Rå äggula

Winni

Trådstartare
Är det någon som ger sin hund rå äggula? Förr, längre tillbaka gjorde man det och sa att de skulle bli fina i pälsen av det bland annat. Men hur är det i dag, när de flesta hundarna får ett hel torrfoder eller annan sammansatt mat, får de en äggula i alla fall?

Min hund kan få det ibland och han älskar det :d

Sv: Rå äggula

vi ger våran katt äggula ibland och jag tror att vi ska ge äggulor till våran hund som vi ska hämta imorrn;)
Men kanske inte när den är valp:p

Då jag föder upp fjäderfän blir det emellanåt en hel del ägg. Ibland mer än jag hinner göra av med.

Hundarna äter 'hel' torrfoder och får egentligen allt de behöver där. Trots det så får mina hundar matrester och står jag & bakar eller tillagar nåt med ägg så brukar hundarna få nåt ägg också.

Jag ger äggula ibland. Det är mycket uppskattat, han avän använts som muta när man är olyckligt kär i någon löptik i kvarteret och inte vill ha sin mat :angel:

Kan man ge 1 gula per vecka tror ni eller är det för mycket? Vad kan hända i längden om hunden får för ofta?

Jag ger äggula ibland. Det är mycket uppskattat, han avän använts som muta när man är olyckligt kär i någon löptik i kvarteret och inte vill ha sin mat :angel:

Tack för tipset det ska jag lägga på minnet. Visserligen var det bara under en dag o endast lite mindre aptit min kille hade när ena tiken höglöpte men vill ju att dom ska äta med glädje.

Billy får ägg när jag bakar eller gör biffar, vilket inte sker särskilt ofta :angel:

Jag har hört att det är mycket kolesterol i ägg, och eftersom jag har en liten hund så får han det inte så ofta. Men han älskar det! :d

Jag ger mina äggulan, de blir kanon fina i pälsen och älskar det! Min äldsta kan tom. hämta själv i hönshuset när det står öppet! Däremot har jag hört att vitan inte är bra för dom :confused: Minns inte varför..

När min jycke var dräktig fick hon äggula en gång i veckan och under digivningen gav jag gärna kokt ägg till henne. Även kusen kan få lite ägg i käket ibland för pälsens skull (även om det oftast blir matolja där) och fiskynglen får det ofta som förstafoder.

Är ett rätt allmännyttigt tillskott i rätt mängd känns det som, även om man får se upp lite.
En av valparna var känslig mot ägg. (jag gav äggröra och köttförs som introduktionsföda) Det upptäckte vi tidigt.

Jag ger mina äggulan, de blir kanon fina i pälsen och älskar det! Min äldsta kan tom. hämta själv i hönshuset när det står öppet! Däremot har jag hört att vitan inte är bra för dom :confused: Minns inte varför..

Jag har också hört att vitan inte ska vara bra, men minns inte heller varför. Därför får han bara gulan. Men kokat får han hela.

För några veckor sedan hade jag min lilla kusin, 4 år, hemma på besök. Hon gick iväg ut i köket och stökade omkring, vilket jag inte brydde mig om i början. Hon är väldigt lillgammal och brukar inte göra något dumt...trodde jag ända tills det började komma konstiga klafsiga ljud därifrån och jag noterade att hundarna var borta. Tidigare hade båda nogsamt bevakat kakorna på vardagsrumsbordet men nu var de borta, trots att inte kakfatet var tömt. Här borde jag fattat misstankar :o

När jag kom ut i köket satt lilla kusinen i sin fina "besöksklänning" på bordet och kastade ägg från den 16-pack jag köpt samma dag - ett ägg till gamling, ett ägg till lillfjollan, ett ägg till gamling, ett ägg till... Hundarna hade hunnit hugga en tre, fyra ägg var innan jag reagerat, och det var äggskal och slafs på hela golvet. :mad: Gah! Kusinen åkte bums iväg ut ur köket, hundarna stängdes in i badrummet för att senare befrias från äggkladd i päls och morrhår, och jag fick ta fram stora moppen för att städa upp äggröran.

Så nog äter de ägg ibland alltid - med skal och allt! :devil: :devil:

Min söta lilla 'trassel'-tant är en mycket duktig äggtjuv.

Hon är som en råtta. Går huvudet igenom så gör kroppen det också.:grin:

Hon hinner många gånger före mig till hönsens reden. Där snor hon äggen.

Nu är det som så att min lilla hund är som en ekorre också. Hon äter inte upp alla ägg hon snor.
Nejnej... hon gräver ner en hel del av dem.

Alla hittar jag inte men jag brukar få en del överraskningar när jag på våren sätter igång och rensar rabatterna.
Tar fram trädgårdsspaden och kör ner den i jorden. :eek:*KRAK*:eek:
När man hör kraket drar man snabbt som attan upp spaden och springer.
Den rabatten rensar jag en annan dag. Det är ingen som tar jobbet ifrån mig så den kan vänta.;)

Hundskrället sparar mat på en massa ställen på hela gården.

Om hundarna får tuggben så får ytterdörren inte stå öppen. Damen går då ut och gräver ner de andra hundarnas ben och fortsätter sen tugga på sitt eget. De andra hittar man långt senare när de är alldeles slemmiga.:grin:

äter de skalet också? eller krossar ni det först? jag ger rå äggula ibland, vitan micras först.

Mina hundar krossar glatt skalet själva... Låter ganska vidrigt, men är tydligen gott :crazy::D

"Tar fram trädgårdsspaden och kör ner den i jorden. *KRAK*
När man hör kraket drar man snabbt som attan upp spaden och springer."

:rofl::rofl:

Lika bra att ta det säkra före det osäkra och helt enkelt slta rensa rabatterna! :angel:

äter de skalet också? eller krossar ni det först? jag ger rå äggula ibland, vitan micras först.

Om jag ger ägg så brukar jag knäcka ned det i maten, av rent praktiska skäl. Det blir mindre slabb.

Jag var tidigare ganska rädd att äggskalen skulle skära dem i magen, men efter att ha sett både dessa två, och de tre tidigare hundarna äta råa ägg (ibland stulna, ibland tiggda, ibland hederligt byte) med skal och allt så har jag gett upp. Skalet är ju nyttigt i sig.

Lika bra att ta det säkra före det osäkra och helt enkelt slta rensa rabatterna! :angel:

Nja, det vet jag inte om jag vill. Gillar att ha lite rensat i rabatterna.;)
Funderar på om jag ska lägga ut täckväv i rabatterna och täcka den med täckbark.:idea:
Då kommer hon inte ner i jorden när hon ska begrava tjyvgodset.:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 054
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 353
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 592
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka