symaskin och tyger, pysselmaterial som bara jag får ta fram, spel och sådant. Det barnen inte får använda utan mig/min man, är på högsta hyllan :)

På pysselbänken förvaras papper i en sån där "brevkorg" eller vad det heter (tre lådor på som man kan dra ut), pennor, saxar, tejp, lim och dylikt hänger i små "hinkar" som hängs fast på en skena under pysselhyllorna. Vi har även en lamineringsmaskin och en skrivare på bänken som barnen kan använda.

Stora ritpapper, lamineringsfickor, färgade papper och "förråd av papper" förvaras i en sån där gammal sockerlåda i trä, ståendes på golvet så att alla når. Vi har också ett staffli i rummet som är poppis hos minstingen.

På den väggen som är fri från annat hat vi satt upp några hyllor där barnen kan ha sina små konstverk som inte går att hänga upp på vajern. Det är ju så roligt att få se allt som skapas!

Barnen har också varsin lådhurts på hjul under bänkskivan där de förvarar sina pysselböcker och sådant, samt att de har några tidskriftsamlare i hyllan där de förvarar teckningar.
 
Wow, nu har jag sett bilder på @Freyja_bus fantastiska pysselrum - och hon har redan försökt (och lyckas nog snart) övertala mig att göra om vårt arbetsrum till pysselrum. Min man vet ännu inget om detta (liksom han inte vet om min långtgående planer på att han ska bygga en arbetsbänk som ska stå i hallen i källaren så att barnen kan arbeta med trä och så...:angel:).

Arbetsrummet är f.n. dessutom husets bagdadrum så det mår bara bra av lite röjning. Det måste vara ett omen...
 
Det låter bra Majola!

Vi har tänkt fixa en arbetsbänk i garaget till barnen, just nu görs allt snickeriarbete på golvet där, och det är lite obekvämt och opraktiskt ;)
 
Uppdatering: Har beslutat mig för att "offra" arbetsrummet. Dock kom det en magsjuk tvååring emellan, så jag har inte hunnit ta tag i det.

Tänker mig att ha kvar stora skrivbordet och ställa in ett barnbord samt staffli/magnettavla. Fixa upphängningsanordningar för barnens konstverk och möjligheter att presentera material tillgängligt.

Playdoh, formar och verktyg, playmais...
Vävramar, tyger, sykort...
Kritor, pennor, penslar, färg...
Pärlor, pärlplattor, snören att trä på
Diverse naturmaterial (kottar, stenar, kastanjer, bok- och ekollon...)
Papper, stickers, klister, saxar...

Det var väl ungefär så långt jag har kommit nu. Nästan allt har vi ju redan, det ska "bara" omorganiseras.

(Ja, och vi bjuder just nu på en arbetsbänk för slöjdarbeten på Ebay!)
 
Vi har tre barn som i sommar blir 1, 2 och 4 år. De två största delar sovrum och lillebror ska in där när han är mogen att flytta ut från oss (ungefär när han oftast sover större delen av natten och kryper/går tillräckligt bra för att hitta in till oss om han vaknar). I sovrummet står också garderober och byråer med barnens kläder (ytterligare något som måste organiseras om, men det är en annan historia). På övervåningen finns även ett lekrum med lego, playmobil, klossar, tågbana, bilar etc. Där är lillebror portad f.n. för det ligger smålego, knappar osv överallt... Regeln är att småpryttlar måste vara kvar uppe.

I vardagsrummet finns också leksaker. Ffa böcker, pussel och spel, babyleksaker samt en kulbana. Här finns även "problemet"...

Jag vill gärna förvara "pysselmaterial" tillgängligt för barnen. I första hand tänker jag på playdoh, pärlor, kritor och liknande. Kanske vävramar när det blir aktuellt. Men det är lite svårt att få till det. Kritorna hamnar snabbt bland playdohtillbehören, pärlplattorna är ständig källa till hjärtklappning, det ligger halvfördiga teckningar bredvid tv:n osv. Visst kan jag förvara allt i arbetsrummet och ta fram på begäran, men det vill jag helst inte för jag har märkt att barnen leker så mycket självständigare och kreativare om de har fri tillgång till grejorna.

Hur har ni löst det? Jag vet att @Freyja_bus har ett pysselrum (lyx!) till exempel - hur har du inrett det?
Vad har ni för material tillgängligt för barnen? Hur förvarar ni? Jag vill helst inte ha en massa plastbyttor (försöker skära ner på plast) med glasburkar (t ex till pärlor) känns inte heller aktuellt...

Pysselplatsen måste nog vara i vardagsrummet, så de får ju gärna vara lite snygg och diskret också. Ja just det - och jag vill inte lägga så mycket pengar på det hela. :D

Lådhurts i vardagsrummet? Jag har tre lådor i hallen för pyssel (i köpmansbänk där jag har mitt eget pyssel också, sygrejor och ritpapper, räkningar ;) osv i andra lådor), tar fram på begäran eller så får han leta själv efter saxen och tejpen eller vad det nu är. Skulle egentligen behöva fem lådor misstänker jag.
 
Inspirerad av den här tråden har jag tagit tag i min egen pysselförvaring. Bebisen är ju inte ens tre månader, men han kommer bergis vilja pyssla och greja inom en relativt snar framtid.

Jag har en stor garderob till mitt förfogande. Den är inbyggd i väggen och 70 x 100 cm, det går att gå in i den.

Jag har tömt den och målat väggarna vita, plus målat med griffeltavlefärg på insidan av dörren.
I går köpte jag hyllplan, fem till kortsidan (2 st 40 cm djupa och 3 st 30 cm djupa) och en till långsidan (30 cm djup) och i dag ska jag köpa konsoler, magnetlist och lite annat på Ikea. Ska lägga in ny golvmatta under dagen också. :)

Maken har lovat att fixa belysning.

Är inne i någon slags pysselpsykos sedan några veckor tillbaka. Att sitta i soffan och amma gör tydligen att min kreativa sida håller på att explodera av understimulans...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp